I Finland heter Östersjön – Östersjön. På finska blir det Itämeri, där itä betyder
öster och meri betyder hav eller sjö. Om
man betraktar detta innanhavs geografiska
relation till just Finland, så blir detta
namn märkligt, men det förklarar varför
finska barn har så svårt med väderstrecken.
Tittar de åt ena hållet ser de det stora
landet i öster och tittar de åt andra hållet
hittar de Östersjön.
Förhållandet är framför allt historiskt
intressant. Det säger en del om vilket
språkområde som varit dominant och
som därmed haft makten att väderstrecksbenämna
omgivande hav. På samma sätt
är till exempel Nordsjön ett knepigt begrepp
för både svenskar och norrmän.
I skol- och utbildningssammanhang
är det alltid intressant att jämföra Sverige
och Finland. Så har också skett i stor
omfattning de senaste åren. Hundratals
delegationer av lärare, skolledare och
skolpolitiker har besökt Finland i det
ärendet. Skälet till detta är uppenbart
och känt. Finlands goda resultat i PISAundersökningarna
har skakat om den
svenska skolan. Trots att skillnaderna är
tämligen marginella – och kanske till och
med har alldeles uppenbara förklaringar
– har dessa studiebesök genererat en stor
mängd iakttagelser som de utsända upphöjt
till förklaringsmodeller som skulle
vara värda att bli eftersträvansvärda förebilder.
Vart tog eleverna vägen?
Jag upphör aldrig att förvånas över hur
man på detta sätt går över ån (läs: innanhavet)
efter vatten. Varför frågar man inte
de som berörs? Var har idén om ungas
medverkan och inflytande tagit vägen?
Varför frågar ingen eleverna? Jag undrar
verkligen seriöst, eftersom detta tidigare
varit en svensk paradgren. Ända sedan vi
som första land i världen förbjöd barnagan,
har vi gått i spetsen när det gäller
att visa de unga respekt, att lyssna till
deras röst, att tro på att de kan bidra och
ta ansvar. Men det känns som att det är
något vi tappat bort i den svenska skoldebatten.
Istället förs den i stor utsträckning
av debattörer med olika agendor, som i
många fall har den enda meriten att de
själva gått i svensk skola en gång i tiden.
Hade man någon gång kommit på idén
att prata med elever – vilket DN som enda
aktör gjorde för några år sedan – hade
man i likhet med denna tidning upptäckt
att PISA-resultaten inte i första hand är
ett mått på svensk skolas kunskapsnivå,
eftersom till exempel resultaten på de
nationella proven ligger långt över, utan
ett mått på vilken engagemang ett till synes
meningslöst prov kan mobilisera hos
våra medvetet sovrande och strategiskt
agerande svenska elever. Även om denna
iakttagelse bara skulle vara delvis sann, så
skulle den ändå innebära att det senaste
decenniets skolsamtal byggt på felaktiga
premisser. Men beslutsfattarna har inte
brytt sig, utan valt att utgå från sina egna
agendor, vilket lett till att svensk skola har
utsatts för ett stort antal förändringar de
senaste åren, där många varit framstressade,
ogenomtänkta, dyra och dessutom
svagt förankrade hos både remissinstanser
och i forskning och beprövad erfarenhet.
Vad fann man i Finland?
De tusentals upptäcktsresande som vi
skickat till vårt östra grannland har
återvänt med iakttagelser som oftast har
passat väl in i deras egna agendor. Man
har pekat på förekomsten av mer katederundervisning,
striktare klädkoder hos lärarna,
mer it, mindre självständigt arbete,
tidigare stödinsatser, bättre samarbete
mellan lärare, mindre it, mer självständigt
arbete, högre lärarstatus, större språklig
homogenitet, mer speciallärare, högre
lärarlöner, bättre ordning i klassrummen
och så vidare, för att nämna några få av
alla förklaringar som hämtats hem. Bland
alla dessa spridda skurar hittar man också
den gemensamma iakttagelsen att det finska
skolsamtalet förs av professionen och
att politikerna håller sig på behörigt och
respektfullt avstånd. Skulle någon från
den politiska nivån ha synpunkter på hur
undervisningen ska bedrivas, så skulle
vederbörande vara utsparkad inom några
timmar.
Men framför allt så fann de svenska
spanarna ett skolsystem som är mycket
likt det svenska, som inspirerats och influerats
av det svenska, och som i många
avseenden till och med är en kopia av den
svenska skolan.
Man upptäckte helt enkelt att även i
Finland heter Östersjön Östersjön.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.