Sågning av skolors IT-användning
– men är det bara rektors fel?
Inte i någon del klarar de granskade
skolorna av att leva upp till målen i
kursplanerna. I den granskning av skolor
som Skolinspektionen under förra
läsåret genomförde av ett antal olika
ämnen och åldrar ingick också användningen
av IT, ett väldigt bra initiativ och
en bra signal: IT ingår – men resultatet
är ett totalt underkännande. Granskningen
är värd att uppmärksammas
både för det som står i den men också
för det som inte står.
Samtidigt som det pågår en ganska
upprörd diskussion kring pedagogers
arbetsbörda avfärdar Skolinspektionen
den administrativa användningen
som inte särskilt viktig:
”Ofta har man nöjt sig med att
använda IT-utrustningen för att effektivisera
administration, planering och
organisation av skolarbetet.”
Någon djupare analys av detta görs
inte, vilket är synd då de reformer
som har genomförts kring omdömen,
planering, kvalitetsuppföljning och
andra liknande administrativa aktiviteter
verkligen behöver få ett bra och
effektivt stöd, inte minst för att skapa
förutsättningar för en bra undervisning.
Teknik och support
En viktig del av Skolinspektionens
sammanfattningen berör frågan om
teknik och support och pedagogernas
förutsättningar för att kunna använda
IT på ett bra sätt. Brist på utrustning,
gammal utrustning eller helt enkel
krånglande teknik och bristfällig support
var vanliga inslag på de granskade
skolorna. Ett särskilt problem som
berörs är vem det är som styr över IT.
Kommuner där beslut, inköp och support
sköts centralt ger inte skolorna
möjlighet att anpassa utrustningen
efter sina behov. Skolinspektionen är
inte nådig i sin kommentar:
”När skolan inte kan styra över
tekniken hämmas utvecklingen av det
pedagogiska arbetet, även när goda
ambitioner och kompetens finns.”
Detta är ett extremt tydligt och
intressant konstaterande, men det
saknas en fortsättning – vad ska
skolan eller Skolinspektionen göra åt
det? Kommer Skolinspektionen att
ta initiativ till ett utvecklingsarbete
som innebär att skolornas inflytande
över sin IT-miljö ökar? Att det finns
ett antal kommuner som behöver läsa
detta citat flera gånger är däremot uppenbart.
I rapporten lyfts också det lokala
IT-pedagogiska stödet till fram som
en viktig fråga.
Skolledningens ansvar
I sammanfattningen pekas skolledningen
ut som viktiga men otillräckliga.
Det är mycket som skolledningen
ska ta ansvar för, vilket är både självklart
och riktigt.
”Skolledningen styr inte användningen
av IT i undervisningen på ett
aktivt sätt.”
Tydligare kan det inte sägas, detta
är rektors ansvar och uppdrag.
Det finns mer att läsa om just
skolledningen i de underliggande
rapporterna, men i den sammanfattning
som publicerats nämns skolledning
endast på detta sätt. I övrigt är
det ”huvudmän och skolor” som ska
agera. Det räcker inte för att klara
ut ansvarsförhållanden och peka ut
vem som ska göra vad. De delar som
rör kompetensutveckling, lärares attityder,
användning av lärplattformar
och annat som rör den direkta pedagogiska
arbetet är rektors ansvar.
Punkt.
Å andra sidan är det är lite för enkelt
att bara peka på rektorer.
Övergripande strategier och
valfrihet
Kritiken som gäller utrustning, nätverk,
support, övergripande strategier
och upphandlingar är inte något som
rektor kan ta hela ansvaret för. Det är
en fråga för skolchefer, förvaltningar,
myndigheter och inte minst politiker
på alla nivåer. Alla.
”Många skolor saknar övergripande
strategi för användning av IT i det
pedagogiska arbetet, och IT-användningen
i undervisningen blir därför
ofta en fråga som beror på den enskilde
lärarens intresse.”
I texten finns en underliggande
men inte uttalad fråga: är det så att
det inom skolan finns en attityd av att
IT är valbart, att det inte är något alla
måste arbeta med? Skolinspektionens
sammanfattning avslutas med ett citat:
Enligt läroplanen ska eleverna då
de lämnar grundskolan kunna ”använda
modern teknik som ett verktyg
för kunskapssökande, kommunikation,
skapande och lärande” (Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet,
Lgr11)
Sammanfattningsvis
Det är fantastiskt bra att Skolinspektionen
granskar användningen av IT
på det sätt som de gör, som en del av
andra ämnen och områden. Det kommer
att ge ett betydligt bättre underlag
för både utvecklingsarbete och
diskussioner.
Det är olyckligt att ansvaret för det
fortsatta arbetet och uppföljningen
lämnas utan åtgärd. Rektor har sitt
ansvar, liksom varje enskild pedagog,
men det måste sättas in i ett större
sammanhang där förvaltning, politiker
och myndigheter ingår. När matematikundervisningen
inte får godkänt
sätts matematiksatsningar igång, när
läsningen når allt lägre nivåer
likaså – men när IT inte
får godkänt släpps detta med ett konstaterande
i knäet på huvudman och
rektor.
Det nationella åtgärdsprogram
som DIU har tagit initiativet till finns
– dags att sätta det i verket med tydlig
ansvarfördelning, snabba åtgärder och
uppföljning. Alla skolor vet hur man
upprättar och genomför åtgärdsprogram
– hög tidatt andra skolaktörer
gör det samma.