Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se,

 

Ledare DIU 5/2016:

Professionen formulerar sig

 

Vi har precis haft jurymöte för Guldäpplet 2016. Alla partners såväl som de två senaste årens pristagare i juryn blir lyckliga av dessa engagerade och inspirerande lärare. Syftet är sedan starten att lyfta fram lärare som utvecklar skola med it, med insatser i egna klassrummet liksom i samspelet och erfarenhetsutbytet med kollegorna. Guldäpplet lyfter fram goda erfarenheter och gör dem synliga. Det har varit viktigt då media för sällan visat de positiva bilderna av skolan.

Antalet nominerade ökade när de två lärarorganisationerna kom med som partners, med insikten att priset bidrar till att göra själva lärarprofessionen synlig. Guldäpplet signalerar att lärarprofessionen är en utvecklingskraft i skolan. Priset bygger på nomineringar från kollegor och skolledare i hela landet. Guldäpplets årliga Sverigekarta visar utbredningen över landet. När priset blivit mer känt, har det blivit tydligt att nomineringarna säger något om vilka arbetssätt och erfarenheter som utvecklas och får stöd av kollegor. Det har blivit en spegel av professionen och väcker intresse, även hos lokala medier som numera ivrigt uppmärksammar nominerade lärare från trakten.

Lärarprofessionen formulerar i växande grad själv sin beprövade erfarenhet, inte minst i alla bloggar. De blir led i den egna professionella kunskapsbildningen. Processer som fått starkt internationellt forskningsstöd från exempelvis Helen Timperley, Michael Fullan liksom McKinseys rapporter 2007 och 2010. Det är inte förvånande att allt fler av de lärare som senare år vuxit med de digitala erfarenheterna, nu publicerar sig även i bokform.

En av de senaste böckerna är Helena Kvarnsells och Christer Isakssons (redaktörer) Vi får det att funka! på Ekerlids förlag, i samarbete med Lärarnas Riksförbund. Jag noterar att flera av de fjorton författarna är pristagare, och i stort sett alla nominerats till Guldäpplet de senaste åren. Varje författare ger sitt konkreta och engagerande bidrag. Boken är en bild av en lärarprofession som formulerar sin beprövade erfarenhet, konkret och instruktivt.

Här är Ylva Pettersson, vars gymnasieelever gång på gång tagit hem Webbstjärnan, som berättar om eleven, den tysta tjejen som fått en röst med sina webbpublicerade arbeten – och analyserar betydelsen för elever att träda fram, scenens magi och de demokratiska dimensionen.

Här är Hülya Basaran, som skriver om nyanländas språkutveckling och en rad didaktiska användningar av digitala verktyg. Som snarare än ”vilka appar du ska använda”, diskuterar hur du når didaktiska mål och pekar på att eleverna visserligen växer upp med de digitala verktygen, men behöver utveckla förmågan att lära med dem.

Här är Cecilia Johansson, förra årets Guldäpplevinnare, som i ett underbart kapitel resonerar kring sitt utvecklingsarbete kring en modern historietradition där eleverna arbetar med begrepp som historisk förståelse och historisk empati. Bland annat med berättelsen om hur elever gestaltar historien i egna skapade karaktärer, i blogginlägg där man inspirerar och kommenterar varandra.

Och här är Sara Bruuns snitslade bana kring Mystery Skype, där eleverna i ett språkutvecklande arbete möter elever med ett annat språk. Liksom Mikael Bruér med en värdefull genomgång av utvecklat lärande med sk flippat klassrum, med dialog, kamratinstruktion och responsrundor. Och ytterligare nio, alla läsvärda.

Det här är en nödvändig bok, en guldgruva för hela kollegiet– och för skolledningen. Bidragen är välskrivna, konkreta och föredömligt avvägda. Omfånget lagom för att du ska hinna läsa ett kapitel i ett svep. Varje avsnitt har fokus på ett arbetssätt, med exempel, referenser både med QR-koder till verktyg, liksom till bakgrundsmaterial kring grundtankarna bakom arbetssättet. i många fall med en reflektion kring centrala tankegångar och begrepp.

Boken är ett bra bidrag till lärarkårens erövrande av den egna kunskapsbildningen. Ett arbete som fortsatt pågår här i DIU liksom på Framtidens lärande och andra arenor. Vi möts!

PETER BECKER
E-post: peter.becker@diu.se,

Vi får det att funka!. Framgångsrika exempel på IT i skolan. Helena Kvarnsell & Christer Isaksson (red). Ekerlids förlag, 2016.


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2016. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok









Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 16]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 160910