Årets trend – egen dator:
Mod, passion och skolförändring
Synen på lärande och hur skolan skall
organiseras måste förändras i grunden. I
ljuset av de fyra månader elever och lärare
i Stenungsund haft tillgång till varsin
dator blir det allt mer tydligt att större
förändringar behöver ske för skapa
världens bästa skola. Det skriver Henrik
Karlsson, grundskolechef i Stenungsund,
som reflekterar kring fyra månader med
varsin dator till alla elever.
Det har gått snart fyra månader sedan
kommunen försåg alla elever i årskurserna
6-9 med varsin dator. Satsningen
omfattar ca 1350 elever och lärare.
Hur har resultatet blivit? Var befinner
sig Stenungsund nu?
Ett av våra mål är att skapa de bästa
förutsättningarna för lärande och där
är datorn det självklara verktyget för
oss. Vi tjänstemän och politiker är
helt övertygade om att varsin dator till
eleverna är en viktig faktor för ökad
måluppfyllelse och en mer relevant
skolgång för eleverna. Därför satsade vi
på att ge samtliga elever tillgång direkt.
Infrastruktur och lärarstöd
Stenungsund har en it-infrastruktur
som fungerar. Alla skolor har trådlösa
nätverk, elever och lärare har tillgång
till internet och en mängd interna och
externa digitala resurser. Vi har kompetent
personal som stöttar lärarna
med att utveckla verksamheten kopplat
till datoranvändningen. Satsningen
har fallit väl ut i perspektivet att allt
tekniskt och praktiskt har fungerat på
ett bra sätt.
I klassrummen kan vi se alla olika
nivåer på användningen av datorerna.
Det finns lärare som använder datorerna
som ersättning till papper och
penna och det finns lärare som använder
datorernas fulla potential i sin
undervisning. Vi har nöjt oss med att
låta elever och lärare pröva sig fram
och låta var och en använda datorn
utifrån sina förutsättningar. Samtidigt
finns stödresurser för den som önskar.
Utmana strukturerna
I november hade vi besök av Ruben
Puentedura i vår rektorsgrupp. Vi jobbade
hårt med att skriva handlingsplaner
och försöka strukturera vårt
tänkande kring ”varsin” och lärande.
Under en eftermiddag fick vi förmånen
att bli utmanade och få feedback
på våra planer och tankar. Den allmänna
uppfattningen var att vi är på
rätt väg och vi har alla förutsättningar
att lyckas väl med satsningen.
Vi har dock en utmaning framför
oss. Vi måste förändra vardagen för
alla våra elever. Vi kan inte bara dela ut
datorer och tro att det i sig gör skillnad.
Skolan måste förändras i grunden!
Som en lärare uttryckte det: Vi har
satt datorer i händerna på eleverna,
alla våra styrdokument förändras och
framtiden passerade i förrgår men vi
fortsätter att organisera elevernas vardag
som om inget har hänt.
Jag tror att vi har alla förutsättningar
att organisera en skola dit eleverna
går för att den är så spännande
och utvecklande! Framför allt i de
senare årskurserna måste vi på allvar
utmana formerna och strukturerna
för att återuppväcka nyfikenheten och
glädjen som fanns i de yngre åldrarna.
Rektors pedagogiska ledarskap
Hur gör vi då för att driva utvecklingen
vidare så vi skapar en skola som
genomsyras av lärande och kreativitet?
Den viktigaste faktorn som jag ser
det är det pedagogiska ledarskapet.
Rektorerna måste kliva in i klassrummet,
lägga sig i, ha synpunkter och ha
kunskap om hur datorn kan användas i
undervisningen. Det är inte acceptabelt
att år 2011 bedriva undervisning på
samma sätt och med samma innehåll
som man gjorde på 1970-talet. Synen
på lärande och hur skolan skall organiseras
måste förändras i grunden.
I ljuset av de fyra månader elever
och lärare i Stenungsund haft tillgång
till varsin dator blir det allt mer
tydligt att större förändringar behöver
ske för att skapa världens bästa skola.
Alla har säkert en bild av den
kreativa mötesplatsen dit elever kommer
för att utvecklas och lära. För att
det ska bli verklighet krävs mod och
passion. Vi har tagit ett litet steg i rätt
riktning vilket fått mig att förstå att vi
har mycket större utmaningar framför
oss än att digitalisera.