Untitled Document

Mats Östling
IT-strateg, Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad
E-Post: mats.ostling@utbildning.stockholm.se

 

Äntligen – men inte så mycket mer

IT i skolan är sedan många år ett eftersatt område på nationell nivå. Detsamma kan förmodligen också sägas om det lokala arbetet här och var i landet, men det som är fläckvis tomt lokalt ekar helt öde nationellt tills nu. I en redovisning av ett regeringsuppdrag har nu Skolverket gjort en ambitiös ansats att beskriva nuläget, koppla situationen till måluppfyllelse och forskning samt peka ut problemområden.

Beskrivningen är tydlig, behoven likaså även om alltför mycket fokus ligger på det lite oklart formulerade området pedagogisk användning. Strategi är ett av de mest brukade orden, vilket är både viktigt och nödvändigt. Strategier behövs på alla plan och Skolverket formulerar ett antal som de själva ska sätta igång med. Men den stora och centrala frågan om en nationella visionen och strategin lämnas hängande i luften – och där har den ju hängt i evigheter.

Några punkter:
Tillgängligheten är helt avgörande. Bristfällig teknik, dålig uppkoppling, brist på lämpliga lärresurser och plattformar är naturligtvis förödande för all utveckling och användning av IT i skolan, men eftersom detta är ett ansvar för huvudmännen (kommuner, skolledning etc) ligger det utanför Skolverkets direkta ansvarsområde. Men ändå: med en så tydlig statistik och problembeskrivning borde rimligen en fördjupad analys och förslag till åtgärder funnits med. En klok person lär ha sagt att man bara ska mäta det man tänker göra något åt.

Det är dags att ta av sig skygglapparna och inse att IT är, finns och kommer att vara en av de mest kraftfulla faktorerna i utvecklingen och omvandlingen av samhället. Att skriva att ”IT i sig” inte förändrar något känns pinsamt. Det har länge varit skolans skydd att försöka förminska hotet från IT genom att säga att ”det bara är ett verktyg, att det i sig inte betyder något”. När hörde ni någon på en bank, resebyrå, cafeteria eller reception säga: Datorn, ja det är ju bara ett verktyg!

Lärresurser är ett intressant område som kan behöva lite olika insatser. Att stimulera framtagandet av lärresurser ungefär som Norge och Danmark är bra, att arbeta med standarder så att dessa resurser kan användas i olika plattformar är strålande, men kanske ska vi också fundera på helheten. Hur ska lärplattformar, pedagogiska program, internetfunktioner och lärresurser från olika källor och av olika karaktär kunna samexistera? Vi behöver, med hjälp av molnet, skapa lärplattformar värda namnet. Arbetet med standarder och mjuk infrastruktur är värt beröm.

Skolledarna saknas
Skolledarna försvinner nästan helt i texten. Utöver ett pliktskyldigt omnämnande av dem och deras vikt finns det inget att hämta. Hur passar de nya utbildningarna för skolledare in i tankarna kring IT-utvecklingen? Perspektivet är inifrån och ut, det är från skolan kunskapen och insikterna ska komma, det är med skolans hjälp barn – och ungdomar ska lära sig hantera Internet. Redovisningen innehåller bra beskrivningar av nuläget, omvärlden och IT-utvecklingen, men ändå placeras skolan i centrum. En mer nyanserad analys av på vilket sätt de kunskaper som elever redan har kan bidra till en positiv IT-användning i skolan är därför viktig att ta fram.

Nationella perspektivet
Var tog det nationella perspektivet vägen, utöver det Skolverket själv ska genomföra? Behovet av en samlad nationell målbild beskrivs men hur den ska tas fram eller var ansvaret ska lämnas obesvarat. Det som behövs är kanske inte en strategi utan en vision som beskriver hur IT kan utveckla skolan, vikten av ett bra IT-stöd och en koppling till skolans övriga mål – färdigheter, kunskaper, demokrati, och människors lika värde för att nämna några.

Fantastiskt bra att detta dokument finns! Äntligen ett tydligt uppdrag och en bra beskrivning. Detta kan bli en bra start på ett vitaliserat arbete med IT i skolan. På lokal nivå har det skett fantastiskt mycket bra den senaste åren (även om mycket mer kan göras), nu kan det kopplas till ett nationellt arbete.

Slutbetyg:
Ambitionen och initiativet MVG
Teknik VG
Tillgänglighet G
Nationellt perspektiv IG

 

Mats Östling
IT-strateg, Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad
E-Post: mats.ostling@utbildning.stockholm.se



Datorn i Utbildningen nr 5 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 090927