– Vad jag skulle göra om jag inte hade en egen jobbdator?
Då skulle jag byta jobb. För Sandra Wissting, lärare på
Myrsjöskolan i Nacka, är tillgången till egen dator en
förutsättning för att klara arbetet som lärare. Men en
majoritet av lärarna på grundskolan har ingen egen
jobbdator.
För de allra flesta tjänstemän i både
privat och offentlig verksamhet är det
självklart att ha tillgång till en egen
dator på jobbet. Den är ett självklart
arbetsredskap. Det gäller dock inte för
lärare. När Skolverket i våras redovisade
datortillgången i svenska skolan
visade siffrorna att medan 80 procent
av gymnasielärare har tillgång till en
personlig dator är det bara 25 procent
av lärarna på grundskolan som har
egen dator. På olika skolor i samma
kommun kan också förutsättningarna
vara helt olika när det gäller lärares
(och elevers) datortillgång visade en
kompletterande studie som Metamatrix
genomförde på uppdrag av DIU
och Skolverket inför konferensen
Framtidens lärande.
Samtidigt som många kommuner
arbetar med införande av digitala
lärplattformar och digital IUP saknar
många lärare möjlighet att på ett smidigt
och effektivt sätt kunna ansluta
sig till de digitala plattformarna i
det ögonblick det behövs. Lärarförbundets
ordförande Eva-Lis Sirén
reagerade starkt när frågan diskuterades
i Computer Sweden i somras och
krävde en förändring.
– Varje lärare ska ge hundratals
skriftliga omdömen som dessutom
ska lagras i tio år. Det är klart att man
behöver en dator för det. Men hon
pekade också på att tillgång till dator
även handlar om andra saker. Det
handlar bland annat om kommunikationen
med föräldrar och möjligheten
att kunna ta sitt ansvar som lärare för
att minska skillnaderna mellan barn
som har tillgång till dator hemma och
de som inte har det.
För Sandra Wissting är den bärbara
datorn ett nödvändigt arbetsverktyg,
all administration hanteras
via den, men också all planering och
produktion av lärresurser. Sandra
undervisar sedan förra läsåret också i
en klass där alla elever har personliga
bärbara datorer, något som underlättat
ytterligare.
– Nu kan eleverna på ett enkelt
sätt komma åt de digitala resurser jag
tilldelar dem.
Men det är inte enbart administrationen
av undervisningen som
förändrats.
– Mina elever lär sig i ett högre
tempo nu än tidigare, de har en annan
glöd
Men det är inte självklart att alla
lärare anser sig ha behov av en personlig
dator, men att enkelt komma åt
en dator är nog viktigt för de flesta.
– Jag tror inte det skulle förändra
så mycket. Jag har alltid tillgång till
datorer. Datasalen ligger alldeles
utanför klassrummet, säger Emelie
Persson, lärare på Eiraskolan i Stockholm.
Kollegan Matilda Östman däremot
menar att hennes arbetsdagar skulle
förändras mycket.
– Jag skulle spara tid, mängder
med tid. Jag skulle kunna föra anteckningar
direkt i datorn. Logga frånvaro
på skolwebben direkt. Nu går jag vägen
via papper.
Vad kostar en dator?
Anledningen till att tillgången på
personliga datorer för lärarna (och
eleverna) är så pass låg i framför
allt grundskolan stavas naturligtvis
pengar. Det kostar att tillhandahålla
datorer. Och varifrån ska pengarna
tas? Från vems kassa pengarna tas
skiljer sig åt mellan kommunerna.
DIU har ställt frågor om lärardatorer
till ett tiotal kommuner bland dessa
köper skolorna själva in sin utrustning
i ett par kommuner, det finns
kommuner där den centrala förvaltningen
står för kostnaden och andra
där skolorna beställer via den centrala
it-avdelningen. Priset skolorna får
betala för lärarnas datorer skiljer sig
också åt en hel del. I DIUs snabbenkät
varierade priserna mellan drygt
3 500 kronor till drygt 6 000 kronor
per år. Då ingår normalt hårdvara,
programlicenser, garanti och support
i kostnaden samt tillgång till nätverk,
och lagring. I de flesta av de kommuner
DIU talat med är kostnaden för
själva datorn ungefär hälften så stor
som den totala årliga kostnaden. Här
skiljer sig Falkenberg från den gängse
fördelningen, där räknar man med att
hårdvaran står för ungefär 83 procent
av kostnaden, och garantier samt support
för ungefär 17 procent.Kostnaden
för programvara är försumbar, 25
kronor per dator. Supporten står den
centrala it-avdelningen för i de flesta
av kommunerna. I några fall är det
datorleverantören som också står för
supporten.
Det finns även stora skillnader
mellan kommunerna när det gäller
vilka befogenheter pedagogerna har
att anpassa sina datorer för de egna
behoven. Ystad till exempel är en
av många kommuner där datorerna
är konfigurerade så att de i praktiken
bara går att använda på skolan,
åtminstone om man har behov av att
koppla upp sig på nätet. I Falkenberg
har både lärare och elever som ingår
i kommunens satsning på en-datorper-
elev, administratörsrättigheter till
den egna datorn och kan anpassa den
efter tycke och behov.
Viktig fråga
– Om inte lärare har tillgång till en
egen bärbar dator kommer inte heller
läraren att använda sig av it i undervisningen,
säger Joachim Thonström,
it-pedagog i Ystads kommun. Målet
måste vara att lärarna har en egen
dator som kan användas fullt ut, både
i skolan och i hemmet. Att det blir ett
arbetsredskap.
Kristina Björn, it-samordnare i
Falkenbergs kommun poängterar
också betydelsen av tillgänglighet.
– Tillgången till datorer är avgörande
för skolans möjligheter att
verkligen utnyttja de enorma möjligheter
till kvalitetshöjning av utbildningar
som IT ger.
Det har visat sig i Falkenberg att
just den personliga tillgången på dator
gör en stor skillnad.
– Den merkostnad vi får för att
kunna tillhandålla hundraprocentig
tillgänglighet till datorn ger en stor
kvalitetshöjning per satsad krona.,
vilket är betydelsefullt för våra elevers
möjligheter till ökad måluppfyllelse,
säger Kristina Björn.
I dag är det många kommuner
som likt Falkenberg startar projekt
där varje elev får tillgång till en egen
dator. Det är lätt att tro att detta är en
högaktuell och prioriterad fråga bland
skolans huvudmän. Så är det naturligtvis
inte.
– Jag saknar en policy, nationell
och kommunal, där man ger en acceptabel
standard för likvärdighetens
skull, menar Bosse Helmersson, Varberg
och ledamot i föreningen DIUs
styrelse.
– Kommunen som arbetsgivare
borde ha en minimistandard för datorer
för de anställda, och utbildningsförvaltningen
borde ha en minimistandard
för datorer för elever.