Untitled DocumentText: Carina Näslundh, Foto: Johanna Hannu
E-post: carina.naslundh@diu.se
Finalist till Guldäpplet 2010:
Samtalet i de sociala medierna ger nya dimensioner till samtalet i klassrummet
Att ständigt lära sig, lära nytt, lära om,
få nya tankar och insikter i dialog med
andra. Det är en stark drivkraft för
Kristina Alexanderson, en av årets tre
finalister till lärarpriset Guldäpplet.
Det var lusten till det kontinuerliga
lärandet som styrde yrkesvalet och den
lusten som styrt hennes agerande som
lärare.
– Jag tror inte på uppgifter som
bara har ett svar, jag tror över huvud
taget inte att det bara finns ett svar
på en fråga. Jag är en lärare som ger
ett tydligt ramverk och inom det kan
eleverna utforska materialet, skapa
presentationer och tillsammans kan vi
analysera, reflektera och lära nytt.
Eleverna är ofta vana vid en skola där
de får en uppgift och ska hitta rätt
svar och det är inte alltid de jublar
högt när Kristina kräver och förväntar
sig något annat.
– Jag är en jobbig lärare, säger
Kristina och skrattar högt. Jag har inte
själv alla svaren på uppgifterna jag
ger. Men jag är också övertygad om
att det är viktigt att mina eleverna inte
går ut i världen och tror att det bara
finns en lösning. Dessutom är jag ju
intresserad av deras svar och analyser.
Självklart webbpublicera i skolan
Det är inte mer än två år sedan som
Kristina ”upptäckte” internet som
publiceringsverktyg i undervisningen,
starten var ett bloggprojekt kring
romanen Låt den rätte komma in. Sedan
dess har hon utökat sin repertoar
av egen digital närvaro och digitala
undervisningsformer i minst sagt
snabb takt. Hon bloggar, twittrar och
facebookar, både för sin egen skull
och tillsammans med eleverna och är
denna termin tjänstledig från skolan
för att jobba med webbpubliceringstävlingen
Webbstjärnan.
Att använda sig av internet, både
som källa och publiceringsyta borde
i dag vara en självklar del av vardagen
i alla klassrum, menar Kristina.
På samma sätt som alla generationer
30+ lärde sig analysera en tidnings
innehåll, skilja på en ledare och ett
reportage, bedöma källor och skriva
insändare behöver dagens elever kunna
hantera nätets källor och publiceringsytor,
öva sig i att höras och synas
i det offentliga rummet.
– Det finns en extra dimension när
jag och eleverna jobbar i det offentliga
rummet på internet. Vi upplever att
vi skriver för offentligheten. Det finns
mängder med saker vi måste förhålla
oss till när vi publicerar, upphovsrätt är
ett exempel men också etiska frågor.
Sociala medier fördjupar
klassrumsdialogen
En sak som Kristina Alexanderson
upptäckte när hon använde blogg
i undervisningen var att samtalet
fördjupades när eleverna, oberoende
av klassrummets begränsningar i tid
och rum kunde läsa varandras tankar
och formulera egna. Dessutom hade
hon själv kvar elevernas diskussioner
lättåtkomligt på webben.
För ett år sedan kom idén att använda
twitter tillsammans med eleverna.
Twitter, 140 tecken – vad kunde
det tillföra i undervisningssituationen?
Klassen skulle göra egna korta
sommarpratsprogram, tillsammans i
datasalen lyssnade de på Gellert Tamas,
och twittrade – om programmet
i realtid.
– Det gick att följa ett mönster
som vi alla gick igenom tillsammans.
Det började med reflektioner kring
Gellert Tamas, fortsatte med tankar
kring den egna uppgiften, sedan tröttnade
alla samtidigt. Och det inressanta
är att jag kunde sitta i efterhand
och gå igenom klassen reflektioner på
twitter. Följa vad som sagts, se att det
pågick en konversation, ett samtal.
Och alla mina elever kom till tals. Under
en lektion.
Eller som en av Kristinas elever
uttryckte det.
– Det bästa är att man får säga sin
mening när man vill. Man har ett eget
talutrymme.
Bekräftelse och egoboost
Kristina och eleverna använde också
twitter när treorna skulle hålla sitt tal
i nationella provet. De tio som lyssnade
fick i uppgift att skriva tre tweets
under varje tal.
– Hur vanligt är det att varje elev
får en ordentlig återkoppling på sin
examensuppgift? Nu fick alla elever 30
kommentarer på sina tal! De fick positiva
feedback av sina klasskamrater.
När eleverna var klara med sitt
framträdande närmast slängde de sig
på datorn för att läsa kommentarerna.
– Vi är så bra på att hitta fel i skolan.
Här fick de positiv bekräftelse av
sina kamrater. Vilken egoboost! Jag
är övertygad om att eleverna behöver
höra att de är bra. Att twittra var ett
bra sätt att ge positiv återkoppling.
Carina Näslundh
Flitig bloggare
Kristina Alexanderson är numera både en
flitig bloggskrivare och twittrare.
Blogg: http://www.kristinaalexanderson.se och
på twitter hittar du henne som @kalexanderson
Guldäpplejuryns motivering
"Kristina Alexanderson har i sitt klassrum inspirerat elever att arbeta publicistiskt
och skapande, undersökande och källkritiskt med Internet och webb. Hon har
med energi och entusiasm inspirerat både sina egna elever och många andras
kring att även använda digitala verktyg för skrivandet och lärandet i skolan."
"Hennes blogg är en stor inspirationskälla för många lärare, den väcker nya tankar och belyser frågor som handlar om källkritik och upphovsrätt - en kunskap som blir mer och mer nödvändig för alla. Kristina har aktivt delat sina tankar med kollegor runt om i landet genom webbforum, blogg och seminarier. Hon har blivit en vägröjare för de sociala medierna som ett professionellt forum."
Välkommen till prisutdelningen
Guldäpplet delas ut tisdagen den 2 november kl 11.00 på Skolforum i Älvsjö.
Prisutdelare är författaren och läraren Björn Ranelid, dessutom medverkar Metta
Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet samt Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet.
Välkommen!