Untitled Document

Marie Linder,
ämneslärare, Montessoriskolan i Falun

 

Lärplattformen –
självklar del av skolvardagen

Datorer och internet är ett naturligt inslag i skolvardagen på Montessoriskolan i Falun. Datorer finns utspridda i skollokalerna för elevernas fria användande och flertalet klassrum är utrustade med takprojektorer. Skolan har inte fått extra anslag för detta, men har de senaste fem åren valt att prioritera teknisk utrustning framför traditionella läromedel. Marie Linder, ämneslärare på skolan beskriver hur skolans lärplattform används i undervisningen.

Hos oss på Montessoriskolan i Falun, en kommunal F-9 skola med cirka 200 elever är internet och datorer en helt internaliserad del av skolvardagen, i hanteringen av arbetsuppgifter, i genomgångar, presentationer och i kommunikationen. Vi har datorer fritt utspridda i arbetslokalerna och vi har takprojektorer i varje rum. Projektorerna används flitigt både av lärare och elever för att göra presentationer.

Skolvardagen för våra elever är upplagd så att genomgångar och lektioner varvas med arbetspass. Eleverna i årskurs 6-9 arbetar i samma lokaler och delar fritt på tillgängliga datorer. Under arbetspassen väljer eleverna vilket ämne de ska arbeta med utifrån vad som behöver göras. Elevernas arbeten har alltid en deadline och eleverna väljer själva om de vill färdigställa arbeten under arbetsdagen i skolan eller hemifrån. Eleverna har sällan regelrätta läxor utan de lägger själva upp sitt arbete utifrån vad de behöver arbeta med. Alla elever har tillgång till internet hemifrån men de har också möjlighet att stanna kvar och använda skolans datorer efter skoltid. Vi har inga skriftliga regler kring elevernas datoranvändning utan det är ”frihet under ansvar” som gäller men med en tydlig överenskommelse om att inget kränkande får ske samt att skolans datorer ska användas till skolrelaterat arbete. Detta fungerar utmärkt.

Intergrerad virtuell lärmiljö
En viktig del i skolans arbete är att vi använder oss av en så kallad lärplattform, en programvara som skapar en virtuell lärmiljö som bland annat inrymmer undervisningsmaterial, övningar och lagringsutrymme samt funktioner för dokumentation, information, kommunikation och administration. Vi ser på lärplattformen som ett skelett som fylls på med det material brukaren väljer att lägga in.

Idén till att använda en lärplattform väcktes vid ett besök hos en av stadens gymnasiefriskolor. Här såg vi ett exempel på hur en lärplattform kan användas för att underlätta organisationen av undervisningen; i det här fallet First Class. Snart därefter började vi på skolan att använda den inom kommunen befintliga lärplattformen Ping Pong, som tidigare endast använts i begränsad omfattning inom gymnasieskolan och för diverse kommunomfattande enkätundersökningar.

Nu är systemet så pass internaliserat hos elever, personal och föräldrar på Montessoriskolan att det är en självklar del av skolvardagen. Samtliga elever i årskurserna 6-9 är inloggade så gott som dagligen, både i skolan och hemifrån.

Tillgängligt för alla– hela tiden
Alla skolans lärare är involverade i användandet av lärplattformen och alla ämnen har ett eget utrymme på plattformen med arbetsuppgifter, övningar och målbeskrivningar. När ett nytt arbetsområde inleds läggs relevanta sidor ut med till exempel arbetsuppgifter, länkar, plats för inlämning och dokument för utskrift.

En vinst med att allt som rör ett visst ämne finns på en och samma plats är att läraren alltid har möjlighet att referera till lärplattformen. En annan är att man minskar pappershanteringen och risken att viktiga dokument tappas bort.

I varje ämnes utrymme på plattformen finns dokument sparade som hör till ämnet och för eleverna innebär det att de kommer åt arbetsuppgifter och sina dokument hemifrån, antingen när de gör läxarbete eller när de är lediga eller sjuka. Möjligheten att arbeta från annan ort finns också. För tillfället är till exempel en av skolans elever i Asien med sin familj under en termin och allt skolarbete hanteras då genom lärplattformen. Skolan har också haft elever vid individuella programmet som fortsatt arbeta med grundskolans kursplanerna via lärplattformen. Plattformen kan också användas av elever som av någon anledning ska få sin undervisning på sjukhus eller vid rehabiliteringsinstutition.

Vi har också utrymmen på plattformen för innehåll av mer praktisk karaktär såsom ledighetsansökan, veckobrev, information om Prao, schema, veckoplaneringar, skolmatsedel och liknande. Här lägger vi också in instruktioner inför friluftsaktiviteter och resor i form av packlistor, kartor och länkar till internetsidor som ger goda råd inför utomhusvistelser. Det praktiska i att den informationen finns i lärplattformen är att den är åtkomlig hemifrån och föräldrarna har större möjlighet att ge sina barn stöd i förberedelserna. Givetvis kommer vi också bort från att packlistor och annan viktig information tappas bort. Den enda information som hemmen numera får i pappersform är sådant som behöver fysisk påskrift.

Koll på inlämningar och kontinuerlig dialog
En viktig funktion i plattformen är inlämningsfunktionen. Eleverna kan inte bara lämna in sina färdiga arbeten utan också halvfärdiga arbeten som de vill visa för läraren för att få feedback. Lärarna kan se statusen på inlämningar från en hel grupp eller från en enskild elev. På det här viset får vi lärare en god överblick av elevernas inlämningar och det behöver aldrig råda tvivel om huruvida ett arbete är inlämnat eller inte.

Eleverna kan i sin tur se statusen för sina samtliga inlämningsuppgifter. Han eller hon ser om arbeten är under rättning eller om de är godkända och färdiga. Lärarna har genom inlämningsfunktionen alla elevarbeten tillgängliga på en och samma gång – något som är användbart när man till exempel ska summera elevers arbete inför utvecklingssamtalet.

Vi har också en ständigt pågående dialog med eleverna via lärplattformens meddelandefunktion. När jag loggar in syns det om jag har ett meddelande och jag kan sedan svara på det när det passar mig. Det går också att bifoga dokument till meddelandena vilket är användbart om en elev vill lämna in något som det inte finns en inlämning för. Meddelandefunktionen används flitigt av både de äldre och de yngre eleverna både för att kommunicera med andra elever och med lärare. Det finns också en inbyggd chatfunktion men den har vi inte haft behov av, eleverna använder istället msn eller g-talk till detta.

Övningarna får ett lyft
Inom respektive ämne finns möjlighet för läraren att skapa många olika sorters tester och övningar. Övningar kan se ut på många olika vis. Man kan ha övningar med lucksvar, med svarsalternativ eller med fritextsvar. Det går att infoga text, bilder, ljudfiler och film. Fördelen med att ha övningar inlagda på Ping Pong är bland annat att både elev och lärare får statistik över resultat och antal försök.

Det finns ett stort pedagogiskt värde i de självrättande övningarna. Eleverna kan göra upprepade försök och de får se de riktiga alternativen varje gång de lämnar in. Många elever upplever det som en sporre att få se sina resultat förbättras genom träning. Upprepade försök gör också att redan erhållen kunskap befästs. Ett annat pedagogiskt värde i övningarna är att det är en hjälp för elever med läs- och skrivsvårigheter att få det visuella stöd som bilderna innebär.

Övningarna är ofta bundna till åtgärdsprogram, målöversikter och IUP:er. De kan ligga på många olika nivåer vilket gör att eleverna har möjlighet att arbeta på sin egen nivå. Elever som behöver extra träning kan fortsätta öva till dess de blir säkra, medan elever som tar till sig kunskapen snabbt har möjlighet att gå vidare i egen takt.

IUP och skriftli ga omdömen
I lärplattformen finns inlagt målöversikter i alla ämnen och i dessa noteras elevernas utveckling. Eleven får en översikt kring var han eller hon befinner sig i sitt lärande och var han eller hon är på väg. Målöversikternas är i sin tur ett stöd i arbetet med skriftliga omdömen och individuella utvecklingplaner.

Lärplattformen används i väldigt hög grad i arbetet kring utvecklingssamtalen. Inför utvecklingssamtalen skriver både elever och lärare in sina kommentarer vilket innebär att elever och föräldrar har möjlighet att komma väl förberedda till samtalen. De individuella utvecklingsplanerna skrivs sedan in i lärplattformen och arkiveras där tillsammans med kommentarerna.

Individualisering på elevens villkor
För elever med perceptuella svårigheter är det positivt att finnas i bekanta och invanda miljöer. För våra elever kan lärplattformen vara en sådan bekant och trygg miljö i virtuell form. Där finns en tydlighet i strukturen och en bas dit eleverna kan gå tillbaka och göra om något hur många gånger de vill – den virtuella lärmiljön går aldrig för fort fram. Elever som har svårt med att hålla ordning på sina dokument får hjälp när de egna dokumenten ordnas i tydliga ämnesmärkta mappar som eleven kommer åt vid vilken dator som helst. Det blir också lättare för föräldrar att ge sitt barn stöd när allt finns lätt tillgängligt i en digital miljö. I den virtuella lärmiljön har också våra elever tillgång till olika hjälpmedel som talsyntes, ljudfiler och bildstöd.

Eleverna kan också arbeta på sin egen nivå. Det är enkelt för läraren att publicera ett utbud av övningar på olika nivåer och sedan hänvisa olika elever till övningar som passar. Skolan har samma plattform för alla elever och ingen övning är märkt för en specifik årskurs. Den som arbetar med lättare eller anpassade övningar behöver inte stå ut i mängden. Inte heller den som arbetar med mer avancerade övningar.

Lärplattformen kan ses som ett observationsverktyg – en form av vardagsscreening. Den är därmed ett användbart medel för specialpedagogen för att hålla sig uppdaterad om elevers arbete och utveckling.

Del i digital miljö
Lärplattformen är en del av internetoch datoranvändningen på Montessoriskolan. I kombinationen med lärplattformen används många andra internettjänster till exempel Google docs, Delicious, Voice Thread, Glogster, Youtube, Teachers on demand, och Seterra.

Lärplattformen står för struktur, statistik och överblick; den gör att vi lärare har överblick över elevernas arbete och kan försäkra oss om att ingen elev faller mellan stolarna. Vi ser den som ett hjälpmedel att använda i kombination med ett innovativt och expansivt internetutforskande.

 

Marie Linder,
ämneslärare, Montessoriskolan i Falun

Ping Pong är en lärplattform som förutom av Falu kommun också används av bland andra, Uppsala universitet, Göteborgs stad, och Högskolan i Jönköping.
Mer information www.pingpong.se.



Datorn i Utbildningen nr 7 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091117