Ingela Cronsioe-Rubarth

Elever arbetar med multimedia

Elever arbetar med multimedia
Ingela Cronsioe-Rubarth har samlat ett antal exempel från elevers och skolors arbete med multimedia, i verktyget HyperStudio. Med stor entusiasm skildrar hon arbete med alla åldrar och stadier...

Min första bekantskap med programmet HyperStudio resulterade i en häftig förälskelse. Och den har inte gått över, snarare tvärt om. Jag blir nästan euforisk när jag tänker på alla möjligheter som finns i HyperStudio. Det är den typen av program som inspirerar mig och ger mig lust att pröva nya arbetssätt.

Hösten 94 hade jag en åk.3 i grundskolan och vi skulle läsa om vår hemkommun Danderyd. Jag gick ut lite kaxigt på första föräldra-mötet och berättade att vi skulle göra en multimediapresentation av vårt jobb med Danderyd. Mina planer var då att göra detta i HyperCard och jag trodde att det skulle vara ganska enkelt att genomföra. Men vid närmare betraktelse var det mycket krångligare än jag tänkt mig och det gick inte heller att jobba med färg. Tiden gick och det blev jullov och det blev ny termin. Nu blev det lite pinsamt när både eleverna och föräldrarna började undra när vi skulle sätta i gång.

Engelskan inget hinder för barnen
Då – som en räddande ängel fick jag HyperStudio i min hand och ombads att pröva det. Och kan man tänka sig, det fungerade precis så enkelt som jag hade föreställt mig att det skulle ha varit i HyperCard! Det finns en hel del likheter mellan dessa två program och det är inte så konstigt med tanke på att det är tidigare HyperCardutvecklare som ligger bakom HyperStudio.

Nåväl, nu hade vi bara ett par månader på oss att bli klara så det fanns ingen tid för mig att sitta hemma och pröva i förväg och sedan komma som en duktig fröken och tala om för barnen hur man skulle göra. Turligt nog, för både mig och barnen, skulle jag vilja säga. Nu fick vi lära oss och upptäcka programmet tillsammans. Det vill jag varmt rekommendera. Barnen fattade snabbt och kom ihåg olika moment mycket bättre och jag kunde styra den pedagogiska processen utifrån det projekt vi skulle genomföra. Vi kompletterade varandra. Att programmet var helt på engelska var absolut inget hinder. Barnen lärde sig kommandon som ordbilder och slängde sig snart med termer som "quitta", "delita", "add-ö batton" etc.

HyperStudio inspirerar till ett elevaktivt arbetssätt
Vi startade med att jag bad barnen berätta vad de ville veta om sin hemkommun. Jag skrev rubrikerna på svarta tavlan. Själv hade jag i förväg gjort en lista på vad som borde finnas med. När jag sedan jämförde överensstämde våra listor på allt utom en punkt – Hur kommunen styrs! Så satte vi i gång med att samla material. Det hämtades ur böcker och broschyrer, genom intervjuer och studiebesök. Med på studiebesöken hade vi en vanlig småbildskamera. Bilderna bad vi sedan fotohandlaren att framkalla på CD-skiva. När vi skrev in alla texter i Claris Works lånade vi ihop datorer från andra klasser och någon hemifrån så att vi hade fyra stycken. CDspelare och scanner fick vi också låna när vi sen skulle smälta ihop allt material i HyperStudio. Då räckte det med en dator.Vi hade gjort en gruppindelning utifrån de rubriker som barnen valt att jobba med. Dessa grupper fick sedan samarbeta vid datorn.

Styrkan sitter i enkelheten
När terminen var slut var vi fortfarande inte klara men ändå väldigt nöjda med det resultat vi uppnått på så kort tid. För tid tar det, att bekanta sig med ett nytt program och tid måste det få ta. Det är så många olika inlärningsprocesser som sammanflätas i ett sådant här arbetssätt. Att lära sig stava och skriva med penna tar också väldigt lång tid! De nya arbetssätten med utnyttjande av datorns alla möjligheter kommer så småningom vara lika naturliga. Att jobba med HyperStudio är verkligen ett snabbt och lätt sätt bli vän med den nya tekniken. Styrkan sitter i enkelheten. Varje barn har fått en diskett med sig hem med resultatet av vårt arbete så att de kan titta på det. Det är möjligt tack vare ett uppspelnings-program (eng. player) som man skickar med. Det halvfärdiga materialet får nu vandra vidare till nya 3:or som en stafettpinne och en dag hoppas jag att det finns tillgängligt för allmänheten i en dator med en pekskärm på huvudbiblioteket.

NO-projekt redovisat med multimedia
Ami Lidén är mellanstadielärare i Österfärnebo kommun i Gästrikland. Hon berättar om ett par spännande projekt där HyperStudio fungerat som ett utmärkt redskap för problemorienterat arbete. I Kyrkskolan som är en 1-9 skolan har tre klasser, 4:an, 5:an och 6:an, arbetat med ett spännande NO-projekt kallat Vårboken.

Dalälven som går genom Österfärnebo har varit utgångspunkten för ett undersökande arbete om miljö ur olika aspekter. Eleverna valde vad de ville arbeta med t.ex. fiskar, djur och växter och delades sedan in i grupper. Det mesta arbetet var av praktisk karaktär, så som vi ofta arbetar i vanliga fall i skolan. Eleverna gick på studiebesök, fotograferade, fiskade, dissekerade, fågelskådade, läste böcker och målade akvareller. Så långt inte något nytt. Men nu började arbetet med att sammanfoga all information för att på ett trevligt och nytt sätt med HyperStudio presentera elevernas arbete.

Programmet var helt nytt för såväl lärare som elever. Utgångspunkten var att alla skulle få möjlighet att lära sig vilket innebar att man tillsammans provade sig fram till hur programmet fungerade. Det fanns en dator och den stod placerad i lärarrummet just för att alla skulle ha samma tillgång till den. Tillsammans bestämde man att introduktionen skulle bestå av fotografier på de olika grupperna. Varje foto gjordes till en knapp som ledde vidare till vars och ens egen sida. Där skulle finnas en presentation av eleven och en illustration av det egna arbetet. Den egna sidan fick de utforma fritt vilket innebär att det finns ett sammelsurium av knappar och ljud som eleverna med förtjusning ville prova. Under bearbetningsfasen med HyperStudio fick eleverna arbeta i grupper om tre. En lärare var hela tiden avsatt att hjälpa till och denna uppgift roterade mellan lärarna så att alla skulle få samma chans att lära sig. På detta sätt garderade man sig mot risken att förlora nyvunnen kompetens om en lärare skulle flytta.

"Väskan"
Fyllda av inspiration och nya kunskaper växte ytterligare ett spännande projekt fram. Det går under arbetsnamnet Väskan. Ni kommer snart att förstå varför. Det är ett samarbete mellan åk. 3, åk.6 och träslöjden och handlar om Vattnets väg - från älven till kranen. Även denna gång spelade älven och närmiljön en central roll. Nu var det åsen, pumphuset, reningsverket och vattentornet som studerades, ritades av och fotograferades. Sedan byggdes en modell i en resväska, därav alltså arbetsnamnet. Där fanns även älven och skolan med. Med hjälp av en dockskåpsdusch och en liten motor gjordes ett slutet system så att man kunde följa vattnets väg från älven till duschen.
Så skulle denna modell överföras till datorn och presenteras i HyperStudio. En av lärarna gjorde en bild av väskan som scannades in och var utgångspunkten för händelseförloppet. Man klickar i tur och ordning på ett moln som ger regn som faller ner i åsen och vidare till pumphuset och reningsverket. Sedan fortsätter man att följa vattnet genom en ledning till vattentornet och vidare ner till skolan och ut genom duschen och så tillbaka till älven osv.

Elever handledare
Arbetet i de båda projekten bygger mycket på att låta eleverna pröva och ta eget ansvar. Några elever, som kallas piloter, har fått lite extra resurser för att handleda sina kamrater med arbetet i HyperStudio. De skall kunna hjälpa både sina kamrater och lärarna om det behövs.
– Först prövade vi att låta lärarna vara piloter men det gick inte alls, berättar Ami. Vi har dels så svårt att få tiden att räcka till och så vill vi ju kunna allting så perfekt innan vi för det vidare. Det blev mycket bättre när eleverna fick det här ansvaret eftersom de ju är så orädda och nyfikna.
– HyperStudio är verkligen lätt att ta till sig och man förstår snabbt hur det går till att koppla sig vidare med hjälp av färdiga knappar, att lägga in fotografier och bilder, göra animationer m.m,.säger Ami förtjust.

HyperStudio även på universitetet
HyperStudio har sina begränsningar i jämförelse med t.ex AuthorWare, säger Torsten Palm, studierektor på Institutionen för ADB och Datalogi vid Uppsala Universitet. Men fördelen med HyperStudio är den enkla och lättillgängliga handledningen i programmet som vägleder den oerfarne.
Man använder HyperStudio i vissa multimediakurser. Det är framför allt i kortkurserna som man drar nytta av programmets enkelhet och användarvänliga gränssnitt. Därmed inte sagt att programmet skulle vara simpelt på något sätt. Detta gör att man snabbt kommer i gång och resultaten blir mycket proffsiga. Sommarkursen på 5 poäng rönte ett stort intresse inte bara bland studenter och lärare som var målgruppen när kursen utannonserades. Även företagare anmälde sig och det innebar en blandning av olika åldrar och kompetenser. Detta var inte något hinder, menar Torsten, utan snarare en tillgång i arbetet som bedrevs i projektform. Dessa kurser är mycket övertecknade men som du förstår kan man klara sig långt på egen hand med HyperStudio.

Levande elevkatalog
Lemshaga Barnakademi ligger på Värmdö utanför Stockholm. Det är en prototyp för en ny skola som sätter barnen i centrum i datorernas värld. Här arbetar man också med HyperStudio.

En levande elevkatalog med presentationer av varje elev är ett projekt. De skriver om sig själva och lägger in bilder och ljud. De yngre barnen får hjälp med själva skrivandet men för övrigt får de hjälpa till med sin sida. Elevkatalogen ingår i en presentation av skolan som helhet, lärarna, skolans djur med läten och viktig information i övrigt. Denna interaktiva skolpresentation kan sedan läggas ut som Lemshagas hemsida på Internet.

Allmänt om HyperStudio
HyperStudio är ett kraftfullt multimediaverktyg som är lätttillgängligt för alla. Oavsett ålder och förkunskaper kan vem som helst snabbt komma i gång med interaktiva presentationer i vilket ämne som helst. Med några enkla klick skapar man knappar, lägger in texter, spelar in ljud, gör animeringar och lägger till filmer, allt utan att behöva kunna någonting om programering. Man lär sig handgreppen på några timmar. Både vuxna och barn upplever glädjen av att skapa egna produktioner. Det är mycket stärkande för självkänslan. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett kraftfullt redskap. De kan arbeta med stöd av ljud och bild och utnyttjar därmed fler sinnen både i inlärning och i sina presentationer.

Under den korta tid som HyperStudio har funnits har det redan blivit en klassiker i såväl hemlandet USA som i England. Detta beror till en stor del på att det är ett så flexibelt program som kan användas i varje ämne i läroplanen, t.ex. för
  • levande berättelser och kreativt skrivande i svenska
  • matematikövningar av olika slag
  • egna språkövningar
  • experiment och undersökningar
  • arbete med länder och kartor
  • presentationer från studiebesök
  • bildbehandling och konst-presentationer
  • musikpresentationer, tonsättare, instrument, historia etc.
  • presentationer av olika sporter
    Ytterligare några exempel på hur HyperStudio kan användas och utvecklas:
  • livfulla presentationer på alla nivåer
  • interaktiva frågesporter, instruktioner, journaler och arbetsblad
  • levande dokumentation av arbeten och studiebesök
  • skolpresentation som talar för sig själv
  • guide för besökare i skolan
  • levande elev- och lärar-kataloger
  • anslagstavla för föräldrar
  • elevmapp med elevens samlade arbeten inom olika ämnen, testresultat, sportrekord m.m.
  • interaktiva skoltidningar
  • diktböcker med ljud och bildillustrationer
  • kurser i olika ämnen
  • diagnoshjälp för elever med varierande inlärningssvårig-heter
  • skapa stimulerande individualiserande material för elever med speciella behov med stöd för flera sinnen

Fakta om HyperStudio

Manualer
När man köper programmet får man en Handledning (Tutorial) och en Uppslagsbok (Reference). De sitter ihop och man bläddrar från olika håll.
I handledningen blir man guidad steg för steg genom ett projekt. Alla viktiga moment kommer med i ordningsföljd.
I uppslagsboken söker man på rubriker efter de moment man behöver hjälp med. Där finns också sökord i alfabetisk ordning (Index). Den bästa manualen är inbyggd i själva programmet. Du får steg för steg instruktioner och mängder av tips på olika moment.

Mac/PC
Kompatibelt mellan Mac och PC. Skapa i den ena miljön och fortsätt arbeta i den andra!

Versioner
Version 2.0, för Mac, ligger enbart på disketter. I version 3.0 för Mac och PC, ligger själva programmet på disketter men allt minneskrävande material i form av bilder, ljud, QuickTimefilmer m.m.på CD skiva. Allt detta, över 200 MB, går att överföra till dina projekt och är fritt att använda.

Funktioner Du kan: rita och måla, använda färdiga kort och bakgrunder, spela in ljud och QuickTimefilmer, göra egna animationer, med ett knapptryck koppla dig till ett annat program. Varje moment tar mindre än 60 sekunder att genomföra! Du kan också lägga in bilder från en digital kamera,redigera QuickTimefilmer och skapa Hypertextlänkar

Internet HyperStudio har en inbyggd funktion som gör att du med en egenhändigt skapad knapp kan öppna en hemsida någonstans i världen mitt i din presentation. Med HyperStudio MediaLinks kan du hämta filer och bilder från Internet rakt in i programmet.

Minne HyperStudio kräver 1,1 MB på hårddisken i version 3.0. Därtill kommer CD:n med sina över 200 MB. Version 2.0 (Mac) tar 741 K på hårddisken

Tips och exempel
Programmet innehåller mängder av färdiga projekt att titta på för att få idÄer. Det är: Skolprojekt, Multimedia mappar, Familjeprojekt (Tips, titta på. Släktträdet), Informationsprojekt, Affärspresentationer, Träningsprogram, Demonstrationer och Interaktiva spel

Leverantör
Representant för HyperStudio i Sverige är LIAB Läromedia. Adress:Kungsgatan 53, 111 81 Stockholm. Tel. 08 - 23 10 25. Enanvändarlicens: 936:-, skollicens: 5-pack 3510:- och per ytterligare 5 licenser 1521:- (priser exkl. moms). Hos LIAB kan du få mer information. Där kan du också prova programmet.

Ingela Cronsioe-Rubarth


Projektledare Danderyds kommun
Produktionskontoret
c/o Ekebyskolan
Fafnervägen 47, 182 65 Djursholm
tel 08 - 730 34 03
mobil 0708-77 55 55




Datorn i Utbildningen nr 1 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729