Skolans IT-verktyg:
Processer och verktyg för lärares
elevomdömen och IUP
Digital dokumentation är ett hett
ämne som fått förnyad aktualitet i och
med regeringens beslut om att införa
skriftliga omdömen för alla elever från
årskurs 1. Ett av DIUs ’IT i praktiken’-seminarier
i höst tog upp frågan. En av de
medverkande var Marie Louise Härlin,
IT-samordnare i Upplands-Bro, som här
beskriver hur kommunen arbetar med
digital dokumentation i grundskolan.
Hela processen kring skolans utvecklingssamtal
är en tidskrävande
uppgift. På www.podb.se/iupraknare
finns en IUP-räknare där man kan
få en grov överblick över hur många
timmar som läggs på denna uppgift,
för Upplands-Bros del rör det sig om
cirka 9300 arbetstimmar per läsår.
Broskolan (en 6-9 skola) började
år 2002 att ta hjälp av ett IT-system,
P.O.D.B, för att lättare samla in informationen
från berörda pedagoger.
Några av anledningarna till att skolan
sökte sig till IT-lösningar var de
välkända problemen med tillgängligheten
till pärmen där informationen
skulle skrivas. Ett annat skäl var att
det fanns stora brister i överlämningen
om/när personal och elever bytte
grupp/klass eller skola. Ett tredje var
att skolan såg behovet av ett professionellt
språk och en mer likvärdig
bedömning.
Till bakgrunden hör också att
ITiS hade lett till fler datorer i skolan
och högre IT-mognad bland personalen.
Det ledde till att man såg att
tack vare att arbetet kan effektiviseras
med it-stöd kan tid istället läggas på
på att skriva information med bättre
kvalitet.
Gemensam betygsplattform
Upplands-Bro inledde också ett
samarbete med Myndigheten för
skolutveckling vilket bland annat
resulterade i en kommungemensam
betygsplattform.
När arbetet med skolans styrdokument
och en likvärdig bedömning
för en bättre måluppfyllelse påbörjats
blev det naturligt att också titta
på hur vi skulle gå vidare för att fylla
IT-stödet med kommungemensamma
delmål/kriterier.
Vi har nu tre
bedömningsnivåer
’Nej’, ’Ja’ och
’Ja med kvalitativa
nivåer’. Begreppet
kvalitativa kunskaper
är något vi har diskuterat
en hel del både
inom skolorna och i
ämnesgrupper mellan
skolorna.
På gemensamma
studiedagar för kommunens
6-9 skolor har vi jobbat i
ämnesgrupper med alla pedagoger för
att försöka hitta tydliga delmål att använda
i den digitala dokumentationen.
Ämnespedagogernas uppgift var
att: Sortera upp olika mål uppnåendemål
såväl som strävansmål i
delmål, som alla innehöll både uppnåendemål
och strävansmål. Vi poängterade
att målen måste finnas med
i de nationella målen och att man inte
skulle konstruera egna mål. På detta
sätt ser man en tydlig kvalitetsstegring
i varje delmål.
Prognos för utveckling
I dokumentationen skriver vi ’i nuläget’.
I princip handlar det alltså om
handlar alltså om en prognos grundad
på ämneslärarnas kunskap om
var eleven bör ligga just nu för att så
småningom nå målen i år 9. Senast i
början av oktober träffades alla pedagoger
på kommunens 6-9 skolor för
att revidera delmålen i respektive ämnen.
Även en översyn av kriterierna i
sociala mål gjordes.
Från 2006 har alla grundskolor
i kommunen rent tekniskt kunnat
använda IT-stödet från P.O.D.B. Alla
skolor har också satsat på en utbildning
som handlar om hur vi formulerar
oss. Vad skriver vi och varför?
Processen med att ta fram gemensamma
delmål på 1-5 skolorna har än
så länge bara påbörjats i avvaktan på
Allmänna råden.
Högre kvalitet
Vi ser att kvalitén på den skriftliga informationen
blir högre. Det är lättare
att följa en elevs utveckling vid överlämningar.
Då systemet bygger på en
databas är det lätt att få ut statistik för
elever, föräldrar, mentorer, skolledare
och förvaltningar för att kvalitetssäkra
hela processen. Det är lättare att
skilja mellan kunskapsmål och sociala
mål då detta skrivs in på olika flikar i
it-systemet.
Tidsbesparingen är svår att mäta
då det hela tiden ställs högre krav på
en professionell bedömning och formulering
om elevernas kunskaper.
De pedagogiska diskussionerna
har definitivt ökat bland personalen
och bearbetning av texterna i kurs
och läroplan har lett till att eleverna i
betydligt större utsträckning vet vilka
mål, både nationella och lokala, som
finns och vad som förväntas av dem.