Tillit och trygghet viktigt i
professionella lärgemenskaper
Louise Stoll, professor vid London Center
for Leadership in learning, ägnar sig
särskilt åt frågorna om professionella
lärgemenskaper och hur man utvecklar
sig själv genom att dela erfarenheter
kollegor och skolor emellan.
– Om det är något som lärare måste
förstå, i sin roll som ledare, så är det
att förstå förändringsprocesser och
utmaningen som ligger i det.
I en föränderlig värld så behöver
människor vara mer flexibla, nyfikna,
problemlösande, bland annat. För
detta måste man kunna tänka annorlunda.
Ett allt viktigare inslag blir att
samarbeta med andra.
– Ibland kallas dessa nya kunskaper
människor behöver ha, lite märkligt
när det redan är 2015, för ”21st
Century skills”, säger Louise Stoll.
För skolans del ställer detta stora
krav på ledarskap. Skolledarna – och
lärarna är i fokus och behöver utbildas
till en verklighet där de ständigt
utvecklar sitt professionella kunnande.
– Den lärande, eleven, är i centrum
och uppgiften för personer i den
omgivande miljön är att få alla elever
att tänja sina gränser.
”With a little help of my friends…”
I den miljö som då behöver säkerställas
tillåts människor att lära av
omgivningen och använda sitt lärande
i nya situationer. Det handlar om ett
lärande i ett socialt sammanhang.
– ”With a little help of my friends”
sjöng the Beatles och den kan väl få
fungera som inspiration till att förstå
det vi vet, att det är viktigt att samarbeta,
menar Louise Stoll.
I professionella lärgemenskaper,
”professional learning communities
(PLC)”, ett forskningsområde som
Louise Stoll undersökt finns just en
stark tillit till varandra. Varför?
– Man är stödjande mot varandra
för att göra skillnad för eleverna.
På en sådan arbetsplats känner
man en stolthet över att vara lärare
och man vill undersöka, lära mer
om och djupare om sin praktik. Den
lärande – hela barnet – spelar roll och
är ett ansvar för alla.
– Där utvecklas också en kultur för
en mindre privat praktik, man delar
med varandra, skolor och kollegor
emellan, framhåller Louise Stoll.
Det handlar om att uppmuntra ett
samarbetsklimat där vi vågar och vill.
Ut ur trygghetszonen
Strax utanför vår trygghetszon kan vi
lära oss saker, det är dit lärarna har till
uppgift att varsamt puffa eleverna –
men inte alltför långt.
– Utanför lärzonen finns nämligen
zonen där vi känner panik och befinner
vi oss i den kan vi inte lära oss
någonting.
För att våga sig längre ut från
trygghetszonen så kan man behöva
fylla på med kunskap.
I en miljö präglad av professionell
lärgemenskap är kunskap något
som ständigt delas och som ständigt
utvecklas genom samtal. Man söker
även en professionell nivå på samtalsdjup,
det vill säga mindre av – hur gör
vi det – och mer till frågor kopplade
till en specifik problematik. Man
behöver alltså fundera över hur man
skapar och stimulerar till lärande
samtal i sitt sammanhang.
Louise Stoll menar också att lärare
har en tendens att vilja stanna i ”snäll-
landet” när det gäller att ge synpunkter
till varandra som kollegor.
– Vi utmanar inte varandras lärande
i så fall och vi behöver faktiskt
få varandra att lämna ”snällandet”,
understryker hon.
Kreativitet och misslyckande
Ett annat område som Louise Stoll
intresserar sig för och menar att vi
inte kan klara oss utan handlar om ett
kreativt ledarskap.
– Om vi vill att barnen ska bli kreativa
så måste vi själva bli det, anser
hon. För mig är detta en ledarskapsfråga
som rektor behöver arbeta med,
framhåller Louise Stoll.
Hon har funnit några ingredienser
som är gemensamma för miljöer som
är kreativa.
– Det är viktigt att omgivningen
accepterar misslyckanden.
Ledarens värderingar är oerhört
viktiga för att skapa detta önskvärda
klimat. Att ledaren kan släppa ifrån
sig ledarrollen till andra är en annan
förutsättning för att få till stånd en
kreativ miljö.
Teknologi och pedagogik
Louise Stoll har inte i någon högre
utsträckning tittat på hur den digitala
revolutionens teknologi kan användas
för att stärka lärandet men hon har
några funderingar utifrån sitt perspektiv:
– Jag har sett exempel då man filmat
lektioner, till och med elever som
observerar sina lärare och tillsammans
sedan samtalar om vad man ser
och då når ett bättre djuplärande.
Film kan användas på många sätt.
När människor skapar tillsammans
och med tekniken, så kommer nya
idéer att komma fram, vilket är bra.
Men en sak är oerhört central för
Louise Stoll när det kommer till användande
av teknik i skolan.
– Teknologin måste kopplas till
pedagogik och är användbar endast
om det leder till ett gott lärande, säger
Louise Stoll.
MONICA ESBORN
Louise Stoll till Framtidens lärande
Vid Framtidens lärande 6-7maj 2015
medverkar Louise Stoll som en av
huvudtalarna. Anmälan: diu.se/framlar
Se också en videointervju med Louise
Stoll från London om Capacity for
learning, vimeo.com/117492691
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.