Gunilla Walsh, finalist Guldäpplet 2009: Klassens wiki blev nytt klassrum
Femteklassarna på Fisksätraskolan i
Nacka har numera två klassrum. Ett i
skolan och ett på nätet. I våras började
de tillsammans med sin lärare Gunilla
Walsh att skriva om olika djur i en wiki.
Ett drygt halvår senare består wikin av
flera hundra sidor om allt från fotboll
till information och olika länder och
matrecept från världens alla hörn.
– Det är roligt. Man lär sig bra saker
hela tiden. Både när man skriver själv
och när man läser vad de andra skriver.
Vi jobbar mycket med wikin både
i skolan och hemma på kvällarna.
Eleverna klass 5 SE på Fisksätraskolan
svarar i det närmaste unisont på DIUs
fråga om vad som är bra med wikin.
Jonas är en av de elever i klassen
som skrivit allra mest, närmare 160
wikisidor har han producerat om
olika ämnen. Fakta hittar han på olika
sidor på nätet som Gunilla Walsh har
visat på.
– Titta här, säger Jonas och visar
hur han hittar information om olika
länder på Wikipedia och på Utrikespolitiska
institutets webbplats.
– Jag lär mig saker hela tiden och
andra lär sig av det jag skriver, och jag
lär mig av det andra skriver.
Det är skrivandet i wikin som fått
Jonas skrivlust att blomma.
– Jag gillar att skriva, men förut
hade jag inget ställe att skriva på
säger Jonas, som likt flera av sina
klasskamrater tycker att det är jobbigt
för musklerna i fingrar och hand
att skriva med penna. Han gör det
också, men det blir inte lika mycket
skrivet.
Projekt som växte till ett läromedel
Gunilla Walsh, klassens lärare och finalist
till Guldäpplet 2009, anade inte
vad det var hon drog igång när hon
förra julen satt hemma och utforskade
Wikispaces för att göra ett projekt
kring olika djur med klassen. Gunilla
tillhör de lärare som gärna vill ha koll
på de it-verktyg hon använder i klassen
så hon läste manualer och handledningar
och satte sig in i hur wikis
fungerade innan hon presenterade
idén för klassen efter sportlovet.
Första uppdraget var att skriva
om olika djur, och klassen tog reda
på fakta och skrev på sina wikisidor.
Ganska snabbt dök frågan om bilder
upp, eleverna ville ju visa bilder på
de djur de skrev om och då blev det
en diskussion om rättigheter och att
använda bilder på nätet. Att bildbehandla
bilderna och lägga in dem
på wikin var inte helt enkelt, men
ganska snabbt skrev en av eleverna
en kort handledning som resten av
klassen kunde använda sig av. Gunilla
har visat bra webbplatser för att söka
information, men eleverna har också
letat vidare och hittat egna källor
och det har lett till diskussioner om
källkritik och hur man värderar olika
webbsidor.
– Jag har lärt mig mycket om hur
man söker på nätet, säger Maria.
Involvera föräldrarna
Att eleverna tyckte att det var roligt
och blev motiverade av att skriva i wikin
upptäckte Gunilla Walsh snabbt.
När hon satt hemma vid datorn på
kvällen kunde hon se hur den ena
eleven efter den andra var inne och
ändrade och skrev på sina faktasidor.
– Vi fick två klassrum, ett i skolan
och ett på nätet där vi träffades på
kvällarna. Och eleverna har oftast
varit inne och skrivit av eget intresse,
inte för att de haft det som läxa. Och
jag har kunnat kommentera och rättat
direkt i deras texter. Nu har det växt så
mycket att jag inte alltid hinner med,
men de läser varandras sidor och går
också in och rättar åt varandra.
Många av eleverna hade datorförbud
i veckorna och Gunilla kallade
till ett välbesökt föräldramöte där hon
och eleverna visade vad de jobbade
med så att även föräldrarna skulle
veta att det var skolarbete som skedde
framför datorn. I klass 5 SE har samtliga
elever sina rötter i andra länder än
Sverige och wikiprojektet fortsatte med
att eleverna skrev om olika länder och
om maträtter från sina och föräldrarnas
hemländer. Då blev föräldrar och
släkt en naturlig källa till information
och delaktigheten i skolarbetet ökade
än mer.
Anaduri, är född i Ryssland och
har sina rötter i Mongoliet. Till Sverige
kom hon när hon var tre år.
– Jag lärde mig mycket om Mongoliet
när jag letade på fakta på nätet och
skrev. I somras reste vi runt i Mongoliet
och då lärde jag mig ännu mer.
Gunilla Walsh är märkbart stolt
över sina elever, deras engagemang
och det ständigt växande läromedel
som klassen skapar. Men hon vill också
starta nya projekt. Nyss fick skolan
tillgång till bärbara datorer som kan
bokas och användas i klassrummet,
det är en stor skillnad mot den enda
dator som tidigare fanns i klassrummet.
Det är svårt att säga om eleverna
eller Gunilla Walsh är lyckligast över
de nya förutsättningarna, men nästa
steg för klassen är att fortsätta sitt arbete
i bloggform och delta i tävlingen
Webbstjärnan.
Att komma igång med en
klasswiki
Den klasswiki som Gunilla Walsh och hennes
elever med ligger på Nackas skolportal
och går inte att komma åt från nätet, men
Gunilla har gjort en innehållsrik och tydlig
beskrivning med bilder från portalen där
hon berättar om hur hon och klassen
arbetar. Du hittar den på: www.diu.se/guldapple
under länk till YouTube-video
Guldäpplet
Gunilla Walsh är finalist till Guldäpplet 2009. Mer om Guldäpplet www.diu.se/guldapple
.