Finalist till Guldäpplet 2010:
Klassbloggen som ger lust och struktur
– Det skulle vara tråkigare i skolan utan
bloggen och då skulle man inte kunna
skriva kommentarer till varandras arbeten,
säger Evelina.
– Om vi inte hade bloggen skulle
det vara svårt att veta vad man ska göra
och föräldrarna skulle inte kunna se vad
vi gör i skolan, säger Isak.
– Det skulle vara mycket besvärligare
på utvecklingssamtalen om inte
bloggen fanns där man kan titta på vad
jag jobbar med, påpekar Matilda.
Matilda, Evelina och Isak går i klass
2B på Årstaskolan i Stockholm. Sin
blogg Tegelbobarn har de haft sedan
första klass. Bloggen fungerar som klassens
informationsnav och de möjligheter
den ger att skriva, kommunicera,
dokumentera och redovisa i text, bild,
ljud, film är en viktig och integrerad del
av deras skolvardag.
Och de är stolta över sin klassblogg.
Mycket stolta.
När jag kliver in genom dörren till
klass 2B:s klassrum skyndar sig barnen
att plocka ihop sina teckningar.
Isak ställer sig vid datorn för att skriva
en rapport om bilderna de just gjort.
Resten av klassen samlas för att tillsammans
med Josef Sahlin, klassens
lärare, visa och berätta för mig om Tegelbobarn,
klassens blogg, som ligger
uppe på den stora interaktiva tavlan i
mitten av klassrummet. Och det visar
sig snabbt att alla har någonting att
säga.
– Visa filmen med Tegelbobarnen,
säger Isabella.
– Du hittar den om du trycker på
film i molnet, instruerar Love.
Sagt och gjort, Josef Sahlin, trycker
på ordet film i bloggens animerade
etikettmoln och spelar upp den musikvideo
barnen spelat in med en sång
som några äldre elever skrivit om
Tegelbo, det hus på Årstaskolan där
klassen har sitt hemviste.
Bloggen en kontakyta
Vad kan man göra mer med bloggen,
undrar Josef Sahlin.
– Spela mattespel, säger Casper.
Man kan spela mattespelen hemma
också förklarar han för mig och visar
hur han genom att söka på ordet spel
hittar fram till olika roliga mattespel.
– Man kan skriva kommentarer,
säger Elisa.
– Jag skrev kommentarer när jag
var hemma och var sjuk, berättar
Evelina.
Och att det är bra med bloggen
när man av olika anledningar inte är
i skolan är barnen i 2B överens om.
Bloggen som visas på den interaktiva
tavlan när den inte används till annat
fungerar som en bas för skoldagen,
här ligger kalendern, uppgifter, matsedel.
När någon skriver en kommentar
till ett inlägg i bloggen plingar det
till och oftast svarar Josef och barnen
i klassen på kommentarerna på en
gång.
På bloggen publicerar också barnen
arbeten de gör. Ett bra sätt för
föräldrar och släktingar att hänga med
i vad som händer i skolan.
– Mina släktingar vill att jag skickar
ett mail till dom när jag lagt upp
något på bloggen, berättar Isabella.
Underlättar lärarvardagen
I klass 2B:s klassrum finns det ett par
datorer, en interaktiv tavla, tillgång
till videokamera och högtalare, inte
så mycket mer när det gäller teknisk
utrustning. Men det som finns är integrerat
i klassens arbete på ett kontinuerligt
och naturligt sätt. Det gäller att
inte vara rädd att experimentera lite
och inte heller ha krav på sig att allt
ska vara av proffskvalitet, menar Josef.
– Jag filmar ofta med handkamera
från lektioner rakt upp och ner. Det
blir ingen jättekvalitet, men barnen
bryr sig inte om sånt. De tycker att
det är helt okey.
Josef Sahlin menar att hans och
klassens användning av bloggen
underlättar hans lärarvardag. Ett
exempel är kalendern. Sin lärarkalender
sköter han med hjälp av Googles
kalendertjänst, den visas sedan i ett
fönster på bloggen vilket innebär
att planeringen i kalendern genast
är tillgänglig för barn och föräldrar.
Likaså uppgifter klassen ska jobba
med, elevernas arbeten, rapporter
från skoldagen och veckobrev. Allt
finns på bloggen. Därifrån skriver
han också ut kalendern och veckobrev
och sätter upp i korridoren så att
föräldrar som inte har koll på bloggen
kan läsa.
– Nu i tvåan har barnen börjat turas
om att skriva veckobreven också,
det underlättar, säger Josef.
Samtidigt är det en fråga om prioritering.
– Jag ägnar inte så mycket tid åt
att rätta saker längre. Men jag får
också hjälp av barnen med det genom
bloggen. Eleverna ser varandra,
ser vad de andra gör och kommenterar
och bekräftar varandra. Alla
blir sedda och deras arbete får en
mottagare.
Elevernas värld
För eleverna i 2B på Årstaskolan är
bloggen, internet och webbpublicering
en naturlig del av livet. De vet
inte om något annat. De har skrivit
och gjort presentationer som publicerats
på webben från första klass.
– För deras generation är den
digitala världen lika naturlig som den
riktiga världen. Om vi håller dem i
handen när de utforskar den fysiska
världen måste vi göra samma sak när
det gäller den digitala världen.
En sak som diskuteras mycket i
klassen är upphovsrätt, vilka bilder
får man använda och hur. Är det bättre
att göra en egen bild, eller skriva
och fråga om lov. Andra frågor att
tackla är hur elever som inte får synas
på webben ändå kan delta på bloggen.
– Det får man fundera på, det är
viktigt för alla elever att få publicera
sig, men det kan vara med en sång eller
på annat sätt. Det går att lösa.
Ännu har klassen inte fått någon
elak kommentar på bloggen, men när
den första dyker upp är Josef beredd
på diskutera den med barnen. Över
huvud taget gäller det att ta diskussioner
kring saker som dyker upp i
den digitala delen av skolvardagen,
likaväl som i den fysiska, påpekar Josef Sahlin.
Välkommen till prisutdelningen
Guldäpplet delas ut tisdagen den 2 november kl 11.00 på Skolforum i Älvsjö.
Prisutdelare är författaren och läraren Björn Ranelid, dessutom medverkar Metta
Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet samt Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet.
Välkommen!