Dubbelbokning av klassrum
startskott för integrationsprojekt
När gymnasieeleverna i Visby
skulle inleda sitt filmprojekt fick de
besök av tolv nyanlända flyktingar
från Afghanistan som dubbelbokats
i deras klassrum. Dubbelbokningen
blev starten på ett gemensamt
filmprojekt som förnyade
integrationsarbetet på skolan.
Elevernas mentor, Anne Elfström, tillsammans med eleverna Hasebullah Fateh, Lalo Karoli, Zabiullah Mohammadi och Gabriel Lindholm samt läraren
Monika Wigren efter sin medverkan på det seminarium som DIU arrangerade tillsammans med Statens Medieråd och UR under Almedalsveckan i juli
2016. Foto: Klas Viklund.
På Wisbygymnasiet på Gotland har
bildläraren Monika Wigren sedan
2013 varje år gjort film med elever på
gymnasieskolans introduktionsprogram.
Där hon möter de elever som
inte uppnått behörighet till ett nationellt
program. Eleverna har fått göra
improvisationer, studera filmdramaturgi
och göra film kring frågor som
de själva valt.
– Den första filmen handlade
om utanförskap och mobbning och
beskrev en skolverklighet som också
vuxna ibland blundar för, berättar
Monika Wigren. Filmen öppnade för
en dialog med skolans ledning som
eleverna aldrig tidigare haft. Eleverna
tillhör en grupp som hamnat utanför,
som skolan inte klarat av att fånga
upp. Arbetet med filmen fick dem att
växa som människor och visningarna
av filmen gjorde att skolledningen och
politikerna fick upp ögonen för den
här elevgruppens villkor.
Efter det första årets trevande
försök har filmarbetet fått allt tydligare
struktur. Filmskapandet är inte
längre ett ”projekt” utan en självklar
del av Wisbygymnasiets verksamhet
inom introduktionsprogrammet. Men
när vårens tio elever stod i begrepp
att inleda terminens filmproduktion
överraskades de av tolv nyanlända killar
från Afghanistan som av misstag
dubbelbokats i deras klassrum.
– Jag lät dem delta i våra dramaövningar,
berättar Monika Wigren. De
flesta av dem hade bara varit i Sverige
några få dagar. Vi började med att sätta
ord på olika kroppsdelar och gjorde
en improvisation kring hur det kan gå
till på en vårdcentral när det gör ont i
någon del av kroppen. Det var kroppsspråk
och teckenspråk som gällde.
Ett ömsesidigt möte
De svenska eleverna, som ibland
kunnat uttrycka viss skepsis inför
nyanlända flyktingar, tyckte att det
var ett spännande möte. De nyanlända
bjöds därför in att delta också
vid nästa veckas lektion där gruppen
tillsammans gjorde improvisationer
kring en date mellan en kille och en
tjej som gör ett restaurangbesök. Efter
det förkastade de svenska eleverna
sina ursprungliga filmidéer. De ville
göra film ihop med de nyanlända och
beslutade att årets film skulle handla
om en nyanländ kille som möter en
svensk tjej.
– Jag föreslog att vår film skulle
baseras på William Shakespeares pjäs
”Romeo och Julia”. Det är ett klassiskt
drama om omöjlig kärlek och
om svartsjuka, berättar den svenske
eleven Gabriel Lindholm.
De afghanska killarna ville absolut
göra en film om omöjlig kärlek, men
de ville att slutet skulle vara lyckligt.
”Vi har varit med om krig och elände.
I filmen måste det gå bra”, översatte
modersmålsläraren som vid avgörande
moment gick in som tolk. Istället
för att välja döden skulle kärleksparet
kunna rymma till fastlandet, föreslog
någon elev.
De högt studiemotiverade afghanska
killarna berikade gruppen
med sitt engagemang och sin arbetsdisciplin.
De svenska eleverna fick
en viktig roll för att introducera de
nyanlända eleverna i det svenska
språket och den svenska kulturen. Det
växte fram en samhörighet mellan
elever från två skilda grupper som
båda upplevt olika typer av utanförskap
och som sökt sin roll i ett större
sammanhang.
– Att bygga berättelsen genom
improvisationer med kropp och gester
har överbryggat de språkliga hindren,
säger Monika Wigren. Film är ett
universellt uttryck och den digitala
utrustningen är lätt att hantera. Vid
sidan av den riktiga filmen har också
några elever filmat vad som händer
bakom kameran, som en dokumentation.
Inspelningen av filmen blev klar
vid vårterminens slut. Materialet ska
nu redigeras. Men eleverna har redan
hunnit visa sitt arbetsmaterial på
skolavslutningen, på Bergmanveckan
och vid DIUs seminarium under Almedalsveckan.
Filmen är viktig som
konkret slutresultat, men eleverna är
också intresserade av att berätta om
filmens tillkomst, sitt samarbete och
om de frågor som filmen tar upp.
Hasebullah Fateh, som spelar den
manliga huvudrollen i filmen, kommer
från Afghanistan. Han har börjat
skriva dagbok och egna dikter på
svenska och gjort viktiga inlägg vid
elevernas presentationer där han reflekterat
över kärlek och relationer.
– Vi jobbar tillsammans och har
lärt oss förstå varandra, säger Hasebullah
Fateh. Det viktiga är inte var
man kommer ifrån. Det viktiga är att
vi respekterar varandra, det är budskapet
i filmen. Jag skriver egna texter
om sådant jag känner i hjärtat, om
människor som tycker om varandra.
Några texter handlar om krig. Jag
kämpar med språket. Om man vill
lära sig svenska snabbt, beror det på
en själv.
Zabiullah Mohammadi kommer
också från Afghanistan. Han har varit
ljudtekniker under inspelningen. Gemenskapen
kring filmen har inneburit
att han ingått i en grupp där han lärt
sig förstå svenska, men han berättar
att han ännu kämpar med språket.
Gruppen håller ihop
Gotland har våren 2016 tagit emot
fler än 200 ensamkommande ungdomar.
159 av dem är placerade på
Wisbygymnasiet. För Monika Wigren
och hennes kollegor har det inneburit
en utmaning att parallellt med undervisningen
och filmarbetet hantera
de kurativa frågor som rör både de
svenska elevernas ibland trasiga familjeförhållanden
och de nyanlända
elevernas traumatiska erfarenheter
och osäkerhet inför placeringar och
avvisningsbeslut. Monika Wigren
har samarbetat med de nyanlända
elevernas mentor, Anne Elfström, och
elevernas modersmålslärare, Nazzer
Yeganeh.
– Det har ibland funnits skilda
meningar hos oss lärare kring upplägget
av arbetet och vilka förväntningar
vi kan ha på eleverna, säger Monika
Wigren. Kraven ser givetvis olika ut
beroende på elevernas förutsättningar.
Vi kan i efterhand se att samarbetet
kring filmen svetsat samman
gruppen, främjat integrationen och
skyndat på de nyanlända elevernas
språkutveckling.
Arbetet med rollspel och film
gav de nyanlända eleverna ord och
begrepp insatta i ett verkligt sammanhang.
Deras mentor, Anne Elfström,
har kunnat konstatera vilken maktfaktor
språket är i en arbetsrelation
och att det finns en tröskel att överbrygga:
– På den utvärdering vi gjorde
med de asylsökande svarade eleverna
att filmen blivit bättre om de getts
större inflytande. Men för att vara
fullt delaktig i arbetet med att spela in
en film måste eleverna också kunna
hantera och förstå språket.
Pierre Wilén är filmare, knuten
till Kulturskolan på Gotland. Han har
varit projektets tekniska handledare.
Han förklarar att filmarbetet inte är
en demokratisk process:
– Alla delar inte på arbetsuppgifterna
på inspelningsplatsen. Eleverna
har fått välja en roll i teamet som de
känt sig nyfikna på och sedan växt
in i arbetet. Det har handlat om att
arbeta långsamt, visa alla moment för
gruppen och göra tumme upp eller
tumme ned kring olika förslag. Det
har varit intressant att se hur eleverna
hjälpt varandra i olika skeden av
arbetet. Genom att jobba tillsammans
har vi lärt oss att kommunicera. Min
erfarenhet är att det gemensamma
filmskapandet kan bygga broar och
öppna dörrar.
Den svenske eleven Lalo Karoli
kan se att de nyanlända lärt sig mycket,
men att de också med sin vilja och
målmedvetenhet varit viktiga för de
andra i gruppen. Lalo har varit inspelningsledare
och haft i uppdrag att se
till att alla är på plats och gör sitt jobb.
– Som inspelningsledare måste
man hålla koll och ringa efter folk när
dom försover sig. Det hände en kille
flera gånger. Folk måste ta eget ansvar,
komma i tid och göra det dom ska. Vi
är en grupp och vi måste hålla ihop,
annars går det åt helvete.
En uppgift på allvar
En viktig dimension i filmarbetet är
att erbjuda de unga att berätta om
angelägna frågor som rör dem själva.
Första året ville eleverna veta om filmarbetet
var seriöst. De inledde med att
testa gränserna genom att kräva att få
göra ”en porrfilm” innan en mobbad
kille kom med förslaget att göra en
”en mörk film om hur det verkligen
är”. I filmen fick han dela med sig sin
erfarenhet av att vara mobbad. Nya
elever har fått se tidigare års filmer
och inspirerats av det djupa allvaret
med vilket andra elever tagit sig an
uppgiften.
– De nyanlända eleverna har flytt
till Sverige därför att det råder krig
och förföljelser i deras egna hemländer,
säger Monika Wigren. Det är klart
att de inte vill skämta bort uppgiften
när de ges tillfälle att göra film utifrån
viktiga tankar och erfarenheter.
Årets film handlar inte i första
hand om ”flyktingfrågan”, utan om
att som ung stå upp för sin kärlek.
Det visar sig att den afghanska killens
familj i hemlighet ordnat en afghansk
fru till honom. Den svenska tjejen har
en överbeskyddande pappa som inte
vill låta sin dotter gå på date. Annat är
hämtat direkt från verkligheten, som
filmens inledningsscen, där Monika
Wigren själv spelar bildläraren som
överraskas av att en grupp nyanlända
elever dubbelbokats i hennes
klassrum. I filmen får händelsen en
symbolisk innebörd: Alla anser inte
att Sverige är ”dubbelbokat”. Det går
att improvisera.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.