Guldäpplejuryns särskilda pris till Johan Lindwert, Falköping:
Framtidsvisionär i skolmiljö
Tidiga Internetföreteelser som att höra
Bill Clintons katt Socks jama, skolors
samarbete i Kidlinks, CIAs The World
Factbook och den tidens nätgemenskaper
fascinerade Johan Lindwert i
mitten av nittiotalet. Då när världen via
långsamma modem började bli digital.
Ett starkt teknikintresse bidrog till att
idéerna började spira kring teknikens
användning i pedagogiska sammanhang.
Jag tyckte direkt att vi lärare borde
använda nätgemenskaperna på Internet
för att dela med oss av lektionsplaneringar
via internet, berättar Johan
Lindwert som under de här åren
blev allt mer involverad i skolutvecklingsprojekt
med it-stöd.
"I ett långvarigt och idérikt arbete, har
Johan Lindwert tillsammans med kollegor
utvecklat dialogen och samspelet
i klassrummet. Han har visat många
vägar för att öppna klassrummet
mot världen, med visionen ’Framtidens
klassrum’ och senare initiativet
TeacheronDemand.se. Han har i
samarbete med kollegor framgångsrikt
verkat för spridningen av visioner och
erfarenheter i den egna skolan och
kommunen, liksom i hela landet och
även internationellt."
Juryn för Guldäpplet 2008
Nya visioner
Många lärare runt om i landet har
inspirerats av Johan Lindwert när han
tillsammans med bland andra kollegorna
Fredrik Åkermark och Christin
Lund presenterat och visat på möjligheterna
med Framtidens klassrum,
projektor i taket, bioduk, högtalaranläggning
och dator kopplade till
internet.
Tekniken har varit en stor tröskel
för många. Min styrka är att peka
på möjligheterna och användningsområden.
Jag är inte en superpedagog
när det gäller att jobba med IT i
klassrummet, säger Johan.
Johan vill gå framåt och nu handlar
det om Teacher on demand, en webbtjänst
som Falköpings kommun står
bakom, men som vänder sig till hela
landets lärare, elever och föräldrar.
Visionen är att lärare och lärarstudenter
går samman och skapar
ett Youtube med filmer och annat
medialt lärmaterial som elever och
föräldrar kan ta del av.
Tänk om var tjugonde lärare
gjorde fem filmer var, det blir 30 000
filmer bara i Sverige, säger Johan. Det
handlar delvis om att våga. Det är ett
stort steg för många att lägga ut sitt
material på nätet så att vem som helst
kan ta del av det. Men nu kan de flesta
lärare klippa ihop en film eller göra
en Powerpointpresentation och lägga
till ljud.
Potentialen är enorm, säger
Johan. Och börjar omedelbart skissa
på idéerna för Teacher on demands
framtid.
Stötta lärare med idéer
Det är viktigt att lärare med goda
idéer får stöd, både från skolledning
och förvaltning påpekar Inger Jansson,
skolchef i Falköping.
Hela kedjan måste fungera, säger
Inger Jansson. Falköping är en av de kommuner
som satsar på PIM och att integrera
infomationstekniken i undervisningen
är en angelägen fråga.
Det är viktigt som förvaltningschef
att skapa förutsättningarna. Det
är också viktigt att ha politikerna
med sig. I Falköping har vi ett beslut
om en IKT-strategi att arbeta utifrån
och den tillåter oss att ta ut svängarna,
säger Inger Jansson.