"Guldäpplet lyfter lärare som utvecklar skolan med stöd av it"
Helena kvarnsell, Nacka, finalist till guldäpplet
Roligare och enklare matte med IT
Det är fredag morgon kl 8.00. Inne i
Helena Kvarnsells klassrum på Björknässkolan
i Nacka har niorna matte.
I dag handlar det om geometri, På
bänkarna ligger datorer, böcker, papper
och egenhändigt tillverkade papplådor.
Helena inleder med några snabba tips
kring Google sketchup, ett lättanvänt
verktyg för att skissa idéer i 3D. Eleverna
ska använda det för att göra en
digital variant av sina papplådor och
sedan utforska volymen av en cylinder.
Det är första gången klassen använder
Sketchup, men det tar inte många
minuter innan de är i gång och på
Youtube finns många instruktionsfilmer
att använda om man kör fast.
På Björknässkolan har alla elever egen
dator. Helena Kvarnsell, finalist till
lärarpriset Guldäpplet 2011, menar att
elevernas lärande lyfter med datorn.
– Det är svaret på allt, säger Helena
och skrattar. Men det finns allvar
i skrattet.
– Som mattelärare är det så lätt
att bara följa boken. Både elever och
lärare är vana vid det. Men med datorerna
och internet kan jag koppla
in verkligheten i lärandet, på många
olika sätt. Eleverna ska använda det
dom gör i skolan i sitt fortsatta liv. och
i världen utanför skolan används digitala
verktyg. Självklart ska vi också
använda dem.
Andra fördelar Helena pekar på är
möjligheterna att jobba mer varierat.
Det är inte så att matteboken är utslängd
ur klassrummet på Björknässkolan,
men den spelar inte huvudrollen.
Möjligheterna till visualisering
både i matte och NO är andra vinster.
Lärandet blir roligare och intressantare
med variation – både för eleverna
och Helena. När datorerna finns med
i bilden är det också mycket enklare
att jobba med lärandet.
Både bok och dator
Bland Helenas niondeklassare går meningarna
isär. Dator eller bok, vilket
är bäst. De flesta verkar eniga om att
just variationen behövs.
– Ibland är det skönt att sitta med
hörlurarna och räkna i matteboken,
säger Teodor. Men geometri och grafer
är mycket enklare på datorn.
Matilda som just fått till en cylinder
i Sketchup håller just på att lista ut
formeln för att räkna ut volymen.
– Vi får pröva många olika saker.
Det gör att man kommer ihåg lättare
och det bir roligare.
Lättare vara lärare
Med digitala verktyg och sociala
medier på nätet har det också blivit
enklare att vara lärare menar Helena
Kvarnsell. Själv bloggar hon om sin
matte och NO-undervisning. Hon är
aktiv på twitter och i andra nätbaserade
sammanhang. Ett mål hon satt upp
för sig själv den här terminen är att bli
flitigare på att dela med sig.
– Det är viktigt att dela med sig.
Och ska vi vara effektiva som lärare
på den arbetstid vi har behöver vi ta
till vara på varandras kompetens.
Och sitt yrkesval har Helena
Kvarnsell aldrig ångrat.
– Att vara matte/no-lärare är det
roligaste jobb som finns. Utmaningen
är att göra ämnena roliga och utmanande
för eleverna. Och med datorn
och internet är det så mycket enklare,
och roligare.
Tips från Helena:
Ett enkelt sätt att komma igång med IT i
matteundervisningen är via färdighetsträningen,
till exempel med negativa tal. Det
kan bli en nästan spelliknande situation
som motiverar många elever.
Ta vara på möjligheterna att förenkla ditt
liv som lärare genom att ta del av andras
tips, idéer och lektionsupplägg via bloggar
och sociala medier. Och dela med dig av
ditt eget material.