Sverige, IT och framtiden
om drakar och marknaden
Recension
Titel Draken i Tiden
Författare/Tillverkare Kurt Lundgren
Utgivare SNS-förlag
www.sns.se
Titel Sveriges Framtid
Författare/Tillverkare Bo Dahlbom
Utgivare Liber
www.liber.se
Det finns ibland skäl att lyfta blicken
från invanda miljöer och välkända
tankemönstren och studera sin vardag
utifrån ett annat perspektiv. Två
välskrivna och spännande böcker som
kan ge dig som funderar kring IT och
pedagogik en möjlighet att reflektera
kring framtiden är Draken i tiden och
Sveriges framtid. Författarna, Kurt
Lundgren respektive Bo Dahlbom,
har under lång tid på olika sätt både
studerat och deltagit i IT-utvecklingen
i Sverige, och utifrån sina olika perspektiv
funderar de över den tekniska
utveckling och Sveriges framtid som
välfärdsnation.
Som böcker skiljer de sig åt, Lundgren
går grundligt till väga och med
många exempel och referenser har
han skapat något av ett referensverk
och lärobok i ämnet, Dahlbom utgår
från fem grundläggande samhällsprocesser
och argumenterar sedan kring
dessa och den globala femkampen.
Utifrån ett historiskt perspektiv
på teknik och samhällsstrukturer ger
både Lundgren och Dahlbom en bakgrund
till dagens samhälle. De belyser
tydligt hur den tekniska utvecklingen
har påverkat människors villkor och
därmed också hur samhället ser ut
och hur arbete och vardag organiseras.
Det är dock viktigt att betona
att det inte handlar om en teknikdeterminism,
det vill säga att tekniken
skulle leva ett eget liv och utvecklas
enligt en förutbestämd logik som vi
bara har att förhålla oss till, positivt
eller negativt. Den tekniska utvecklingen
och samhällsförändringen är
inte fristående från varandra utan
hänger intimt ihop under ömsesidig
påverkan.
Vision om framtiden
Dagens situation analyseras grundligt
och den leder fram till tankar och visioner
om den framtida utvecklingen
och hur Sverige behöver förändras
för att fortsätta vara det goda och välmående
samhälle vi har vant oss vid.
Det är i genomgången av hur det ser
ut i dag men framför allt i visionen av
framtiden som författarna skiljer sig
åt. Lundgren har ett kortare framtidsperspektiv
och en större tilltro till
att vi med små, men kontinuerliga
förändringar kan förändra samhället
och dra nytta av de globala omvärldsförändringarna.
Lärandet i vid bemärkelse är ett
viktigt inslag i Draken i tiden, liksom
människors attityder och tankemönster.
Bristen på användardeltagande
i IT-utvecklingen är en av Lundgrens
viktigaste förklaringsmodeller
till de uppenbara brister vi ser
idag. Han resonerar en hel del om
den svenska modellen kring ledning,
ansvarstagande och den decentraliserade
strukturen, och jämför med
ledningsfilosofier från Japan. Detta
illustreras med exempel på lyckade
förändringar inom olika sektorer. Öppenhet och samarbete
är centrala begrepp.
Ett mycket intressant avsnitt ärgenomgången av
den forskning och kunskap som finns
runt vilken nytta IT egentligen ger.
Utgångspunkten är nobelpristagaren
Robert Solows yttrande: ’Vi kan se
datorer överallt utom i produktivitetsstatistiken’.
Tekniken förändrar
samhället och ger människor nya
möjligheter och val, konkurrens och
nya sätt att organisera både näringslivet
och den offentliga sektorn liksom
behovet av innovation är drivkrafter
i förändringen. Ökad användarmedverkan,
förändrade tankemönster och
ett flexibelt lärande som omfattar alla
och i alla situationer är en förenklad
sammanfattning av Lundgrens vision.
Som kontrast till Kurt Lundgrens
stegvisa utveckling målar Bo Dahlbom
upp en tydlig och rätt hotfull
bild av den globala femkampen. Med
utgångspunkt i fem samhällsprocesser
globalisering, automatisering,
kommersialisering, systemisering och
rationalisering och beskrivs dagens
samhälle med en del positiva ord men
framförallt med ett kritiskt betraktande
av brister och problem. En utpräglad
strutsmentalitet och en oförmåga
att formulera visioner gör oss sårbara
och utsatta i en marknadsdominerad
värld. Dahlbom är uppenbart oroad
av vår bristande anpassning till
den globala och kommersiella utmaningen.
Marknaden, konkurrensen och nya mötesplatser
är bärande tankar i Sveriges framtid.
Innovationen viktig del
Dahlboms perspektiv är 2025 och han
beskriver en värld där alla är säljare
och marknadsförare, av sig själva och
av de tjänster som är den dominerande
delen i den allestädes närvarande
handeln. Samhället har monterat
ned den gamla fabriksstrukturen och
ersatt den med en öppen, mötesorienterad
stortstadsmiljö. Dagens utbildning,
som görs ned totalt i ett par
meningar, har ersatts av ett lärande
som försiggår som en integrerad del
i samhället, arbete och utbildning
kombineras och barn ingår i samhällslivet
redan från början.
För att komma dit behöver vi
anpassa oss till den förändrade värld
som tekniken gör möjlig, minska den
offentliga sektorns egen produktion
genom outsourcing och privat företagande
och framför allt anpassa oss till
att det är marknaden som definierar
våra förutsättningar. Även Dahlbom
lyfter fram innovation som ett
oerhört viktigt inslag för att fortsatt
välfärdssamhälle.
Det finns ett tema som förenar
Lundgren och Dahlbom och det är
den nedgörande kritiken av politiken
och politikernas oförmåga att
formulera visioner och framtidsbilder
för att i stället lite närsynt fokusera
på detaljer. Bristerna i IT-politiken,
eller rättare sagt avsaknaden av en ITpolitik
värd namnet, lyfts fram på ett
tydligt och välformulerat sätt.
Tyvärr finns det ytterligare en
gemensam nämnare i dessa böcker
om framtiden, och det är utelämnandet
av IT i skolan. Kanske kan detta
vara ett nog så gott skäl att läsa dessa
böcker, för att sedan försöka formulera
en egen vision av skolan, IT och
framtiden?
Två välformulerade, utmanande
och viktiga böcker olika men också
lika, med massor av referenser och
lästips. Läs båda, byt med varandra,
diskutera och argumentera!
Är Kina ett hot eller möjlighet,
kan du utveckla dig eller anpassa dig,
små steg eller stora lyft, lokal eller
global, är livet ett äventyr men
framför allt vad innebär den tekniska
utvecklingen och hur påverkar
vi den så att den ger största möjliga
nytta?
MATS ÖSTLING IT-stateg, Sveriges Kommuner och Landsting
E-Post: mats.ostling@skl.se