Det är trångbott på Kyrkonerumskolan i
Stenungsund. Klass 1C har sitt klassrum
i en extrabyggnad på gården. I samma
rum är det också fritids på eftermiddagarna.
För att vara en klass med ett intensivt
digitalt liv är datorerna inte heller
så många och inte särskilt nya. Det
är kanske inte idealiskt, men stämning
är på absolut topp när DIU kommer på
besök till Christina Löfving, vinnare av
Guldäpplejuryns särskilda pris och hennes
klass. Och klassen har förberett sig
– på att intervjua besökaren. På tavlan
har de ritat en riktig storyboard, med
frågor, med i vilka miljöer frågorna ska
ställas. Fram kommer surfplattan och
inspelningen kan börja.
Hur kommer allting in i tidningen,
undrar klass 1C, och det är bara att
sätta igång och försöka svara. De 21
förstaklassarna arrangerar inspelningssituationer,
turas om att filma
med surfplattan och att ställa frågor.
Allt enligt den förutbestämda planen.
Inspelningarna ska sedan redigeras
och läggas ut på Jamal-tv, klassens
egen tv-kanal på den egna bloggen.
IT-mamman testar idéerna
Efter att i några år ha varit borta från
lärarjobbet och bland annat jobbat
som it-pedagog och föreläsare är nu
Christina Löfving, alias it-mamman
som hon kallar sig på nätet, tillbaka i
skolan.
– Jag har längtat efter att prata pedagogik
med kollegorna på en skola.
Och så ville jag verkligen jobba i en
klass igen. Testa alla idéer och tankar i
verkligheten.
Klassen blogg, Jamals kompisar, är
ett sätt Christina använder sig av för
att både pröva idéer och låta barnen
möta världen utanför skolan. Men
innan planerna sattes i verket pratade
Christina med alla föräldrar.
– Det är så publikt. Föräldrarna
måste vara med på det. Jag berättade
om varför jag ville jobba med blogg,
vad det innebär och vad läroplanen
säger och alla föräldrar sa ja. Och då
kunde vi börja.
För Christina är arbetet med klassens
blogg ett sätt att uppnå målen i
läroplan och kursplaner.
– Det handlar om att barnen
tidigt ska få lusten till språket och
jobba med det, både i form av text,
bild och film. Att få in frågor kring
källkritik tidigt, kring upphovsrätt.
Men också frågor kring en digital
identitet. Vem är man på nätet? Vad
innebär integritet på nätet. Det är
nödvändigt i dag att börja tidigt med
nätförståelse.
Klassens blogg Jamals kompisar
ska vara en webbplats för barn – av
barn. Och här har diskussionerna
varit många, hur ser målgruppen ut?
Hur ser andra webbplatser ut? Klassen
har tittat på webbplatser tillsammans,
diskuterat och analyserat. Vad
vill barn ha? Spel tillhörde det som
klass 1C ansåg hörde hemma på en
blogg för barn. Sagt och gjort, när
DIU är på besök gör de den sista finputsen
på sina spel. Spel producerade
med en gratistjänst – och med riktiga
monster.
– Jag visste ingenting om hur man
gjorde spel, men det är också viktigt
att barnen kan se att jag inte kan allting.
Men jag kunde ju snabbt googla
fram några olika webbplatser som vi
kunde använda.
Och när spelet är klart är det dags
att skriva instruktioner till hur spelet
fungerar. I grupper sitter barnen vid
datorerna och funderar på hur de ska
förklara för andra barn, i punktform
och rätt ordning, hur spelen fungerar.
– I kursplanens centrala innehåll
står det att vi ska jobba med spelin-
struktioner, mina elever skriver dem
själva i stället för att enbart läsa andras,
säger Christina.
– När du går i skolan ska du också
få känna att du är viktig. Och att det
du bidrar med är viktigt. Vi måste
våga släppa fram eleverna så att de
känner att de är med och utformar
undervisningen.
Inte alltid koll
Christina Löfving fick Guldäpplejuryns
särskilda pris bland annat för att
hon delar med sig av sina erfarenheter
och under lång tid betytt mycket
för lärare och skolledare för diskussion
och utveckling av arbetssätten
med it i undervisningen. Men så har
det inte alltid varit.
– Nu är det ingen som tror på
mig, men jag var den där läraren som
inte visste hur man skulle göra för att
skriva ut papper om texten var på fel
håll.
Vändpunkten kom i samband med
en föräldraledighet när Christina
bestämde sig för att plugga ämnen
hon inte kunde. Det blev svenska som
andraspråk och it. Första it-kursen
handlade om databaser, den andra var
inriktad på it och lärande. Där föddes
också bloggen it-mamman, som ett
sätt att dokumentera kursen.
Bloggen bidrog till många kontakter,
både inom och utanför skolans
värld. Och det är en av de saker
Christina vill ta med sig till sin undervisning.
– Jag vill också gå utanför skolans
väggar, ha andra kontakter. De tillför
mycket som jag sedan kan ta med mig
till skolan, till klassen och de pedagogiska
samtalen med kollegorna.
Christina Löfvings bloggtips
Fem tips till dig som vill börja webbpublicera med elever
1. Ta hjälp av olika handledningar för webbpublicering och titta hur andra
klasser har gjort. Det finns att hitta på till exempel Webbstjärnan.se.
2. Börja enkelt. Du behöver inte nå månen direkt.
3. Fundera tillsammans med eleverna över vilken målgrupp ni vänder er till.
Hur ska ni nå just den? Att få läsare kräver arbete, annars drunknar er sajt
bland alla andra sajter.
4. Tänk på hur ni hanterar rättigheter att skriva. Vad händer om du slutar på
skolan? Har rektorn inloggningsuppgifter så att nästa lärare kan ta vid där
du slutade? Har eleverna kvar inloggningsuppgifter efter flera år? Vem ansvarar
för vad som skrivs då? Se till så ni har rutiner för detta, så det inte blir
ett hinder för att använda internet för kommunikation.
5. Ta tillfället i akt att tidigt prata upphovsrätt och källkritik med eleverna.
På creativecommons.se kan ni lära mer om hur man kan använda Creative Commons-licencierat material.
Bloggen Jamals kompisar hittar du på:
www.jamalskompisar.se