Konkret utomhusmatematik i spelform
med stöd av mobiltelefoner, gps och
handdatorer. Det fick en niondeklass
från Kungsbacka prova på när en grupp
forskare och utvecklare tillsammans
med eleverna testade prototypen till en
ny form av mobilspel i matematikundervisningen.
Ambitionen är att utveckla spel
baserade på vedertagna pedagogiska
teorier kombinerat med vardaglig
digital teknik. Och eleverna hade roligt
och diskuterade matematik, skriver
Mats Larsnäs, IT-pedagog på skolan.
Eleverna i klass 9 på Smedingeskolan
i Kungsbacka var blandat förväntansfulla
och aningen konfunderade
när de tillsammans med sin matematiklärare
Karin Lindberg mötte åtta
forskare från projektet MLE, Mobile
Learning Environment.
Elevernas skulle vara ute hela
dagen, vilket var mycket lämpligt
eftersom skolan dränktes i skolsken.
Först skulle de olika spelen testas och
sedan filmades elevernas utvärdering
av dem.
Eleverna delades in i grupper som
alla fick testa samtliga de tre tekniska
plattformar som spelet utvecklas för,
mobiltelefon, handdatorn och den
handske som syns på den infällda
bilden. Handsken blev den
teknik som vållade mest uppmärksamhet
skulle det visa sig.
Handsken användes som hjälpmedel
i ett spel där det gällde för eleverna
att hitta olika talserier, till exempel
en talserie där alla tal är udda. Svårighetsgraden
ökade successivt och
sista uppgiften var att lösa Fibonaccis
talföljd där sifferföljden är 1, 1, 2, 3,
5, 8, 13, 21 ..., det vill säga varje tal är
summan av de två föregående.
På fotbollsplanen utanför skolan
var ett antal gula koner utplacerade,
(se bild vänster sida). Konerna kommunicerade
med handsken som i sin
tur kommunicerade med en mobiltelefon
via bluetoth. Ja visst låter det
hightech och det är det.
Rent praktiskt gick det till så att
när eleverna höll handsken över
konen fick de ett meddelande till
mobiltelefonen via bluetooth om den
var med i den nummerserie eleverna
skulle söka eller inte. Mobiltelefonen
gav då ifrån sig ett glatt ljud eller negativt
råmande kor.
Sedan var det bara att söka vidare
efter nummer som hjälpte eleverna att
klura ut hur nummerserien skulle se
ut. Man kunde lätt urskilja två olika
tillvägagångssätt hos eleverna. Det
ena kan sammanfattas: testa, testa,
testa. Snabbt, snabbt, snabbt. Det
andra sättet att närma sig problemet
var med mer eftertänksamma gruppdiskussioner.
En strategi som lönar
sig, eftersom konstruerat så att den
senare är mest fördelaktigt.
Det var fascinerande att se eleverna
ha riktiga matematiska diskussion
ner under en hel dag. Dessutom var
det inte givet att det var just de som i
vanliga fall är duktiga i matte som var
de mest ledande. Andra elever, som
normalt inte tycker matte är roligt,
tycke det var ett kul sätt att lära sig på
och kunde visa framfötterna på ett
annat sätt än att räcka upp handen på
lektionen.
Pythagoras möter mobiltelefonen
En annan del av spelet var att räkna
ut Cheopspyramidens höjd. Här
användes gps-teknik. Eleverna fick
placera sig på en plats för att sedan
gå till de olika hörnen på pyramiden.
Via handdatorn eller mobilen fick de
instruktioner för att hitta till de olika
punkterna. Ibland var det också frågor
att svara på för att på så sätt komma
vidare.
Intressant att se var också att
penna och papper användes flitigt av
eleverna för att visualisera det hela
för varandra. Med hjälp av Pytagoras
sats kunde de till slut lösa uppgiften.
Det tog lite tid och lyckan var stor när
de till slut lyckades. Det abstrakta i
Pytagoras sats hade fått liv. Det blev
en upplevelse med både tekniken och
att man var ute och gjorde uppgiften
i grupp gör troligen att Pytagoras sats
sitter fast förankrad i hjärnan.
Elevernas aktivitet analyserades
noga av forskarna, som satte kryss i
många rutor för olika typer av elevaktivitet.
Kul och lärorikt
Jag satt också med och noterade lite
var som var gemensamt i elevernas
tankar. De var mycket positiva till
dagen. De hade haft kul. Vädret hade
varit fantastiskt, och gemenskapen
med dem som var med i projektet var
också uppskattad.
Eleverna uppskattade variationen
i undervisningen, att vara ute
och att arbeta i grupp tyckte de också
var positivt. De flesta fascinerades av
tekniken. Dessutom var de stolta över
att det var just de som var utvalda att
delta i projektet. Andra kommentarer
var att en del av uppgifterna var lite
för svåra och att handsken verkligen
var ful och varm.
Sammanfattningsvis så präglades
spelen av en gedigen pedagogisk idé.
Det var inte teknik för teknikens skull.
Utvecklarna har lagt stor vikt vid det
pedagogiska och det märks. Sedan
ska också sägas att det här var bara
ett test och då blir det lite ryckt ur sitt
sammanhang. När det blir ett spel på
riktigt betonade forskarna att det är
viktigt att det kompletteras med både
för- och efterarbete med lärare för
att det ska blir en helhet och en ännu
bättre inlärning.