Untitled Document

Av: Mikael Damberg,
Riksdagsledamot (S)
E-Post: mikael.damberg@riksdagen.se

 

Sätt fokus på framtidens kunskap

Den amerikanske professorn Richard Florida har fått stor uppmärksamhet runt om i världen för sina böcker om kreativitetens betydelse. Sverige har av Florida lyfts fram som ett föredöme i fråga om förutsättningar för ett framgångsrikt kunskaps- och tillväxtsamhälle. Bland framgångsfaktorerna nämner han utbildningsnivå, tolerans, öppenhet, jämställdhet och social omsorg.

Tyvärr är jag inte säker på att Florida skulle vara riktigt lika entusiastisk över hur Sverige förvaltar sin potential idag. Flera av de framgångsfaktorer Florida nämner står uppenbarligen rätt långt ned på den borgerliga regeringens politiska agenda. Bara det faktum att regeringen vill avveckla det estetiska ämnet i gymnasieskolan tyder på en viss vilsenhet.

Jag ser skolan som en central del av varje lands framtidspolitik. Det som har gjort Sverige till ett framgångsrikt välfärdssamhälle är starkt kopplat till höga ambitioner på utbildningsområdet. Men det här är inget vi kan ta för givet. Det moderna kunskapssamhället innebär nya risker för att människor hamnar efter. Den digitala klyftan mellan de som har och de som inte har - riskerar att övergå i en klyfta mellan de som kan och de som inte kan.

Det är svårt att sia om framtiden. Men en sak borde vi kunna vara tämligen säkra på - morgondagens människa kommer att vara än mer beroende av informations och kommunikationsteknologi, i såväl vardagslivet som i arbetet. Både näringsliv och offentlig förvaltning kommer att förändras med den nya tekniken. De nationer som investerar klokt i den nya teknikens potential kommer med stor sannolikhet att stå starkare än andra länder.

Mot denna bakgrund är det anmärkningsvärt att Sverige fortfarande inte har en nationell strategi för digital kompetens i skolan. Ännu märkligare blir det med tanke på att flera av våra grannländer numera jobbar systematiskt med dessa frågor.

Visst har enskilda skolor och några få kommuner valt att jobba målmedvetet och långsiktigt med att använda Internet och digital teknik för att stödja lärande Sverige behöver en sådan strategi och den måste vila på flera ben; Infrastruktur i form av moderna och uppkopplade datorer, utbildning och fortbildning av lärare och IT-pedagoger, en utveckling av moderna läromedel och lärverktyg och naturligtvis ytterligare forskning och utvärderingar.

Precis som jag utlovade i paneldiskussionen på konferensen i Nacka har vi socialdemokrater i riksdagen nyligen presenterat utgångspunkterna för ett sådant strategiskt arbete med digital kompetens. Läs mer om detta på socialdemokraterna.se. Jag hoppas att du som är engagerad och kunnig i dessa frågor också är villig att delge oss dina erfarenheter och ytterligare förslag.

Även om det finns stora åsiktsskillnaderna mellan regeringen och oss socialdemokraterna i till exempel synen på hur mycket skolan ska tillåtas drabbas av besparingar och nedskärningar de kommande åren är utbildningspolitiken för viktig för att vi ska gräva skyttegravar. Jag är övertygad om att en framgångsrik utbildningspolitik också kräver samarbete och långsiktighet.

Tyvärr hyser jag inga större förhoppningar om att vår nuvarande skolminister kommer att vakna upp och ta IT-initiativet i skolan. På en direkt fråga om de växande digitala klyftorna och bristen på moderna datorer i svenska skolor svarade skolminister Björklund det är inget som han ligger sömnlös över. Jag önskar verkligen inte skolministern dålig nattsömn. Men jag vill att Sverige ska ha en regering och en skolpolitik som är fokuserad på framtidens kunskaper i stället för att drivas av längtan tillbaka till gårdagens skola. Varför ska det vara så svårt att se att ny teknik rätt utnyttjad kan; öka motivationen hos skoltrötta elever, ge bättre stöd till elever med särskilda behov, ta bättre vara på alla elevers egna kunskaper och kreativitet, öka möjligheterna till internationalisering osv osv.

Jag vill se en modern skolpolitik som bygger på kunskap och trygghet - men också på insikten om att framtiden erbjuder nya och spännande möjligheter. Vi som är dagens utbildningspolitiker har ett ansvar att forma en skola som möter inte bara dagens – utan framför allt framtidens krav.

 

Mikael Damberg, Riksdagsledamot (S)

E-Post: mikael.damberg@riksdagen.se



Datorn i Utbildningen nr 5 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 090927