Untitled Document

Av: Henrik Karlsson
Grundskolechef i Stenungsund
E-Post: Henrik.Karlsson@stenungsund.se

 

Årets trend – egen dator:
Mod, passion och skolförändring

Synen på lärande och hur skolan skall organiseras måste förändras i grunden. I ljuset av de fyra månader elever och lärare i Stenungsund haft tillgång till varsin dator blir det allt mer tydligt att större förändringar behöver ske för skapa världens bästa skola. Det skriver Henrik Karlsson, grundskolechef i Stenungsund, som reflekterar kring fyra månader med varsin dator till alla elever.

Det har gått snart fyra månader sedan kommunen försåg alla elever i årskurserna 6-9 med varsin dator. Satsningen omfattar ca 1350 elever och lärare. Hur har resultatet blivit? Var befinner sig Stenungsund nu?

Ett av våra mål är att skapa de bästa förutsättningarna för lärande och där är datorn det självklara verktyget för oss. Vi tjänstemän och politiker är helt övertygade om att varsin dator till eleverna är en viktig faktor för ökad måluppfyllelse och en mer relevant skolgång för eleverna. Därför satsade vi på att ge samtliga elever tillgång direkt.

Infrastruktur och lärarstöd
Stenungsund har en it-infrastruktur som fungerar. Alla skolor har trådlösa nätverk, elever och lärare har tillgång till internet och en mängd interna och externa digitala resurser. Vi har kompetent personal som stöttar lärarna med att utveckla verksamheten kopplat till datoranvändningen. Satsningen har fallit väl ut i perspektivet att allt tekniskt och praktiskt har fungerat på ett bra sätt.

I klassrummen kan vi se alla olika nivåer på användningen av datorerna. Det finns lärare som använder datorerna som ersättning till papper och penna och det finns lärare som använder datorernas fulla potential i sin undervisning. Vi har nöjt oss med att låta elever och lärare pröva sig fram och låta var och en använda datorn utifrån sina förutsättningar. Samtidigt finns stödresurser för den som önskar.

Utmana strukturerna
I november hade vi besök av Ruben Puentedura i vår rektorsgrupp. Vi jobbade hårt med att skriva handlingsplaner och försöka strukturera vårt tänkande kring ”varsin” och lärande. Under en eftermiddag fick vi förmånen att bli utmanade och få feedback på våra planer och tankar. Den allmänna uppfattningen var att vi är på rätt väg och vi har alla förutsättningar att lyckas väl med satsningen.

Vi har dock en utmaning framför oss. Vi måste förändra vardagen för alla våra elever. Vi kan inte bara dela ut datorer och tro att det i sig gör skillnad. Skolan måste förändras i grunden!

Som en lärare uttryckte det: Vi har satt datorer i händerna på eleverna, alla våra styrdokument förändras och framtiden passerade i förrgår men vi fortsätter att organisera elevernas vardag som om inget har hänt.

Jag tror att vi har alla förutsättningar att organisera en skola dit eleverna går för att den är så spännande och utvecklande! Framför allt i de senare årskurserna måste vi på allvar utmana formerna och strukturerna för att återuppväcka nyfikenheten och glädjen som fanns i de yngre åldrarna.

Rektors pedagogiska ledarskap
Hur gör vi då för att driva utvecklingen vidare så vi skapar en skola som genomsyras av lärande och kreativitet?

Den viktigaste faktorn som jag ser det är det pedagogiska ledarskapet. Rektorerna måste kliva in i klassrummet, lägga sig i, ha synpunkter och ha kunskap om hur datorn kan användas i undervisningen. Det är inte acceptabelt att år 2011 bedriva undervisning på samma sätt och med samma innehåll som man gjorde på 1970-talet. Synen på lärande och hur skolan skall organiseras måste förändras i grunden.

I ljuset av de fyra månader elever och lärare i Stenungsund haft tillgång till varsin dator blir det allt mer tydligt att större förändringar behöver ske för att skapa världens bästa skola.

Alla har säkert en bild av den kreativa mötesplatsen dit elever kommer för att utvecklas och lära. För att det ska bli verklighet krävs mod och passion. Vi har tagit ett litet steg i rätt riktning vilket fått mig att förstå att vi har mycket större utmaningar framför oss än att digitalisera.

 

Henrik Karlsson
Grundskolechef i Stenungsund
E-Post: Henrik.Karlsson@stenungsund.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 101227