Untitled DocumentMONICA ESBORN OCH
CARINA NÄSLUNDH
Prisutdelning Guldäpplet 2015:
– Guldäpplet spelar en viktig roll,
här och nu och framåt
– Guldäpplet är ett viktigt pris. Det
sätter ljuset på den moderna undervisningen
och digitaliseringen. Det
är också ett viktigt pris för att det
uppmärksammar lärare som genom
sitt arbete gör lärarprofessionen till en
starkare profession, sa Lärarförbundets
ordförande Johanna Jaara Åstrand när
Guldäpplet delades ut på Skolforum i
Älvsjö.
Prisutdelare Johanna Jaara Åstrand,
Lärarförbundets ordförande.
Årets Guldäpplen delades traditionsenligt
ut med pompa och ståt under
Skolforum på Älvsjömässan. Förutom
de fyra pristagarna var många nominerade
och kollegor till pristagarna
på plats.
De fyra pristagarna var Cecilia Johansson,
lärare på Helenelundsskolan
i Sollentuna som utsågs till årets vinnare
av lärarpriset Guldäpplet för sitt
engagerande och forskningsbaserade
arbete med att utveckla de pedagogiska
möjligheterna i mötet mellan
sociala medier och historieundervisningen.
Micke Kring it-pedagog på Årstaskolan
i Stockholm, mottog samtidigt
juryns särskilda pris för ett långvarigt
och trendsättande arbete med att
skapa publika mötesplatser på nätet,
kunskapshubbar, för att synliggöra
elevers och lärares arbete på webben.
Jenny Edvardsson, lärare på Wendesgymnasiet
i Kristianstad och Tülay
Gürgün, lärare på Grindtorpsskolan i
Botkyrka delade på andraplatsen.
Prisutdelare var Peter Becker, ordförande
i jury för Guldäpplet tillsammans
med Johanna Jaara Åstrand,
Lärarförbundets ordförande och Bo
Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Lärarprofessionen i fokus
Guldäpplet är ett pris som lyfter fram
lärarna och det pedagogiska utvecklingsarbete
som sker i klassrummet.
Och det var också temat för prisutdelarna.
– Jag är särskilt glad att vara med
i de här sammanhangen när vi pratar
om den digitala utvecklingen i skolan
just när vi delar ut Guldäpplet. Då
pratar vi inte om antalet datorer, om
hårdvaran och den utvecklingen utan
då pratar vi om det som vi lärare vet
är det allra viktigast när det gäller den
digitala utvecklingen, nämligen vi
själva, vi lärare, sa Bo Jansson, ordförande
i Lärarnas Riksförbund, under
prisutdelningen.
– Det är vi lärare som vet bäst
vilka verktyg som behöver användas
i olika situationer, hur vi ska justera
och förfina våra undervisningsmetoder,
hur vi ska hitta nya kunskapsnycklar.
Det här är frågor för
oss inom professionen, inte för någon
annan. När vi visar att vi är riktigt
skickliga på de här frågorna, då blir
vi också starkare som profession, menade
Johanna Jaara Åstrand.
En nominerad från varje kommun
Samtliga prisutdelare var också överens
om att det finns fler lärare runt
om i landet som borde blir nominerade
till Guldäpplet.
– Det är skickliga lärare som gör
skillnad. Det är också lärare som vill
ha möjlighet att få tid att lära sig själva
och tid för att använda it så att det
blir en naturlig del av och så att det
verkligen utvecklar undervisningen,
sa Bo Jansson.
Och lärare som gör skillnad finns i
alla kommuner.
– Varje kommun borde ha minst
en nominerad, konstaterade Peter
Becker, ordförande i stiftelsen DIU
och Guldäpplejuryns ordförande.
– Det finns en betydligt större
potential, vi får bli bättre på nomineringar.
Guldäpplet spelar en viktig
roll, här och nu och framåt! avslutade
Johanna Jaara Åstrand.
MONICA ESBORN OCH
CARINA NÄSLUNDH
Guldäpplet delas ut av Yngve Lindberg
minne vars partners är Stiftelsen
DIU, grundare och koordinator,
Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund,
Sveriges Kommuner och Landsting,
Specialpedagogiska skolmyndigheten,
Gleerups, Netsmart och Tieto.
På Guldäpplets webbplats finns
filmer där de fyra pristagarnas arbete
presenteras: diu.se/guldapple
I nästa nummer av DIU möter du
Micke Kring och Tülay Gürgün.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.