Untitled DocumentText: Av Gunilla Celén
lärare och utvecklingsledare, Sävsjö
Drömmen om ett skoldatatek
När jag hörde talas om skoldatatek första
gången för ett par år sen tänkte jag
lite fördomsfullt att det lät väldigt tråkigt.
Som läsklinik från min egen skoltid
ungefär. Jag tänkte mig att det var ett
ledsamt grupprum dit elever med olika
svårigheter fick gå för att sitta och träna
olika saker, avskilda från klasskamrater.
Det var lite pinsamt att inse hur fel jag
uppfattat saken.
Sedan dess har jag förkovrat mig. En
konferens som Specialpedagogiska
skolmyndigheten, SPSM, anordnade
nu under hösten gav många nya
infallsvinklar. Ett skoldatatek är en
kompetensresurs för kommunens
pedagoger. Till skoldatateket kommer
eleven för utprovning av alternativa
verktyg och pedagogiska program.
Pedagogerna på skoldatateket har
spetskompetens när det gäller specialpedagogik
och vad som händer på
tekniksidan. Man kan erbjuda stöd
för lärare och kompetensutveckling/
utbildning. Målet för eleven som får
hjälp via skoldatateket är inkludering
i sin grupp och i förlängningen bättre
självkänsla och ökad måluppfyllelse.
Rent praktiskt får man hjälp på så
vis att man får låna en dator under en
viss tid med utprovade program som
man kan ha nytta av. Det kan vara
talsyntes, stavningshjälp på svenska
eller engelska eller inläst material som
exempel. Datorn i sig erbjuder ju en
möjlighet att kunna skriva utan att
störas av bly som går av eller papper
som suddas sönder. Självklart
måste man också träna motorik och
pennfattning, men inte jämt. Om allt
fungerar bra vet skolan vad de kan
köpa in, det behöver inte rinna iväg
så mycket tid utan eleven får hjälp
omgående. Det tar alldeles för lång tid
om den enskilda läraren ska behöva
leta lämplig datormodell, lämpliga
program, räkna på licenskostnader
och så vidare. Via skoldatateken får
man förslag på vad man ska köpa
in till eleven. En del skoldatatek har
spunnit vidare på idén och erbjuder
länge lån, kanske hela elevens skoltid.
Detta för att det inte ska glappa
när eleven byter skola eller går från
grundskola till gymnasium.
Högre måluppfyllelse
SPSM har genomfört en utvärdering
av skoldatatekens effekter där man har
sett en positiv påverkan för elevernas
måluppfyllelse. Mer effekt för elever
med läs-och skrivsvårigheter än för
elever med koncentrationssvårigheter
som ADHD.
En annan sak som visar sig är en
ökad självständighet för eleverna i
skolarbetet och en inkluderande effekt.
Med ökad tillgång till dator kan
eleven i större grad arbeta med samma
saker som klasskamraterna. När
eleverna får med sig datorn hem kan
de arbeta med läxor mer självständigt.
De kan få texter upplästa med hjälp av
talsyntesen och kan skriva med hjälp
av betydligt smartare stavningsprogram
än den som hänger med Word.
När du får din egen text uppläst kan
du kanske själv höra om du skrivit
något fel.
I utvärderingen står att läsa om
vilka faktorer som upplevs påverka
elevernas måluppfyllelse. Tillgången
till verktygen, men även teknikens
funktionalitet påverkar. Kompetens
och attityd hos lärare är andra viktiga
faktorer. Att eleverna introduceras för
verktygen i tidig ålder och har engagerade
föräldrarna är också viktigt.
Samarbete
Det är viktigt att specialpedagoger
och IT-pedagoger samarbetar. Det
finns fantastiskt mycket bra teknik
som kan göra vardagen enklare för
elever med olika svårigheter. Varför
inte använda det teknikstöd som
finns? Det får ju andra elever?
Gunilla Celén
lärare och utvecklingsledare, Sävsjö