När lärarpriset Guldäpplet nyligen delades
ut till fyra företrädare för lärarprofessionen, utvalda av en jury bland 82
nominerade från hela landet, kan det
ses som exempel på att skolans professioner
är på väg att återerövra en mer betydelsefull roll i skolutvecklingen.
Årets fyra Guldäpplepristagare
representerar genom sina insatser it-utvecklingen
i flera olika skolformer
där de som lärare har tagit kommandot
över tekniken. Deras arbete med
eleverna, bland kollegorna och i det
utvidgade kollegiet ute på nätet är inspirerande
exempel på att pedagogiskt
genomtänkt användning av it i undervisningen
leder till att eleverna både
lär sig mer och att skolan som helhet
blir mer framgångsrik i sitt arbete.
Men här sker något mer, något
mer än det enskilda arbetet. Ta Micke
Kring, vinnare av Guldäpplejuryns
särskilda pris 2015, och Årstaskolan
som exempel. Här pågår ett upptäckande
av bloggen, det delade skrivandet
som pedagogiskt verktyg, som
växte från några lärare (Josef Sahlin
och Martin Fernström, understödda
av Micke Kring som it-pedagog) till
hela kollegiet, hela skolan. Som vuxit
vidare till delat talande, Tala som Ted,
till delat författande och Bibblis som
en systematisk metod att bygga engagemang
– både hos elever och lärare -
och erövra språket. Och ett kollegialt
delande, som med FETT våren 2013
blev ett brett kollegialt forum. Insikten om de digitala möjligheterna fördjupas successivt hos professionen, förstärks i delandet och sprids i vida kretsar kollegor emellan. Det här är ett paradexempel, men i olika
former, i olika skala, pågår sådant på
väldigt många skolor i Sverige.
Jag vill här sätta in denna utveckling
i ett perspektiv för skolutveckling,
vilket jag menar svarar väl mot
de intentioner som regeringen och
utbildningsministern uttalat, att satsa
på skolans professioner, särskilt lärarna,
deras villkor och roll i skolans
utveckling. Jag ser Guldäpplet som ett
professionspris, som ett av många led
i ett systematiskt långsiktigt utvecklingsarbete
i samklang med skolprofessionerna
och deras erfarenheter.
Profession och kunskap
Idag diskuteras löne- och karriärvägar.
Vi har förstelärare, vi har lärardoktorander
och vi har lärarlegitimation.
Jämfört med för ett tiotal
år sedan har lärar- och skolledarprofessionerna
en helt annan ställning
i skoldebatten. En del i denna
utveckling är att skolans anställda blir
mer medvetna om sin egen roll och
betydelse. Tanken på den egna professionen
har vuxit sig starkare.
För en profession är den egna kunskapsbildningen
central. Det gäller att
behärska de arbetssätt, den repertoar
av verktyg och förhållningssätt och
arbetsformer som dagens lärare behöver
behärska. Där är de nya digitala
verktygen, källorna och resurser en ny
möjlighet – och en utmaning.
Möjlighet, därför att det digitala
ofantligt utökar resurserna. Med en
explosion av nya verktyg, nya källor,
nya arbetsformer. Liksom nya möjligheter
att samspela med omvärld
och att undervisa i autentiska sammanhang,
med allt vad det innebär
för motivation, konkretisering och
verklighetsanknytning.
Utmaning, eftersom det kräver
en omfattande kompetensutveckling
– och mer än så, ett upptäckande
utvecklingsarbete, med erövrande och
nyskapande av metoder och former.
Det handlar om kunskapsbildning,
professionens egen kunskapsbildning.
Denna är inte bara en personlig fråga,
det kräver en kollektiv, kollegial process.
Att kollektivt, inte bara enskilt,
ta makten över den egna kunskapsbildningen.
Professionen och skolutvecklingen
I föregående nummer av DIU diskuterar
Per Kornhall svensk skolutveckling
mot bakgrund av en nyutkommen
bok ”Learning To Improve: How
America’s Schools Can Get Better at
Getting Better” där författarna Bryk,
Gomez, Grunow och LeMahieu pekar
ut en väg för skolutveckling. Vägen
är lokalt arbete, undersökande och
förbättrande, i samspel med de professionella
i sektorn, långsiktigt och
systematiskt koordinerat. Och i dialog
med forskning.
Vad det här handlar om är just
detta att skolans professioner blir mer
medvetna om sin profession och erövrar
sin kunskapsbildning.
Perspektivet stämmer väl med
vad en rad internationella forskare
kommit fram till som avgörande för
en positiv skolutveckling. Bland dem
Andy Hargreaves och Michael Fullan,
i deras Professional Capital (2012).
Deras perspektiv är att professionernas
kompetens är skolans främsta kapital,
och slutsatsen är nödvändigheten
av att detta utvecklas systematiskt,
målmedvetet och med respekt för
professionen. Det betyder att lärarna
engageras kollektivt. I en kollegial, väl
koordinerad, systematisk och långsiktig
process med upprepade cykler av
arbete, reflektion och formulering av
beprövad erfarenhet som ett led i ett
målinriktat utvecklingsarbete. Och
hela tiden i intim dialog med vetenskap.
I praktiken
Hur etablera något sådant? Det har talats
mycket om det kollegiala lärandet
i Sverige de senaste åren. Skolverkets
Anna Ekström har påtalat det resultat
som Talis internationella studie av
lärares villkor påvisar, att vi i Sverige
talar mycket om det kollegiala, men
inte praktiserar detta. Som Jacob
Möllstam, en annan Guldäpplevinnande
lärare från Partille, uttryckte
det på Bokmässan: det räcker inte
med att en skolledare säger ”Dela!” till
sin personalgrupp.
Det måste skapas former, tid och
rutiner kring ett systematiskt delande,
som kan växa vidare till en systematisk
långsiktig utvecklings- och förbättringsprocess.
En systematisk kunskapsbildning
med sikte på utveckling
av praktiken. Jag ska ge tre exempel på skeenden som redan pågår och som jag menar är viktiga att ta fasta på.
Första kretsen av exempel: Enskilda och grupper av lärare har initierat Facebookgrupper som Big Five med bland andra Marie Andersson,
Guldäpplevinnare från Eskelhem,
Gotland som talat om ”mitt
utvidgade kollegium”. Eller Att skriva
sig till läsning, med bland andra Erica
Lövgren, en annan Guldäpplevinnare,
eller Flippat klassrum, med bland andra
Karin Brånebäck, också hon stark
Guldäpplekandidat, vilka alla tre vuxit
till arbetande gemenskaper, med över
tio tusen medlemmar. Här förekommer
systematiska teman, för kollektiv
inventering som i Big Five. Här finns
ett omfattande och påtagligt seriöst
erfarenhetsutbyte som i Att skriva sig
till läsning. Här skapas till och med
konferenser som i Flippat klassrum,
där Karin Brånebäck samlat även till
fysiska konferenser.
Andra kretsen av exempel: Det har vuxit fram större konferenser och scener där erfarenhetsutbyte
äger rum. Framtidens lärande
var den första med start 2009, vilken
följts av en rad lokala och regionala
scener, Piteås med Norrlär, Sundsvalls
med Mittlär, Falkenberg, Västerås,
Vara, Kungsbacka, FETT (på
Årstaskolan), Östersund under några
år liksom SETT, eller Framtidens
läromedel för att nämna några. Ett
annat exempel är Wals (World Association
for Learning Studies) vars
konferens i Göteborg 2013 arrangerades
av professor Ulla Runesson
med bland andra Ference Marton och
medverkan av exempelvis ett 90-tal
lärare från Sjöstadsskolan i Hammarby,
Stockholm.
Tredje kretsen: Skolverket har under Mattelyftet
och senare Läslyftet utvecklat kollegiala
arbetsformer, som visat sig framgångsrika.
Och kommuner och huvudmän i framkant arbetar med
kollegiala samarbetsformer. Det blev tydligt i studien av
de fem finalisterna till Guldtrappan
2015: Botkyrka, Falkenberg, Sandviken,
Sollentuna och Sundsvall. Alla
fem ägde processer av systematisk
utveckling. Bortom tillgängliggörande
av digital teknik var detta huvudnyckeln
till deras kvalitéer och fokus för
ledarskapet.
Utmaningen är att bygga vidare på denna
kollektiva utvecklingsprocess, skapa
former för den, finansiering och etablera
rutiner och traditioner kring delat
arbete, delad reflektion, gemensam
systematisk och långsiktig utveckling.
Det är här Kornhalls artikel kommer
in, liksom en rad tidigare artiklar i
DIU.
Vårt eget nästa steg är den
BETT-resa i januari som DIU och partners arrangerar, då vi studerar intressanta och framgångsrika
brittiska exempel på hur denna typ av
processer kan byggas upp.
Challenge Partners – kollegialt
lärande på skolors eget initiativ
Inom ramen för det engelska skolsystemet
med nationella läroplaner och
en strikt inspektion med myndigheten
Ofsted är en ny trend synlig, ett
frivilligt kooperativt skolpartnerskap
växer fram. Startpunkten var Blair-regeringens
initiativ London Challenge,
för att lyfta Londons skolor, från den
dåliga position dessa hade i en nationell
jämförelse. Resultaten vände.
Ur detta har den oberoende organisationen
Challenge Partners vuxit,
ett samarbete och partnerskap med
idag över 300 grund- och gymnasieskolor
och specialskolor i England
grupperade runt 29 "nav"-skolor, vars
drivande rektorer är "senior partners".
Här föreligger nu en färsk fristående
utvärdering av Peter Matthews, en
av skaparna av den engelska inspektionen
Ofsted, och Marcia Headon.
Författarna beskriver den mycket
framgångsrika peer-to-peer-utvärderingsmodell
som Challenge Partners
utarbetat sedan 2011, baserat på ett
dussintal års erfarenhet med London
Challenge inräknad. Studien baseras
på ett omfattande material från 2011-
2015 vilket inkluderar: intervjuer med
en rad ledande partners, analys av
omfattande data och utvärdering och
diskussioner med de anställda och
granskning av representativa prov.
Challenge Partners bygger på
frivilligt inbördes lärande mellan
skolorna, med fokus på ledarskap
för bättre lärande och resultat. Årlig
gemensam genomlysning är ett avgörande
incitament för skolor att ansluta
sig till Challenge Partners. Samarbetsstrategin
innebär att skolor med olika
utmaningar och resultatnivåer möts
och gemensamt och grundligt granskar
verksamheten. De fokuserar på
skolutvecklingsstrategier, självbedömning
och utvecklingsgrupper för att
tackla problemområden. Med en årlig
strukturerad kollegial bedömning
byggd på förtroende nås en (enligt
utvärderingen) trovärdig bedömning
och formuleras utmaningar för partnerskolorna.
Förklaringen till framgången
beskriver rapporten med nyckelfrasen
"kollektiv utbildningsambition
och ömsesidigt förtroende". Detta är
utmärkande för Challenge Partners
metod. Påtagliga förbättringar och
resultat för elever har uppnåtts enligt
rapporten, särskilt när granskningen
har fokuserat på ett problemområde
och följts upp med expertstöd från
partners. Tillvägagångssättet med
partnerskap kring genomlysningar
ger många fördelar. Över 90 procent
av skolledarna anser att arbetet "har
varit mycket användbart i planeringen
av skolutveckling”.
Challenge Partners nav-skolor etableras
ofta som lärarutbildare, inom
ramen för ett strikt reglerat nationellt
system, med ettårig teoretisk och
praktisk lärarutbildning ovanpå en
akademisk grundexamen. Med totalt
600 lokala lärarutbildningskolor i
landet har en gedigen praktikbaserad
utbildning etablerats.
Ytterligare en betydelsefull kooperativ
struktur som lyfts fram är egna
nätverk för ledarskapsutbildning i en
finmaskig peer-to-peer-kultur. Allt
detta berör trender som vi bedömer
är av stort intresse för svensk skola.
Bygg på skolprofessionernas
beprövade erfarenhet
Jag menar att vi på riktigt måste engagera
de professionella – lärare och
ledare – och deras drivkraft för att utveckla
verksamheten. Vi kan inte nöja
oss med delande på eget initiativ och
egen hand. Vi kan inte nöja oss med
att tala om kollegialt lärande, utan att
skapa reella förutsättningar för detta.
Vi måste bygga utveckling på ett
systematiskt sätt och i kombinationer
där lärare och lärare, men också
lärare, ledare och forskare arbetar
tillsammans i nätverk för att förbättra
system och undervisning. Inte genom
att följa enkla recept, utan genom att
kritiskt undersöka, värdera och förändra
sin verksamhet för att steg för
steg förbättra våra metoder.
Tillsammans med skolprofessionerna
kan vi på ett systematiskt sätt
bygga resurser av kollektivt beprövad
och beforskad erfarenhet. I samspel
med kritisk analys och successiva
revisioner kan systemen utvecklas och
förbättras.
Lärarpriset Guldäpplet är en liten
pusselbit i ett sådant större perspektiv.
En annan är de beslutsfattardagar
vi arrangerar i London vid 2016
års BETT-resa med DIU tillsammans
med Challenge Partners och svenska
partners. Syftet är inte att kopiera,
utan att ge konkret inspel till arbetet
på hemmaplan med att skapa genomarbetade
former för långsiktig skolutveckling
med tilltro till professionen.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.