Untitled Document Text och foto: Carina Näslundh
E-post: carina.naslundh@diu.se

 

Ingen lärare kan vara nydanande hela tiden

– Vi ska utbilda elever som ska bli kompetenta och delaktiga medborgare i ett globalt samhälle, säger Tony Weers med eftertryck. Tony är biträdande rektor på Westside High School i Ohama, Nebraska. En skola med drygt 2000 elever i åldrarna 13-18 och en personalstyrka på drygt 500 som alla har tillgång till en egen personlig bärbar dator.

En varm höstvecka i början av oktober besökte Tony Weers tillsammans med lärarna Marilynn Mendick och Bob Brousek, gymnasieskolan YBC i Nacka. De börjar bli veteraner nu, lärarna på Westside High School, det är drygt sex år sedan skolan började arbeta med konceptet en dator per elev och i år utökas projektet till att gälla även systerskolan för de yngre eleverna.

När DIU kommer till lärarrummet på YBC sitter Nebraskalärarna vid var sitt skrivbord och jobbar.

– Jag håller koll på vad mina elever gör via våra digitala samarbetsverktyg, jag pratar med dem digitalt varje dag och är säker på att flera av mina studenter efter en veckan inte ens har märkt att jag är borta från skolan, säger Marilynn Mendick.

Det är en av fördelarna med att alla hela tiden har tillgång till dator och internet, oavsett om de är i skolan eller hemma, tycker hon. Eleverna kan ta kontakt när som helst, fråga om saker de undrar över. Marilynn Mendick tillhör dem som gärna sitter en stund på kvällen med datorn och uppskattar den kontakt med eleverna hon får det sättet.

Från faktapluggande till problemlösning
Att skolans elever har tillgång till datorer som är deras egna och som de kan ta med hem gör en skillnad för elevernas lärande, menar Tony Weers. och det är också något som visar sig i skolans attitydundersökningar.

– Deras motivation för lärande ökar, det kollaborativa lärandet ökar. De samarbetar med sina kamrater, med sina lärare och personer utanför skola.

Kontakterna med samhället utanför skolan är viktigt och då inte bara lokalsamhället, Tony Weers ser det som skolans uppgift att utbilda framtida världsmedborgare.

– För 10-20 år sedan handlade skola och utbildning om att lära sig memorera fakta. I dag är det viktigt att utbildar elever som är duktiga på problemlösning och kritiskt tänkande.

Förändrad undervisning
När forskarna som utvärderar satsningen på en dator per elev i Falkenberg i början av hösten kom med sin rapport efter projektets andra år var en av skillnaderna från första året att om lärarna efter första året med egna datorer talade mycket om administrativa vinster, talade de nu mer om hur undervisningen hade förändrats.

Det är något som både Nebraskalärarna och Emma Rosén från YBC känner igen sig i. Administration och organisation av arbetet blir mer effektiv med konstant tillgång till it-stöd, men det innebär inte automatiskt en transformering av undervisningen.

Amerikanske forskaren Ruben R. Puentedura talar om att undervisningen förändras i fyra nivåer när skolor implementerar ny teknologi. I de två första nivåerna händer egentligen ingenting med själva undervisningen, tekniken används som en ren verktygsersättare – datorn används som skrivmaskin till exempel, i nästa steg blir arbetet effektivare men annars händer inte så mycket. I de nästa två stegen däremot förändras undervisningen och undervisningens innehåll påtagligt, han talar om att lärarna modifierar och i nästa steg omdefinierar undervisningen.

– Vi har lärare på vår skola som befinner sig på alla nivåer på den skalan. Det tar tid att genomföra förändringar i en skola av vår storlek. Men det är värt det, säger Tony Weers med eftertryck.

Från fågel till svininfluensa
– Jag är övertygad om att man som enskild lärare pendlar mellan de olika nivåerna, säger Marilynn Mendick, och de övriga lärarna runt bordet nickar instämmande.

– Dels orkar man inte hela tiden omdefinera sin undervisning, dels behövs också den typ av undervisning där man bara använder datorn som en verktygsersättare.

Som lärare i naturvetenskapliga ämnen menar hon att det är relativt lätt att göra helt nya typer av uppgifter som engagerar eleverna när det gäller datorbaserade laborationer. Det går helt enkelt att med hjälp av program och simuleringar göra saker som varit i det närmaste omöjliga tidigare.

Nu när svininfluensan sprids över världen kan hon också tillsammans med sina elever följa utvecklingen timme för timme, göra beräkningar och sammanställningar som inte var möjligt när fågelsinfluensan började spridas och hon bara hade tillgång till en karta med nålar för att visa på smittspridningen.

– Jag älskar den omedelbara tillgång till information som datorn och internet ger.

Bedöma digitala elever
Bob Brousek berättar att han ofta får frågan från lärare på andra skolor om hur han kan bedöma och sätta betyg på elever som redovisar digtalt, till exempel med en film. Egentligen förstår han inte frågan, även om han har svarat på den många gånger under de senaste åren.

– Jag är deras samhällskunskapslärare och jag bedömer innehållet i deras redovisningar. Det är samma innehåll som jag bedömer oavsett om de gör en muntlig redovisning med OH-bilder eller visar en egenproducerad film.

– Jag bryr mig inte om ifall de gör snygga övergångar i filmen, det är inte det jag sätter betyg på, säger Bob Brousek.

En fråga om gemensam filosofi
Nebraskalärarna och Emma Rosén är övertygade om att när alla elever och lärare har ständig tillgång till verktyget datorn innebär det trots allt att undervisningen och lärandet så småningom förändras. Den teknik man använder påverkar undervisning och lärande.

– Våra elever är digitala infödingar och de lär sig visuellt på många fler sätt än vi är medvetna om, påpekar Bob Brousek. Vi lärare tänker på datorn som ett nytt verktyg, en ny teknik. För våra elever är det en teknik de är uppfödda med, de funderar bara över vad de kan göra med den.

Men en sak är viktig att komma ihåg påpekar Bob och det är att även om datorerna är ständigt närvarande används de inte på alla lektioner.

Även om det är mycket som skiljer sig åt mellan Westside High School i Nebraska och YBC i Nacka är det också mycket som förenar, en filosofi, en syn på lärande. När DIU lämnar dem diskuterar de som bäst hur eleverna i Nebraska och eleverna i Nacka ska kunna samarbeta i gemensamma projekt. Och lärarna från de båda skolorna är överens om att det kan vara enklare med ett digital samarbete tvärs över Atlanten än ett samarbete med någon lokal skola. Förutsättningarna för samarbete handlar inte om fysiskt avstånd utan om en gemensam filosofi.

 

Carina Näslundh

E-post: carina.naslundh@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 6 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091019