"Alla har lika stora möjligheter att
lära sig och ha obegränsad koll"
Vad innebär det att ha tillgång även till
det virtuella klassrummet? Vad är det
positiva med att man kan kommunicera
även online med andra elever och
lärare? Ayla Löfving, började i höstas
sitt första år på gymnasieskolan YBC i
Nacka. Här skriver hon om sina erfarenheter
så här långt och vilka förändrade
krav det virtuella klassrummet ställer
på henne och andra elever.
Det så kallade ”virtuella klassrummet”
eller det intranät vi på YBC
gymnasium har tillgång till via skolans
hemsida ger oss elever många
olika fördelar. Vi har hela tiden insikt
i vad som händer i skolan– även när
vi inte befinner oss i den.
Bortförklaringarnas tid är över
Tiden då borttappade häften med
uppgifter inför ett prov eller projekt
innebar panik, ångest och sömnlösa
nätter är officiellt över! Vi slipper dessutom
att i klassrummet sitta och tänka
”Vad är det vi håller på med egentligen?
Jag förstår ingenting.” Alla har
lika stora möjligheter att lära sig och
ha obegränsad koll på vad som händer
i skolarbetet även de vars starkaste
sida inte är att koncentrera sig på lektionerna
då lärarna har genomgångar.
De som inte förstått eller helt enkelt
inte lyssnat på vad läraren sagt under
lektionen kan snabbt och enkelt
klicka sig in på intranätet och kika på
vad som hänt inom alla de olika kurserna
vi läser.
Detta resulterar i ett plågsamt slut
för de gamla, trogna bortförklaringarna
till lärarna om att ”Jag var sjuk”,
”Jag visste inte” ”Du sa inte…” eftersom
man hela tiden har tillgång till sin
dator samt till hemsidan var man än
befinner sig och hur man än mår. Det
kvittar om man inte förstått eller inte
lyssnat på läraren eftersom allt vi gör
på lektionerna läggs ut på intranätet.
Bättre kommunikation
Självfallet är fördelarna för eleverna
också mycket stora, alla får samma
möjlighet att hela tiden hålla koll på
planeringen och alltid vara förberedda
inför lektionerna i de olika
kurserna och därmed blir klassens
”pluggis” inte längre ensam om att
räcka upp handen på lektionerna då
läraren ställer frågor, utan de andra i
klassen gör detsamma!
Förutom sidorna om kurser så
finns exempelvis en YBC-mail där
lärare och elever ständigt kan hålla
kontakten. Detta gör att vi har betydligt
mycket bättre kommunikation
mellan elever och elever samt mellan
elever och lärare eftersom man snabbt
och enkelt kan kontakta dem via mail
i stället för att behöva springa runt och
leta efter personen i fråga. För att inte
tala om då man behöver ta kontakt
med någon lärare utanför skoltid, det
är i princip omöjligt i vanliga fall och
detta säger jag av personliga erfarenheter!
YBC-mailen gör det möjligt för
oss att kommunicera snabbt och enkelt
med varandra samt effektivt lösa
problem om något uppstått.
Revolution för skolan
Allt vi arbetar med i skolan, allt vi
skriver och läser gör vi på våra datorer.
Alla har vi dessutom en kurssida
där vi har en sida för varje kurs. Vi
lägger in alla våra arbeten och uppgifter
på den här sidan vilket underlättar
det markant också för lärarna i deras
arbete. Tiden för högar av papper är
numera passé. En revolution för skolan
är här, katederundervisningen är
över och YBC har ett stort försprång i
den modernisering som så småningom
andra skolor nödvändigtvis kommer
att behöva genomgå för att kunna
konkurrera på marknaden.
Vår skola ligger definitivt ett steg
före när det gäller att införa teknik
som ett hjälpmedel i utbildningen
och hjälpmedel är enligt min mening
det minsta man skulle kunna kalla
det. Tillgången till dator och till vårt
intranät underlättar mycket för mig i
min vardag, det gör livet lättare helt
enkelt!