Untitled Document Text: Av Gunilla Celén
lärare och utvecklingsledare, Sävsjö

 

Drömmen om ett skoldatatek

När jag hörde talas om skoldatatek första gången för ett par år sen tänkte jag lite fördomsfullt att det lät väldigt tråkigt. Som läsklinik från min egen skoltid ungefär. Jag tänkte mig att det var ett ledsamt grupprum dit elever med olika svårigheter fick gå för att sitta och träna olika saker, avskilda från klasskamrater. Det var lite pinsamt att inse hur fel jag uppfattat saken.

Sedan dess har jag förkovrat mig. En konferens som Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, anordnade nu under hösten gav många nya infallsvinklar. Ett skoldatatek är en kompetensresurs för kommunens pedagoger. Till skoldatateket kommer eleven för utprovning av alternativa verktyg och pedagogiska program. Pedagogerna på skoldatateket har spetskompetens när det gäller specialpedagogik och vad som händer på tekniksidan. Man kan erbjuda stöd för lärare och kompetensutveckling/ utbildning. Målet för eleven som får hjälp via skoldatateket är inkludering i sin grupp och i förlängningen bättre självkänsla och ökad måluppfyllelse.

Rent praktiskt får man hjälp på så vis att man får låna en dator under en viss tid med utprovade program som man kan ha nytta av. Det kan vara talsyntes, stavningshjälp på svenska eller engelska eller inläst material som exempel. Datorn i sig erbjuder ju en möjlighet att kunna skriva utan att störas av bly som går av eller papper som suddas sönder. Självklart måste man också träna motorik och pennfattning, men inte jämt. Om allt fungerar bra vet skolan vad de kan köpa in, det behöver inte rinna iväg så mycket tid utan eleven får hjälp omgående. Det tar alldeles för lång tid om den enskilda läraren ska behöva leta lämplig datormodell, lämpliga program, räkna på licenskostnader och så vidare. Via skoldatateken får man förslag på vad man ska köpa in till eleven. En del skoldatatek har spunnit vidare på idén och erbjuder länge lån, kanske hela elevens skoltid. Detta för att det inte ska glappa när eleven byter skola eller går från grundskola till gymnasium.

Högre måluppfyllelse
SPSM har genomfört en utvärdering av skoldatatekens effekter där man har sett en positiv påverkan för elevernas måluppfyllelse. Mer effekt för elever med läs-och skrivsvårigheter än för elever med koncentrationssvårigheter som ADHD.

En annan sak som visar sig är en ökad självständighet för eleverna i skolarbetet och en inkluderande effekt. Med ökad tillgång till dator kan eleven i större grad arbeta med samma saker som klasskamraterna. När eleverna får med sig datorn hem kan de arbeta med läxor mer självständigt. De kan få texter upplästa med hjälp av talsyntesen och kan skriva med hjälp av betydligt smartare stavningsprogram än den som hänger med Word. När du får din egen text uppläst kan du kanske själv höra om du skrivit något fel.

I utvärderingen står att läsa om vilka faktorer som upplevs påverka elevernas måluppfyllelse. Tillgången till verktygen, men även teknikens funktionalitet påverkar. Kompetens och attityd hos lärare är andra viktiga faktorer. Att eleverna introduceras för verktygen i tidig ålder och har engagerade föräldrarna är också viktigt.

Samarbete
Det är viktigt att specialpedagoger och IT-pedagoger samarbetar. Det finns fantastiskt mycket bra teknik som kan göra vardagen enklare för elever med olika svårigheter. Varför inte använda det teknikstöd som finns? Det får ju andra elever?

 

Gunilla Celén
lärare och utvecklingsledare, Sävsjö


Länkar
Utvärderingen finns att ladda ner via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbsida: (se under Publikationer.)

SPSM är partner i Framtidens lärande 2011



Datorn i Utbildningen nr 8 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 101227