Entusiasmen fullkomligt lyser ur ögonen på niondeklssarna Matilda Landgren och Anton
Andréasson. Att de gillar sin skola och sina lärare går inte att ta miste på.
– Våra lärare visar att de bryr sig. De är duktiga på att prioritera alla elever och de brinner för sin sak. Det är viktigt och det smittar av sig, säger Matilda Landgren.
– Nu längtar jag till skolan för att få presentera mitt arbete, säger Anton Andréasson.
Annelie Aleson, rektor på Kristiansborgsskolan i Västerås tillsammans
med niondeklassarna Matilda Landgren och Anton
Andréasson. Foto: Carina Näslundh
Skolan som de båda niondeklassarna värderar
så högt är Kristiansborgsskolan
i Västerås, en skola som startade
sin verksamhet vid höstterminsstarten
och som genomgående arbetar ämnesövergripande
och tematiskt och med
ett tydligt fokus på måluppfyllelse.
– Det ska finnas en röd tråd genom
elevernas skoldag. Eleverna ska
känna igen sig, vi ska prata om samma
sak under deras skoldag även om
ämnena skiftar, säger Anneli Aleson,
skolans rektor.
Skolan är också en av de skolor i
Västerås där alla elever och lärare har
tillgång till egen dator. Men när Matilda
Landgren berättar om sin skola är
det ord som delaktighet, bemötande,
ta ansvar och en undervisning med
sammanhang som kommer främst.
– Jag har aldrig haft motivation
förut, påpekar Matilda.
Nu är det annorlunda.
– Lärarnas bemötande är viktigt
Här frågar de hur vi ska göra så att det
blir bäst för mig. De tar sig tid, löser
problem. De tar mina egna idéer på
allvar.
– Här är eleverna delaktiga i praktiken,
fyller Anton i.
För Anneli Aleson, som funderar
på att döpa om elevrådet till utvecklingsråd
och involvera både elever och
lärare i rådet, är det en självklarhet att
skolan ska utvecklas i ett samspel med
både elever och lärare. Delaktighet är
ett ledord även i arbetet som ledare
för lärarna.
– Ju mer delaktig man är desto
bättre trivs man, påpekar Anneli
Aleson.
Och på en helt nyöppnad skola,
där ombyggnaden fortfarande inte är
klar, den pedagogiska inriktningen
baseras på samverkan och planering
över ämnesgränser, där lärarna är nyrekryterade,
kollegiet träffades för första
gången två veckor innan skolstart
och inga gamla rutiner sitter i väggarna
finns det stora möjligheter att
få gehör för sina idéer. Men det blir
också en del kaos, och det tycker nog
egentligen Anneli Aleson är rätt bra.
Rektorn som på mindre än ett halvår
startat en ny skola från grunden, agerat
byggledare för en ombyggnad av
en hel skola, rekryterat en ny lärarkår
och lagt fundamentet till en ny pedagogisk
vision, räds inte lite kaos.
– Jag är kanske annorlunda mot de
chefer mina medarbetare haft förut,
säger Anneli Aleson.
När det gäller den pedagogiska inriktningen
råder dock inga oklarheter.
Anneli blev tidigt intresserad av den
danska bifrostmodellen och har tidigare
varit rektor för en skola där man
arbetade med den inriktningen. När
hon skrev den pedagogiska visionen
för den nya Kristiansborgsskolan var
det självklart att man skulle utgå från
en helhetssyn på lärandet och arbeta
ämnesövergripande och tematisk och
att inom temat vävs ämnena samman
i en helhet. Lika självklart var det att
jobba praktiskt, estetiskt och ha ett
tydligt fokus på att alla ska vara delaktiga
och att alla elever ska få möjlighet
att nå målen.
– Det är ett arbetssätt som ställer
stora krav på att lärarna har god
kunskap om målen, påpekar Anneli
Aleson. Men jag har lärare som lyser
av egen lust att lära och det är oerhört
viktigt.
Skolans, lärarnas och elevernas
första stora tema under hösten har
haft rubriken ”Som om jag bryr mig”
och till varje ämne har det utarbetats
ett målpapper som visar hur undervisningen
anknyter både till temat
och till de kursplanemål som är aktuella
inom temat.
– I början var det väldigt förvirrande
med teman, säger Matilda. Men
sen märker man att alla ämnen knyts
ihop och då förstår man på ett annat
sätt. När vi hade förhör efter valet behövde
jag inte ens läsa på.
– I en vanlig skola hade vi inte
kunnat jobba så här med valet, menar
Anton. Genom datorn hade vi tillgång
till dagliga uppdateringar. Varje morgon
hade vi uppföljning av vad som
hänt dagen innan och diskuterade vad
som skulle kunna hända på kvällens
tv-debatt. Det var spännande.
– Jag har kunnat gå hem till mina
föräldrar och berätta saker de inte visste
om valet, fortsätter Matilda.
Teknik i vardagen
Den ständiga tillgången till dator och
internet uppskattar både lärare och
elever. Matilda har inte alltid varit
engagerad i skolan, och hon tycker
nog inte heller alltid att hennes lärare
har varit det. Eller som hon konstaterar:
Om en lärare kommer in och ger
intryck av att inte vilja lära ut, varför
skulle vi då vilja lära in? Men på en
skola som arbetar på ett nytt sätt och
med ny teknik blir också lektionerna
mer motiverande.
– Lektionerna blir mer levande.
Lärarna presenterar med filmer,
bildspel och annat. De gör intressanta
upptakter. Starten är viktig. Det är
länge sedan jag hade en tråkig lektion.
Olika inlärningsstilar
För Anton betyder den egna datorn
mycket.
– Jag känner mig mer motiverad.
Tänk att få komma hem och känna att
det är kul med läxan, att få jobba fram
egna presentationer. Nu jobbar jag i
skolan hela dagarna och känner ändå
att det är kul att få komma hem och
fortsätta med skoljobbet och längtar
tillbaka till skolan för att visa vad jag
har gjort.
– Man får en uppgift och man kan
ha kontakt med hela världen, säger
Matilda. Då vill man mer. Det blir kul,
möjligheterna är större. Och när man
lämnar in en redovisning känner man
sig proffsig.
Anton som inte alltid haft flyt i
skolan har märkt att han nu också befinner
sig på samma nivå som en del
tidigare skolkamrater som alltid varit
duktigare på det traditionella skolarbetet.
Det ger nytt självförtroende.
När ämnena samverkar inom
samma tema ger det nya perspektiv på
bedömning. Anton upptäckte under
arbetet med en uppgift att han använt
kunskaper i både so och no.
– Helt plötsligt insåg jag att
samma arbete kunde bedömas i två
ämnen samtidigt. Det finns ingenting
som begränsar dig.
Ökad måluppfyllelse
Carina Björklund, lärare i årskurs 6
håller med Anton och Matilda om att
de nya former för redovisningar som
tekniken ger möjlighet till är betydelsefulla.
– Jag är övertygad om att datorn
och de nya redovisningsformerna
ökar måluppfyllelsen, säger Carina.
Tydliga målbeskrivningar inom
varje tema och kopplingen till varje
ämnes mål gör det också enklare att
kontinuerligt bedöma elevernas måluppfyllelse.
– Det är enklare följa varje elev
och också ge mer individuella instruktioner
direkt via datorn.
Eleverna i de högre årskurserna
är oerhört medvetna om vilka mål de
ska uppfylla och att de blir bedömda i
olika sammanhang i allt från redovisningar
till diskussioner. För sjätteklassarna
är det inte alltid lika uppenbart.
Det är inte heller uppenbart för
föräldrarna som är vana vid att skola
som handlar om tydliga läxor, resultat
på prov och medelvärden.
Över huvud taget är det många
föräldrar som haft svårt att förstå sig
på en skola som inte fungerar på det
sätt som deras egen bild av skola ser
ut. En skola som inte delar in alla
elever i fasta grupper vid terminsstart,
en skola som inte skickar hem papper
om allting, en skola som envisas med
att visst material kan de bara läsa tillsammans
med sina barn på barnens
datorer.
– Föräldrar vill komma in i sina
barns skola och känna igen sig från
sin egen skoltid. Det gör de inte här,
säger Anneli Aleson, och låter rätt
nöjd över det.