– Internet är en arena där jag kan fördjupa och utvidga undervisningen
Cecilia Johansson, lärare på Helenelundsskolan
i Sollentuna blev årets
vinnare av lärarpriset Guldäpplet för
sitt engagerande och forskningsbaserade
arbete med att utveckla de pedagogiska
möjligheterna i mötet mellan
sociala medier och undervisningen.
Cecilia Johansson, lärare på Helenelundsskolan
i Sollentuna, vinnare av Guldäpplet 2015. Foto:
Bo Helmersson.
– För mig är internet i skolan en ny
arena där jag kan fördjupa och utvidga
undervisningen, säger Cecilia
Johansson, lärare i svenska, historia
och geografi på högstadiet på Helenelundsskolan
och filosofie licentiat i
historiedidaktik.
Cecilia Johansson som hann jobba
drygt tio år som arkeolog innan hon
utbildade sig till lärare är van att jobba
i projekt. Och hon drar hela tiden
igång nya. Ofta har det handlat om
just språkutvecklande arbetssätt med
fokus på ökad måluppfyllelse.
Bloggen som verktyg
Bloggen och de sociala medierna
kom in i Cecilia Johanssons undervisning
för ungefär fem år sedan. Och
som för många andra lärare var det
genom Webbstjärnan som bloggandet
startade.
– Mitt syfte var att skapa en ny
arena där skrivandet blev mer öppet
och socialt och framförallt ville jag
motivera pojkarna att skriva längre
och bättre texter.
En extra bonus var att även de
tysta duktiga flickorna fick en arena
där de tog plats och blev synliga. Och
elevernas texter blev publika, de läste
varandras texter, reflekterade och
kommenterade.
Sedan dess har just bloggen blivit
Cecilia Johansson favoritverktyg.
Även om hon använder andra digitala
verktyg är det till bloggen hon gärna
återvänder både för längre och kortare
projekt.
– Det är enkelt att lägga upp någonting
på bloggen, till exempel en
källtext från franska revolutionen, och
låta eleverna värdera den i kommentarsfältet.
Jag kan snabbt gå igenom
elevernas svar. Och det är enkelt att
visa och gemensamt diskutera kring
elevernas svar i klassrummet.
Och att Cecilias arbetssätt med
bloggar har påverkat hennes elever
vittnar före detta eleven Ida om som
skriver
”Ärligt talat vet jag inte om det är
vetenskapligt bevisat att man lär sig
bättre om man har roligt. Det enda
jag vet är att jag kommer att komma
ihåg franska revolutionen långt efter
min utbildning är klar, tack vare en
blogg jag jobbade med i åttan. Inte nog
med det. Jag kommer alltid ha med
mig bloggandet som ett medel i mitt
skolarbete.
Forskning och praktik
De senaste åren har Cecilia forskat och
blev klar med sin licentiatavhandling
förra året. I sin forskning har hon tagit
utgångspunkt i sina egna erfarenheter
kring elevers publika skrivande och
följt en annan lärares arbete med två
klasser i årskurs nio som skrivit bloggdagbok
från andra världskriget.
Eleverna fick på bloggen skapa
sina egna karaktärer och skildra den
historiska händelseutvecklingen från
de egna huvudpersoners synvinkel
och i elevernas dagböcker kunde
läsarna möte både amerikanska och
tyska soldater vid fronten, flickvänner,
och mammor som oroade sig för sina
söner. Eleverna interagerade med varandra,
och varandras karaktärer, läste
varandras inlägg och kommenterade.
– Eleverna lärde sig mer oavsett
om de ville eller inte. De utvidgade
lärobokens perspektiv. Och eleverna
försökte verkligen skriva autentiska
texter med en levande berättelse.
Det visade sig också att skrivandet
– berättelsen – blev det primära för
eleverna. Även om de kunde använda
sig av filmer, bilder och länkmaterial
var det skrivna ordet i fokus.
– Dagboksformen uppmuntrande
just skrivandet. Och eleverna var
angelägna om att inte störa sina läsare
utan hålla fast dem i berättelsen.
Arbetssättet tränade också elevernas
empati.
– Eleverna ansträngde sig verkligen
för att leva sig in i karaktärerna.
Elever som i vanliga fall anses svaga
kan producera intressanta inlägg och
får visa sin kreativitet, säger Cecilia
Johansson.
Forskarstudierna har gett Cecilia
en fördjupad grund att stå på.
– Det gav mig helt nya perspektiv
och massor av historiedidaktisk teori.
Nu vet jag i vilken kontext jag är i
min undervisning. Och vet hela tiden
varför jag gör saker på ett visst sätt.
– Så länge vi som lärare upplever
att undervisningen blir, om än bara
lite, bättre med digitala verktyg är
det skäl nog att arbeta vidare, menar
Cecilia Johansson.
I nästa nummer av DIU möter du
Micke Kring och Tülay Gürgün.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.