Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Text: Monica Esborn
Guldäpplet och pedagogisk utveckling
Jenny Edvardsson, Guldäpplepristagare 2015:
– Digitala verktyg ska
tillföra lärandet något
Jenny Edvardsson undervisar i svenska
och historia på Bygg- och anläggningsprogrammet
på Wendesgymnasiet i
Kristianstad. Hon driver två egna bloggar,
Jenny på Wendes och Fröken JE:s
blogg, och har en egen Youtube-kanal.
Jenny Edvardsson är numera dessutom
Guldäpplepristagare.
– Jag ser det som att jag har kollegor
i hela landet och även i andra länder.
Jag får med mig mycket genom de olika
grupper som jag är med i på Facebook.
Det är självklart för mig att dela
med mig, säger Jenny Edvardsson.
Jenny Edvardsson, lärare på Wendesgymnasiet i Kristianstad och Guldäpplepristagare 2015. Foto: Bo
Helmersson.
Fröken JE:s blogg har hon tillsammans
med eleverna. Där lägger hon
material till klasserna och att det är
ett öppet system gör det lättillgängligt
för elever och andra.
– Det är en stor fördel att det är
öppet och jag ser det som att jag öppnar
upp mitt klassrum.
”Shit vad detta var bra!”
Wendesgymnasiet är inte en skola där
varje elev har varsin dator utan Jenny
använder det som skolan har. Och ikt
i undervisningen ger positiva mervärden,
det är hennes absoluta erfarenhet.
– Det ökar motivationen hos eleverna
och de blir mer delaktiga.
Jenny har provat att med hjälp
av mentometerverktyg låta eleverna
bestämma vilken text klassen ska läsa.
Hon har använt sig av digitala inslag i
ett traditionellt arbete med dikter.
– Eleverna blir delaktiga utan att
tänka på att det handlar om skolarbete.
Det är också enkelt att göra
anpassningar för att öka tillgängligheten,
betonar hon.
Jenny Edvardssons elever är ofta
pojkar som tycker att det är jobbigt
att skriva och läsa. Med små enkla
knep, som att texten läses upp eller att
göra digitala skrivmallar, går det att
ta sig över många trösklar. Filmerna
hon skapar och lägger ut via bloggen
är också väldigt uppskattade. Några
elever uttryckte sig så här:
”Vad bra att du gör filmer.” ”Jag
kan se den om och om igen.”, ”Shit,
vad bra detta var!” ”Du är den enda
läraren som använder material som vi
förstår.”
Att spara tid och kunna effektivisera
vissa saker, är en annan vinst som
Jenny ser att digitaliseringen gett.
Rektor och förebild
Jenny arbetade åren 2008 till 2014
som rektor, både på ett fristående
gymnasium och på en kommunal
grundskola och har i den rollen skaffat
sig erfarenhet av att digitalisera en
hel skola. Det var ett treårigt projekt
som stöddes av Wallenbergstiftelsen
där skolan utrustades med lärplattor
och lärarna fick fortbildning under
perioden.
– Många köper in teknik och uppmanar
sedan lärarna att testa sig fram
men det krävs fortbildning, menar
hon. Det är också viktigt att rektor
fungerar som en förebild och använder
digital teknik i alla möjliga och
omöjliga sammanhang, säger Jenny
Edvardsson.
Dessa erfarenheter av digitalisering
har hon tagit med sig in i sitt nya
uppdrag som lärare.
– Just det här att vara en förebild
och använda tekniken själv är viktigt
också som lärare och det har jag
redan provat på. Jag visste till exempel
när jag tog uppdraget som lärare
att jag skulle ha en blogg och att den
skulle vara i ett öppet system.
Hur långt upplevde hon då att de
kom på hennes gamla skola?
– Vi kom en bra bit på väg, idag
används tekniken på olika sätt i undervisningen
och har blivit ett naturligt
inslag. Tidigt försökte jag koppla
samman varje individs utveckling
med det övergripande projektets mål
och jag gjorde det genom att föra in
det som en punkt i medarbetarsamtalen
men också i lönekriterierna, vilket
gjorde att vi fick ett brett genomslag.
Alla är olika
I rollen som ledare upptäckte Jenny
också en annan sak.
– Även för oss vuxna gäller att
vi alla är olika, alla var inte där men
alla kunde med rätt stöd lyfta sig ett
steg, säger hon. Sedan är relationerna
oerhört viktiga för att vi ska våga och
vilja lära oss nya saker, det gäller både
med elever och personal.
Med sina egna elever inleder hon
varje lektion genom att ta dem i hand
och hälsa.
– Det tar några minuter men är så
oerhört värdefullt för att stämma av
hur var och en mår och få ögonkontakt,
säger hon.
Ungdomarna har med sig mycket
digital kunskap även om det också
finns de som nästan helt saknar
sådan, något Jenny också funderar
över vad det kommer leda till. Den
kunskap eleverna har kommer ofta
från spel.
– Samtidigt kan de inte skriva och
utveckla en text genom en process, de
vet ofta inte hur man skickar mejl, en
del har aldrig arbetat med en lärplatta,
de har inte de grundläggande digitala
kunskaperna.
Som lärare kan man använda deras
styrkor fast göra det med ett helt annat
fokus. Och en käpphäst när det
gäller digitaliseringen har hon:
– Jag tycker inte om stängda system,
det är öppenheten som gör att
det blir på riktigt.
Delaktighet
Just nu är en av hennes grupper
inblandade i ett projekt som Håll Sverige
rent initierat, kallat unga reportrar,
där eleverna ska publicera sig på
någon annans sida.
– Digitala verktyg ska tillföra
lärandet något och som lärare måste
jag kunna besluta om vilka verktyg en
elev behöver och snabbt kunna koppla
in dem.
Vinsterna med att digitalisera
lärandet är många, det är Jennys absoluta
erfarenhet men ska hon lyfta fram
den viktigaste så blir det denna:
– Den största vinsten, som jag
ser, är att jag kan ha ett klassrum där
alla kan vara med. Vi kan diskutera
samma text, alla kan delta, betonar
hon. Men vi lärare behöver tänka till
och ta in det utvidgade textbegreppet
mer.
– Tänk när det går att till och
med på skånska prata in sin text och
genom något digitalt stöd kunna
strukturera den – vilken hjälp det
skulle vara. Jag brinner verkligen för
delaktighet och det är där mina elever
befinner sig just nu, säger Jenny Edvardsson.
MONICA ESBORN
Film
På Guldäpplets webbplats finns
filmer där de fyra pristagarnas arbete
presenteras: diu.se/guldapple
I nästa nummer av DIU möter du
Micke Kring och Tülay Gürgün.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.