Gunnar Jutelius
MultiMedia Lab gör ett lyft med ny version
för Windows 95
Allt det man saknat i version 2.0 av författarverktyget MultiMedia
Lab från Gefle Pedagogiskt Centrum kommer nu i den nya versionen 3.0 för
Windows 95.
Jag har gjort enklast tänkbara exempel på en multimedia applikation för
att visa på skillnaderna. Applikationen består av två skärmbilder.
Ett exempel
Första skärmen består av en bild, en text, två linjer och
två knappar. Klickar du på knappen "Till Fötterna" så kommer
du till skärm nummer två och får se en fantasifull bild av två
fötter.
På skärm nummer två finns förutom de två fötterna
en knapp med texten "Till Huvut". Klicka på den och du kommer tillbaka till
den första skärmen.
Inspiration till denna något märkliga applikation fick jag från boken
"Märk Världen" av Tor Nörretranders. En bok jag varmt rekommenderar!
Det finns lite mer att säga om skärm ett. Det går också att klicka
på knappen med texten "HEJ!" och få höra några väl valda ord.
Till skärm ett hör dessutom en musiksnutt som ljuder varje gång
skärmen visar sig.
Bakom kulisserna ser det ut enligt figur 1 i version 2 av MultiMedia Lab. En applikationen
gjord i MultiMedia Lab är uppbyggd av ett antal sidor. Varje sida har en bakgrund och
ett antal sekvenser. Bakgrunderna finns representerade på sidan i form av en
frimärksbild modell större. Bakgrunden är det som visas på
skärmen när sidan laddas in. På bakgrunden placerar man text och bild och
de knappar man behöver.
För att få något att hända när en knapp klickas så
knyter man en sekvens till knappen. I varje sekvens skapar man sen en
händelsekedja i form av ett antal ikoner med tex ljud, video, animationer,
text, bild, pauser, hopp till andra sidor osv.
Nya versionen
I den nya versionen så har det möblerats om bakom kulisserna. Resultat blir
enligt figur 2.
Nu finns det en struktur som samtidigt visar vad som finns på bakgrunden och i
varje knapps sekvens.
Det gör att det både blir lättare att hitta det man vill
ändra på och få upp det på skärmen.
Man slipper ett tidsödande letande bland ett antal anonyma ikoner i
sekvenserna och man slipper allt hoppande mellan sekvenser och bakgrund.
Vad man tidigare saknat är möjligheten att samla texter, bilder och
ljud till en grupp och sen sätta ett bra namn på gruppen. Nu är det
möjligt!
Att skapa multimedia tar tyvärr en hel del tid. Det är ju många
olika ingredienser som ska kokas ihop till en smaklig måltid för öron
och ögon, hjärna och hjärta. Allt som sparar tid och bringar ordning
är välkommet!
Här kommer några exempel på goda nyheter.
- Under Globala objekt kan man nu samla tex de knappar som ska finnas
med på flera sidor.
- Det går att göra text och bild direkt klickbara. Det fodras alltså inte längre några dolda fyrkantiga knappar.
- Text går nu att skriva direkt på skärmen och den går att få centrerad.
- Det har blivit lättare att både att animera och att programmera.
MultiMedia Lab och Internet
En applikation gjord i MultiMedia Lab behöver nu inte längre bestå av
text, ljud och bild som ligger på den egna burken. Det går också att
se till att materialet hämtas hem från Internet.
Vill man ha det man gjort i MultiMedia Lab på sin egen hemsida på
WorldWideWeb blir det nu också möjligt! Först gör man om det
man har gjort till Java-kod och sen placerar man det på hemsidan i form av
en applet.
Sammanfattningsvis tycker jag att det som varit MultiMedia Labs styrka – dess enkla,
åskådliga uppbyggnad – har blivit ännu enklare och
åskådligare.
Lite saknar jag dock bakgrundsbilderna. En bild säger ju mer än
1000 ord som bekant.
Sen om jag fick önska fritt så skulle jag vilja ha ett
författarverktyg där det går att synka bild och text till en
grafisk representation av ljudet!
Multi Media Lab version 3.0 finns enbart för Windows 95. Kräver minst 8 MB
ledigt utrymme på hårddisk, 4 MB RAM (rekommenderat 16 MB), 486-processor
(rekommenderat Pentium processor med 1 MB grafikkort och PCI-buss).
Gefle Pedagogiska Centrum, fax 026 - 64 80 01, tel 026 - 64 80 00. 1 licens 900 kr,
5 för 2400 kr, därefter 240 kr/licens.
Gunnar Jutelius
KTH-Haninge, Multimedia
Marinens väg 30,
136 40 Haninge
Datorn i Utbildningen nr 4 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|