Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Vi har precis haft jurymöte för Guldäpplet 2016. Alla partners såväl som de två senaste årens pristagare i juryn blir lyckliga
av dessa engagerade och inspirerande lärare. Syftet är sedan starten att lyfta fram lärare som utvecklar skola med it,
med insatser i egna klassrummet liksom i samspelet och erfarenhetsutbytet med kollegorna. Guldäpplet lyfter fram goda
erfarenheter och gör dem synliga. Det har varit viktigt då media för sällan visat de positiva bilderna av skolan.
Antalet nominerade ökade när de två lärarorganisationerna kom med som partners, med insikten att priset bidrar
till att göra själva lärarprofessionen synlig. Guldäpplet signalerar att lärarprofessionen är en utvecklingskraft i skolan.
Priset bygger på nomineringar från kollegor och skolledare i hela landet. Guldäpplets årliga Sverigekarta visar utbredningen
över landet. När priset blivit mer känt, har det blivit tydligt att nomineringarna säger något om vilka arbetssätt
och erfarenheter som utvecklas och får stöd av kollegor. Det har blivit en spegel av professionen och väcker intresse,
även hos lokala medier som numera ivrigt uppmärksammar nominerade lärare från trakten.
Lärarprofessionen formulerar i växande grad själv sin beprövade erfarenhet, inte minst i alla bloggar. De blir led i
den egna professionella kunskapsbildningen. Processer som fått starkt internationellt forskningsstöd från exempelvis
Helen Timperley, Michael Fullan liksom McKinseys rapporter 2007 och 2010. Det är inte förvånande att allt fler av de
lärare som senare år vuxit med de digitala erfarenheterna, nu publicerar sig även i bokform.
En av de senaste böckerna är Helena Kvarnsells och Christer Isakssons (redaktörer) Vi får det att funka!
på Ekerlids förlag, i samarbete med Lärarnas Riksförbund. Jag noterar att flera av de fjorton författarna
är pristagare, och i stort sett alla nominerats till Guldäpplet de senaste åren. Varje författare ger sitt
konkreta och engagerande bidrag. Boken är en bild av en lärarprofession som formulerar sin beprövade
erfarenhet, konkret och instruktivt.
Här är Ylva Pettersson, vars gymnasieelever gång på gång tagit hem Webbstjärnan, som berättar
om eleven, den tysta tjejen som fått en röst med sina webbpublicerade arbeten – och analyserar
betydelsen för elever att träda fram, scenens magi och de demokratiska dimensionen.
Här är Hülya Basaran, som skriver om nyanländas språkutveckling och en rad didaktiska
användningar av digitala verktyg. Som snarare än ”vilka appar du ska använda”, diskuterar hur
du når didaktiska mål och pekar på att eleverna visserligen växer upp med de digitala verktygen,
men behöver utveckla förmågan att lära med dem.
Här är Cecilia Johansson, förra årets Guldäpplevinnare, som i ett underbart kapitel resonerar
kring sitt utvecklingsarbete kring en modern historietradition där eleverna arbetar med begrepp som historisk förståelse och historisk empati. Bland annat med berättelsen om hur elever gestaltar historien i egna skapade karaktärer, i blogginlägg där man inspirerar och
kommenterar varandra.
Och här är Sara Bruuns snitslade bana kring Mystery Skype, där eleverna i ett språkutvecklande
arbete möter elever med ett annat språk. Liksom Mikael Bruér med en värdefull genomgång
av utvecklat lärande med sk flippat klassrum, med dialog, kamratinstruktion och responsrundor.
Och ytterligare nio, alla läsvärda.
Det här är en nödvändig bok, en guldgruva för hela kollegiet– och för skolledningen. Bidragen
är välskrivna, konkreta och föredömligt avvägda. Omfånget lagom för att du ska hinna läsa
ett kapitel i ett svep. Varje avsnitt har fokus på ett arbetssätt, med exempel, referenser både med
QR-koder till verktyg, liksom till bakgrundsmaterial kring grundtankarna bakom arbetssättet. i
många fall med en reflektion kring centrala tankegångar och begrepp.
Boken är ett bra bidrag till lärarkårens erövrande av den egna kunskapsbildningen. Ett arbete
som fortsatt pågår här i DIU liksom på Framtidens lärande och andra arenor. Vi möts!
Vi får det att funka!. Framgångsrika exempel på IT i skolan. Helena Kvarnsell & Christer Isaksson (red). Ekerlids förlag, 2016.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.