Marie Linder,
ämneslärare, Montessoriskolan i Falun
Lärplattformen –
självklar del av skolvardagen
Datorer och internet är ett naturligt
inslag i skolvardagen på Montessoriskolan
i Falun. Datorer finns utspridda
i skollokalerna för elevernas fria
användande och flertalet klassrum är
utrustade med takprojektorer. Skolan
har inte fått extra anslag för detta,
men har de senaste fem åren valt att
prioritera teknisk utrustning framför
traditionella läromedel. Marie Linder,
ämneslärare på skolan beskriver hur
skolans lärplattform används i undervisningen.
Hos oss på Montessoriskolan i Falun,
en kommunal F-9 skola med cirka
200 elever är internet och datorer en
helt internaliserad del av skolvardagen,
i hanteringen av arbetsuppgifter,
i genomgångar, presentationer och
i kommunikationen. Vi har datorer
fritt utspridda i arbetslokalerna och
vi har takprojektorer i varje rum.
Projektorerna används flitigt både av
lärare och elever för att göra presentationer.
Skolvardagen för våra elever är
upplagd så att genomgångar och
lektioner varvas med arbetspass. Eleverna
i årskurs 6-9 arbetar i samma
lokaler och delar fritt på tillgängliga
datorer. Under arbetspassen väljer
eleverna vilket ämne de ska arbeta
med utifrån vad som behöver göras.
Elevernas arbeten har alltid en deadline
och eleverna väljer själva om de
vill färdigställa arbeten under arbetsdagen
i skolan eller hemifrån. Eleverna
har sällan regelrätta läxor utan
de lägger själva upp sitt arbete utifrån
vad de behöver arbeta med. Alla elever
har tillgång till internet hemifrån
men de har också möjlighet att stanna
kvar och använda skolans datorer efter
skoltid. Vi har inga skriftliga regler
kring elevernas datoranvändning utan
det är ”frihet under ansvar” som gäller
men med en tydlig överenskommelse
om att inget kränkande får ske
samt att skolans datorer ska användas
till skolrelaterat arbete. Detta fungerar
utmärkt.
Intergrerad virtuell lärmiljö
En viktig del i skolans arbete är att vi
använder oss av en så kallad lärplattform,
en programvara som skapar
en virtuell lärmiljö som bland annat
inrymmer undervisningsmaterial,
övningar och lagringsutrymme samt
funktioner för dokumentation, information,
kommunikation och administration.
Vi ser på lärplattformen
som ett skelett som fylls på med det
material brukaren väljer att lägga in.
Idén till att använda en lärplattform
väcktes vid ett besök hos en av
stadens gymnasiefriskolor. Här såg vi
ett exempel på hur en lärplattform kan
användas för att underlätta organisationen
av undervisningen; i det här
fallet First Class. Snart därefter började
vi på skolan att använda den inom
kommunen befintliga lärplattformen
Ping Pong, som tidigare endast använts
i begränsad omfattning inom
gymnasieskolan och för diverse kommunomfattande
enkätundersökningar.
Nu är systemet så pass internaliserat
hos elever, personal och föräldrar
på Montessoriskolan att det är en
självklar del av skolvardagen. Samtliga
elever i årskurserna 6-9 är inloggade
så gott som dagligen, både i skolan
och hemifrån.
Tillgängligt för alla– hela tiden
Alla skolans lärare är involverade i användandet
av lärplattformen och alla
ämnen har ett eget utrymme på plattformen
med arbetsuppgifter, övningar
och målbeskrivningar. När ett nytt
arbetsområde inleds läggs relevanta
sidor ut med till exempel arbetsuppgifter,
länkar, plats för inlämning och
dokument för utskrift.
En vinst med att allt som rör ett
visst ämne finns på en och samma
plats är att läraren alltid har möjlighet
att referera till lärplattformen. En annan
är att man minskar pappershanteringen
och risken att viktiga dokument
tappas bort.
I varje ämnes utrymme på plattformen
finns dokument sparade som
hör till ämnet och för eleverna innebär
det att de kommer åt arbetsuppgifter
och sina dokument hemifrån,
antingen när de gör läxarbete eller när
de är lediga eller sjuka. Möjligheten
att arbeta från annan ort finns också.
För tillfället är till exempel en av
skolans elever i Asien med sin familj
under en termin och allt skolarbete
hanteras då genom lärplattformen.
Skolan har också haft elever vid individuella
programmet som fortsatt
arbeta med grundskolans kursplanerna
via lärplattformen. Plattformen
kan också användas av elever som av
någon anledning ska få sin undervisning
på sjukhus eller vid rehabiliteringsinstutition.
Vi har också utrymmen på plattformen
för innehåll av mer praktisk
karaktär såsom ledighetsansökan,
veckobrev, information om Prao,
schema, veckoplaneringar, skolmatsedel
och liknande. Här lägger vi också
in instruktioner inför friluftsaktiviteter
och resor i form av packlistor, kartor
och länkar till internetsidor som
ger goda råd inför utomhusvistelser.
Det praktiska i att den informationen
finns i lärplattformen är att den är åtkomlig
hemifrån och föräldrarna har
större möjlighet att ge sina barn stöd
i förberedelserna. Givetvis kommer
vi också bort från att packlistor och
annan viktig information tappas bort.
Den enda information som hemmen
numera får i pappersform är sådant
som behöver fysisk påskrift.
Koll på inlämningar och
kontinuerlig dialog
En viktig funktion i plattformen är
inlämningsfunktionen. Eleverna kan
inte bara lämna in sina färdiga arbeten
utan också halvfärdiga arbeten
som de vill visa för läraren för att få
feedback. Lärarna kan se statusen på
inlämningar från en hel grupp eller
från en enskild elev. På det här viset
får vi lärare en god överblick av elevernas
inlämningar och det behöver
aldrig råda tvivel om huruvida ett
arbete är inlämnat eller inte.
Eleverna kan i sin tur se statusen
för sina samtliga inlämningsuppgifter.
Han eller hon ser om arbeten är under
rättning eller om de är godkända
och färdiga. Lärarna har genom inlämningsfunktionen
alla elevarbeten
tillgängliga på en och samma gång –
något som är användbart när man till
exempel ska summera elevers arbete
inför utvecklingssamtalet.
Vi har också en ständigt pågående
dialog med eleverna via lärplattformens
meddelandefunktion. När
jag loggar in syns det om jag har ett
meddelande och jag kan sedan svara
på det när det passar mig. Det går
också att bifoga dokument till meddelandena
vilket är användbart om
en elev vill lämna in något som det
inte finns en inlämning för. Meddelandefunktionen
används flitigt av
både de äldre och de yngre eleverna
både för att kommunicera med andra
elever och med lärare. Det finns också
en inbyggd chatfunktion men den
har vi inte haft behov av, eleverna
använder istället msn eller g-talk till
detta.
Övningarna får ett lyft
Inom respektive ämne finns möjlighet
för läraren att skapa många olika
sorters tester och övningar. Övningar
kan se ut på många olika vis. Man kan
ha övningar med lucksvar, med svarsalternativ
eller med fritextsvar. Det
går att infoga text, bilder, ljudfiler och
film. Fördelen med att ha övningar inlagda
på Ping Pong är bland annat att
både elev och lärare får statistik över
resultat och antal försök.
Det finns ett stort pedagogiskt
värde i de självrättande övningarna.
Eleverna kan göra upprepade försök
och de får se de riktiga alternativen
varje gång de lämnar in. Många elever
upplever det som en sporre att få se
sina resultat förbättras genom träning.
Upprepade försök gör också att redan
erhållen kunskap befästs. Ett annat
pedagogiskt värde i övningarna är att
det är en hjälp för elever med läs- och
skrivsvårigheter att få det visuella stöd
som bilderna innebär.
Övningarna är ofta bundna till
åtgärdsprogram, målöversikter och
IUP:er. De kan ligga på många olika
nivåer vilket gör att eleverna har
möjlighet att arbeta på sin egen nivå.
Elever som behöver extra träning kan
fortsätta öva till dess de blir säkra,
medan elever som tar till sig kunskapen
snabbt har möjlighet att gå vidare
i egen takt.
IUP och skriftli ga omdömen
I lärplattformen finns inlagt målöversikter
i alla ämnen och i dessa noteras
elevernas utveckling. Eleven får en
översikt kring var han eller hon befinner
sig i sitt lärande och var han eller
hon är på väg. Målöversikternas är i
sin tur ett stöd i arbetet med skriftliga
omdömen och individuella utvecklingplaner.
Lärplattformen används i väldigt
hög grad i arbetet kring utvecklingssamtalen.
Inför utvecklingssamtalen
skriver både elever och lärare in
sina kommentarer vilket innebär att
elever och föräldrar har möjlighet att
komma väl förberedda till samtalen.
De individuella utvecklingsplanerna
skrivs sedan in i lärplattformen och
arkiveras där tillsammans med kommentarerna.
Individualisering på elevens villkor
För elever med perceptuella svårigheter
är det positivt att finnas i bekanta
och invanda miljöer. För våra elever
kan lärplattformen vara en sådan
bekant och trygg miljö i virtuell form.
Där finns en tydlighet i strukturen
och en bas dit eleverna kan gå tillbaka
och göra om något hur många gånger
de vill – den virtuella lärmiljön går
aldrig för fort fram. Elever som har
svårt med att hålla ordning på sina
dokument får hjälp när de egna dokumenten
ordnas i tydliga ämnesmärkta
mappar som eleven kommer åt vid
vilken dator som helst. Det blir också
lättare för föräldrar att ge sitt barn
stöd när allt finns lätt tillgängligt i en
digital miljö. I den virtuella lärmiljön
har också våra elever tillgång till olika
hjälpmedel som talsyntes, ljudfiler
och bildstöd.
Eleverna kan också arbeta på sin
egen nivå. Det är enkelt för läraren
att publicera ett utbud av övningar
på olika nivåer och sedan hänvisa
olika elever till övningar som passar.
Skolan har samma plattform för alla
elever och ingen övning är märkt för
en specifik årskurs. Den som arbetar
med lättare eller anpassade övningar
behöver inte stå ut i mängden. Inte
heller den som arbetar med mer
avancerade övningar.
Lärplattformen kan ses som ett
observationsverktyg – en form av
vardagsscreening. Den är därmed ett
användbart medel för specialpedagogen
för att hålla sig uppdaterad om
elevers arbete och utveckling.
Del i digital miljö
Lärplattformen är en del av internetoch
datoranvändningen på Montessoriskolan.
I kombinationen med
lärplattformen används många andra
internettjänster till exempel Google
docs, Delicious, Voice Thread, Glogster,
Youtube, Teachers on demand, och
Seterra.
Lärplattformen står för struktur,
statistik och överblick; den gör att vi
lärare har överblick över elevernas arbete
och kan försäkra oss om att ingen
elev faller mellan stolarna. Vi ser
den som ett hjälpmedel att använda i
kombination med ett innovativt och
expansivt internetutforskande.
Marie Linder,
ämneslärare, Montessoriskolan i Falun
Ping Pong är en lärplattform som
förutom av Falu kommun också
används av bland andra, Uppsala
universitet, Göteborgs stad, och
Högskolan i Jönköping.
Mer information
www.pingpong.se.