Untitled Document

Av: MATS ÖSTLING
E-Post: mats.ostling@skl.se

 

Sverige, IT och framtiden
– om drakar och marknaden

Recension
Titel Draken i Tiden
Författare/Tillverkare Kurt Lundgren
Utgivare SNS-förlag
www.sns.se

Titel Sveriges Framtid
Författare/Tillverkare Bo Dahlbom
Utgivare Liber
www.liber.se

Det finns ibland skäl att lyfta blicken från invanda miljöer och välkända tankemönstren och studera sin vardag utifrån ett annat perspektiv. Två välskrivna och spännande böcker som kan ge dig som funderar kring IT och pedagogik en möjlighet att reflektera kring framtiden är Draken i tiden och Sveriges framtid. Författarna, Kurt Lundgren respektive Bo Dahlbom, har under lång tid på olika sätt både studerat och deltagit i IT-utvecklingen i Sverige, och utifrån sina olika perspektiv funderar de över den tekniska utveckling och Sveriges framtid som välfärdsnation.

Som böcker skiljer de sig åt, Lundgren går grundligt till väga och med många exempel och referenser har han skapat något av ett referensverk och lärobok i ämnet, Dahlbom utgår från fem grundläggande samhällsprocesser och argumenterar sedan kring dessa och den globala femkampen.

Utifrån ett historiskt perspektiv på teknik och samhällsstrukturer ger både Lundgren och Dahlbom en bakgrund till dagens samhälle. De belyser tydligt hur den tekniska utvecklingen har påverkat människors villkor och därmed också hur samhället ser ut och hur arbete och vardag organiseras. Det är dock viktigt att betona att det inte handlar om en teknikdeterminism, det vill säga att tekniken skulle leva ett eget liv och utvecklas enligt en förutbestämd logik som vi bara har att förhålla oss till, positivt eller negativt. Den tekniska utvecklingen och samhällsförändringen är inte fristående från varandra utan hänger intimt ihop under ömsesidig påverkan.

Vision om framtiden
Dagens situation analyseras grundligt och den leder fram till tankar och visioner om den framtida utvecklingen och hur Sverige behöver förändras för att fortsätta vara det goda och välmående samhälle vi har vant oss vid. Det är i genomgången av hur det ser ut i dag men framför allt i visionen av framtiden som författarna skiljer sig åt. Lundgren har ett kortare framtidsperspektiv och en större tilltro till att vi med små, men kontinuerliga förändringar kan förändra samhället och dra nytta av de globala omvärldsförändringarna.

Lärandet i vid bemärkelse är ett viktigt inslag i Draken i tiden, liksom människors attityder och tankemönster. Bristen på användardeltagande i IT-utvecklingen är en av Lundgrens viktigaste förklaringsmodeller till de uppenbara brister vi ser idag. Han resonerar en hel del om den svenska modellen kring ledning, ansvarstagande och den decentraliserade strukturen, och jämför med ledningsfilosofier från Japan. Detta illustreras med exempel på lyckade förändringar inom olika sektorer. Öppenhet och samarbete är centrala begrepp.

Ett mycket intressant avsnitt ärgenomgången av den forskning och kunskap som finns runt vilken nytta IT egentligen ger. Utgångspunkten är nobelpristagaren Robert Solows yttrande: ’Vi kan se datorer överallt utom i produktivitetsstatistiken’. Tekniken förändrar samhället och ger människor nya möjligheter och val, konkurrens och nya sätt att organisera både näringslivet och den offentliga sektorn liksom behovet av innovation är drivkrafter i förändringen. Ökad användarmedverkan, förändrade tankemönster och ett flexibelt lärande som omfattar alla och i alla situationer är en förenklad sammanfattning av Lundgrens vision.

Som kontrast till Kurt Lundgrens stegvisa utveckling målar Bo Dahlbom upp en tydlig och rätt hotfull bild av den globala femkampen. Med utgångspunkt i fem samhällsprocesser – globalisering, automatisering, kommersialisering, systemisering och rationalisering och – beskrivs dagens samhälle med en del positiva ord men framförallt med ett kritiskt betraktande av brister och problem. En utpräglad strutsmentalitet och en oförmåga att formulera visioner gör oss sårbara och utsatta i en marknadsdominerad värld. Dahlbom är uppenbart oroad av vår bristande anpassning till den globala och kommersiella utmaningen. Marknaden, konkurrensen och nya mötesplatser är bärande tankar i Sveriges framtid.

Innovationen viktig del
Dahlboms perspektiv är 2025 och han beskriver en värld där alla är säljare och marknadsförare, av sig själva och av de tjänster som är den dominerande delen i den allestädes närvarande handeln. Samhället har monterat ned den gamla fabriksstrukturen och ersatt den med en öppen, mötesorienterad stortstadsmiljö. Dagens utbildning, som görs ned totalt i ett par meningar, har ersatts av ett lärande som försiggår som en integrerad del i samhället, arbete och utbildning kombineras och barn ingår i samhällslivet redan från början.

För att komma dit behöver vi anpassa oss till den förändrade värld som tekniken gör möjlig, minska den offentliga sektorns egen produktion genom outsourcing och privat företagande och framför allt anpassa oss till att det är marknaden som definierar våra förutsättningar. Även Dahlbom lyfter fram innovation som ett oerhört viktigt inslag för att fortsatt välfärdssamhälle.

Det finns ett tema som förenar Lundgren och Dahlbom och det är den nedgörande kritiken av politiken och politikernas oförmåga att formulera visioner och framtidsbilder för att i stället lite närsynt fokusera på detaljer. Bristerna i IT-politiken, eller rättare sagt avsaknaden av en ITpolitik värd namnet, lyfts fram på ett tydligt och välformulerat sätt.

Tyvärr finns det ytterligare en gemensam nämnare i dessa böcker om framtiden, och det är utelämnandet av IT i skolan. Kanske kan detta vara ett nog så gott skäl att läsa dessa böcker, för att sedan försöka formulera en egen vision av skolan, IT och framtiden?

Två välformulerade, utmanande och viktiga böcker – olika men också lika, med massor av referenser och lästips. Läs båda, byt med varandra, diskutera och argumentera!

Är Kina ett hot eller möjlighet, kan du utveckla dig eller anpassa dig, små steg eller stora lyft, lokal eller global, är livet ett äventyr…… men framför allt – vad innebär den tekniska utvecklingen och hur påverkar vi den så att den ger största möjliga nytta?

 

MATS ÖSTLING
IT-stateg, Sveriges Kommuner och Landsting
E-Post: mats.ostling@skl.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 071213