Levande språkundervisning hämtar
in världen i elevernas vardag
– De senaste två veckorna har jag och
mina elever varit i Malaysia, Japan och
Slovenien, berättar Emma Nääs, lärare
i en 4-5:a på Jonslunds skola i Essunga
och en av året pristagare till Guldäpplet.
Jonslunds skola är en liten skola
på landet i Essunga kommun med
knappt 100 elever. Många av eleverna
bor på gårdar där familjen bott i generationer.
Men för eleverna i Emma
Nääs klassrum har det blivit vardag
att möta, samtala och lära av och tillsammans
med barn och vuxna från
hela världen. Allt med hjälp av Skype.
Alltsammans startade med att
Emma ville att barnen skulle få en
mer levande språkundervisning och
hon tog hjälp av kontakter från sin
tid som utbytesstudent för att få fram
personer eleverna kunde mejla till.
Och så fortsatte det, tills en av mejlkontakterna
sa: Varför ses vi inte på
Skype i stället? Sagt och gjort, med
förberedda frågor på engelska och enkel
utrustning, dator, projektionsduk
och Skype, startade resan ut i världen
och nu är det en del av barnens skolvardag.
– Det kan låta svårt, men det här
är något som alla lärare kan göra.
Jag är en vanlig lärare, men jag har
sett syftet med att använda de digitala
verktygen för att utveckla mina
elevers lärande. Och det kan låta som
en klyscha att öppna väggarna till
klassrummet, men jag är övertygad
om att vi och våra elever måste vara
en del av världen.
Emma Nääs är finalist till Guldäpplet för sitt arbete med att levandegöra språkundervisningen och ta världen in i klassrummet. Hon har tdigare fått
utmärkelsen European Language Label och är också bland annat Ambassador for #TeachSDGs (The Global Goals for Sustainable Development). Foto: Bo Helmersson.
Nya insikter
Ett exempel på hur ett möte och ett
samtal kan leda vidare, var när det
var dags för Emmas klass att läsa om
Norden. Hon fick kontakt med Rainer
Hindsberg, biträdande informationschef
på finska riksdagen som ställde
upp på att möta eleverna via Skype.
Emma och eleverna förberedde sig:
Vad ska vi fråga honom om? Vad är
relevanta frågor? Vilken fråga ska vi
ställa först? Så var det dags. Eleverna
började ställa frågor – på engelska.
Så här berättar Rainer Hindsberg
om mötet:
– Först pratade vi engelska, men
då jag fick frågan om vilka språk jag
kan gick vi snabbt över till svenska.
Jag fick tillfälle att berätta om hur
Finland har en månghundraårig gemensam
historia med Sverige, vilket
betyder att en del av befolkningen i
Finland ännu har svenska som modersmål.
Det var en aha-upplevelse
för eleverna. Och aha-upplevelser är
bland det viktigaste en lärare kan ge
sina elever.
För Emma innebar det att dagens
lektionsplanering fick göras om.
– Efteråt hade vi en historielektion
om hur Sverige och Finland hört ihop.
Jag hade inte planerat att prata om
det men när det blev så fick jag ju en
historielektion knuten till något som
var på riktigt.
För Emma Nääs, som undervisar
i de flesta ämnen i en årskurs 4-5, har
de möten hon och eleverna har med
folk från hela världen inneburit att det
nu handlar om så mycket mer än att
eleverna får använda engelska. De har
fått en nyfikenhet på andra kulturer
och de använder det engelska språket
i sitt eget lärande om andra ämnen.
– Det gäller också att fånga upp
vad vi får med oss från ett möte och
använda det i elevernas lärande. Det
blir på riktigt.
När eleverna till exempel upptäckte
en vulkan utanför fönstret hos
en person de intervjuade i Ecuador
var temat för vidare undersökningar
och faktakollar givet. Eller när man
får reda på att den klass i Kalifornien
man jobbar med i ett bokprojekt till
stor del består av barn till mexikanska
immigranter.
På klassens senaste föräldramöte
fick föräldrarna också träffa en klass i
en Mystery Skype, där den amerikanska
klassen respektive föräldrarna på
Jonslunds skola skulle lista ut var den
andra gruppen befann sig.
– Föräldrarna deltog med stort engagemang
och eleverna kom till skolan
nästa dag och berättade hur deras
föräldrar entusiastiskt berättat om sin
Mystery Skype när de kom hem.
Globala samarbeten
Det finns i dag flera internationella
grupper för lärare som arbetar med
Skype. Emma Nääs är till exempel
Skype Master teacher, en grupp med
lärare som hjälper andra lärare att
komma igång genom att producera
filmer och annat kom-igång-material.
Och hon är idag med i flera nätverk
med kollegor runt om i världen. Det
kollegiala utbytet har blivit globalt.
Det i sin tur har inneburit att
Emma och hennes elever fått chansen
att delta i internationella projekt.
– Trenden globalt är att lärare
söker möjligheter att samarbeta kring
viktiga frågor och där är det digitala
inte bara en möjlighet utan också en
förutsättning, säger Emma Nääs.
Ett exempel är projektet ”Human
Differences: What Can Keep Us Together?”
där närmare 40 skolor från
nästan lika många länder samarbetade
tillsammans genom digitala verktyg
under fem intensiva veckor.
Nu i höst är klassen med i ett globalt
projekt kring klimatfrågor som
heter ”Climataction”.
– Det är 250 skolklasser i 67 länder
som samarbetar digitalt kring vad vi
kan göra för att rädda klimatet.
Eleverna i Emmas klass har bokstavligen
världen i sitt klassrum i
vardagen.
Digitala mentorer
Emma Nääs och hennes elever blir
allt mer digitala, de samarbetar med
varandra och med elever i andra länder
i digitala dokument, de gör filmer,
presentationer och nu ska de testa att
göra 3D-animerad film.
– Mina elever har blivit bra på att
utvärdera program och tjänster, de är
kritiska användare. Och jag lär mig
tillsammans med eleverna. Vi testar
olika verktyg tillsammans utifrån det
uppdrag vi ska arbeta med. Jag har
också skapat ett system med digitala
mentorer i min klass. Det är oerhört
smidigt när eleverna lär varandra.
CARINA NÄSLUNDH
Kom igång med Skype i
klassrummet
Ett bra sätt att komma igång med
Skype i klassen är att ansluta sig till
den stora community som finns på
education.microsoft.com/skype-in-the-classroom
Där finns kom-igång information och
ett nätverk av lärare att samverka
med.
Möt Emma Nääs: res med DIU och partners till London & BETT 24-26 jan 2018
En resa med fokus på skolutveckling och teambygge med framtidsspaning, nätverkande och engelska erfarenheter. Välj tema: Förskola; Pedagog eller Beslutsfattare.
Mer info