Det finns undersökningar, både från
Sverige och grannlandet Norge som
visar att ganska många lärare inte
tycker att det är nödvändigt att hålla
sig uppdaterad när det gäller forskning
inom sitt område. Lärare tycker att de
kan sitt yrke efter några år, de vet hur
man lägger upp undervisning och känner
stor yrkesstolthet, sägs det. Man
vet vad som är beprövat och fungerar.
Betyder det att lärare är ointresserade
av forskning? I vårt personalrum pågår
ofta diskussioner om varför en del
elever inte får till det i skolan och var
problemet ligger.
Hur lärande går till och hur man
bäst ska tillgodose alla olika lärstilar
i klassrummet är en ständig fråga.
Eleverna lär på så olika vis. Hur ska
jag planera så att jag har en grund
att stå på som sedan går att förändra
så att det passar mina mycket olika
elever? Några elever fastnar på detaljkunskaper
och älskar att ta reda
på sifferuppgifter om högsta berget,
största sjön eller folkmängden. Andra
tänder inte till på uppgiften förrän
vi pratar om människorna och deras
vardag. Hur är det att leva på en plats
där genomsnittstemperaturen ligger
på -45 grader i januari?
Det är en stor utmaning att planera
arbetet med ett kunskapsområde så
att utfallet ska bli så bra som möjligt.
Ibland råkar man ut för att det som
kostat stora insatser för förkovran,
planering och materialtillverkning
faller platt till marken. Något som förefaller
vara en solklar uppgift hemma
vid köksbordet blir i klassrumsverkligheten
rörigt och svårt, och som
lärare får man alltid vara beredd på att
backa och tänka om.
Återanvändning av gamla koncept
En del pedagoger kanske blir frestade
att återanvända vinnande koncept, det
är naturligt och kanske bra. I ärlighetens
namn blir jag själv lätt uttråkad
och vill helst göra något nytt, trots att
det kostar på.
I min klass ska vi läsa Europas
geografi i höst och jag vill inte helst
inte höra ordet reseberättelse. Det är
ett roligt upplägg, men jag har gjort
det några gånger och orkar inte höra
mig själv stå och prata om hur eleverna
på ’ett naturligt sätt’ ska få in ett
besök hos en bofast som kan servera
nationalrätten.
Kanske låtsas jag vara uttråkad
trots att det egentliga skälet är att
jag känt på mig att jag inte nått alla?
Kanske tror jag att jag någon gång ska
hitta det ultimata arbetssättet lektionsplaneringen
som når alla? Kanske
är det ett bra tecken att ständigt
söka förbättring, utveckling, bättre
vetenskaplig anknytning?
Har vi pedagoger så mycket prestige
att vi hellre testar och prövar själva
istället för att lyssna och ta till oss vad
forskningen visar? Är det där problemet
ligger? Kanske borde forskarna
bjuda in mer? Synas mer i debatten,
inte bara i facktidningarna.
Gemensam vetenskaplig kunskapsgrund
Veckan innan skolstart genomförde
HLK, Högskolan för Lärande och
Kommunikation i Jönköping, en
satsning som de kallade ’Kunskapsepidemidagar’.
Det var högskolans
Akademi för skolnära forskning som
låg bakom arrangemanget och man
bjöd in till 60 seminarier med ett femtiotal
forskare som presenterade de
senaste rönen inom skolnära forskning.
Temat var Den forskande skolan
den forskande läraren och varje dag
inleddes med ett föredrag av professor
Tomas Kroksmark. Kroksmark menar
bland annat att skolan måste stärka
sin egen kunskapsgrund genom att
lärarna ges möjlighet att forska på de
områden den egna skolan behöver
förstå och förbättra.
Kroksmark menar att det är helt
nödvändigt att lärare börjar intressera
sig mer för forskning för att
vetenskapligt grundlägga skolan.
Han påpekar det paradoxala i att vi
på skolorna diskuterar hur vi ska nå
måluppfyllelsen men ändå inte riktigt
intresserar oss för vad forskarna har
att säga om var problemen ligger.
SALSA-statistiken visar att flickorna
för närvarande lyckas bättre i
skolan än vad pojkarna gör. Flickorna
får betydligt bättre betyg i princip i
samtliga ämnen utom möjligen idrott.
Vad är det vi gör som gynnar
flickor respektive missgynnar pojkar?
Är det något som vi gör förresten?
Eller är det ett samhällsfenomen? Varför
diskuterar media helt andra saker
än vad vi verksamma gör? De riktar
in sig på kepsar och mobiltelefoner
medan vi som arbetar i skolan ser helt
andra problem som är betydligt mer
svårlösta.
Kroksmark påpekar att vi saknar
ett gemensamt fundament att stå på,
en gemensam vetenskaplig kunskapsgrund
och att vi varken hörs eller syns
i debatten. Fler lärare borde enligt
Kroksmark förkovra sig för att bli säkrare
och våga höras i debatten.
Aha-upplevelser och irritation
Under kunskapsepidemidagarna hade
varje dag sitt eget tema och mitt val
föll på det digitala lärandet.
Håkan Fleischer, doktorand i
lärande och med en bakgrund som
filosofie magister i medie- och kom-
munikationsvetenskap, var mitt första
val. Inget dåligt val, visade det sig.
Föreläsningen bjöd nyfikenhet, ahaupplevelser,
skåpmat och även någon
irritation. Där avslöjades eventuellt
min lärstil. Fleischer gav ett historiskt
perspektiv på det postmoderna lärandet
eller det digitaliserade lärandet.
Vi måste förstå den postmoderna/digitaliserade
världen för att förstå våra
elever. Förstår vi inte hur annorlunda
de fungerar i sitt lärande blir det svårt
för oss att anpassa undervisningen.
Den digitala eleven är van vid
många snabba källor. Multitasking är
naturligt. Eleven vill arbeta multimedialt
text är tråkigt. Hon eller han
vill lära sig ’just in time’ eller till och
med ’just in case’, det vill säga när
behovet uppstår. Varför måste jag veta
vad ett verb är, undrar den digitale.
Fleischer irriterar mig genom att
fråga om detta innebär skolans död,
nu när varenda unge kan ta reda på
det den behöver med ett par snabba
klick via webben. Hm, tänker jag, har
han månne besökt en skola nyligen
och sett vilka vetgiriga elever som
flockas framför datorerna sökandes
nyttig kunskap när inte någon lärare
ställt något särskilt krav?
På min skola är det huvudsakligen
Youtube som gäller just nu när
eleverna har fri tillgång till datorerna.
Nu är detta inte ett angrepp på
Youtube som jag gärna besöker själv.
Jag vill bara påpeka att elever, precis
som vilka andra människor som helst,
av naturen kan vara lättjefulla eller
procrastinerare, det vill säga vana att
gärna skjuta upp saker till morgondagen.
Den här texten är exempelvis
skriven fem dagar efter deadline. Det
är mänskligt.
Vilken kunskap skulle eleverna
söka om skolan stängde? Varje samhälle
har historiskt sett haft den skola
som behövts för fortlevnad. Finns det
ingen affär att handla i måste man lära
sina barn att själva odla och så vidare.
Skolans stängning skulle kanske
leda till ’survival of the fittest’, de som
självmant skulle ta tag i saker och ting
klarar sig som vanligt och de andra
slås ut? Vilken typ av kunskap skulle
dagens ungdomar anse sig behöva?
Läraren behövs mer än någonsin
Ulli Samuelsson, doktorand på HLK,
berättar om sin forskning kring ’digitala
elever’ och hur de upplever
skolan som lärandemiljö.
Hon säger att vi i skolan tappar
pojkarna som av tradition är extremanvändare
av den digitala tekniken.
Flickorna kommer starkt på den
fronten och vi kan bara sia om ifall de
också kommer att tappa intresset för
skolan. Lärare är fortfarande fascinerade
av tekniken, eleverna av vad de
kan göra med tekniken. Vi har digitala
elever men analoga världar och
framförallt en analog skolpolitik.
Vad kan de digitala eleverna då?
Inte allt som de själva vill tro och det
uppstår lätt en maktkonflikt när eleverna
tycker att de kan det mesta som
har med IT att göra. De kan mer än
sin lärare, anser de. Visst, de kan söka
information, men hur?
Eleverna uppger själva i Ulli Samuelssons
undersökning att de vill bli
bättre på systematisk sökning och på
att värdera information. De vill kunna
presentera informationen och kunna
motivera och argumentera.
I det digitala samhället behövs
läraren mer än någonsin, påpekar Ulli
Samuelsson. Vi har tekniken, men
saknar pedagogiken!
Inte skåpmat för alla
Den som intresserat sig för IT och
pedagogik ett tag tycker nog att detta
har vi hört förut. Men plötsligt säger
en av deltagarna ’men, hur ska man
veta om en webbsida är tillförlitlig?’.
Fleischer och Samuelsson förklarar
hur man kan backa i adressen och ger
lite andra tips och jag tänker för mig
själv att det är väldigt lätt att rusa iväg
och tro att alla lärare nu efter ITiS
och PIM ska vara med i matchen.
En annan deltagare säger att det ju
inte är så lätt att ta till sig det här med
IT eftersom det mest är en fritidssyssla.
’Det finns ju i Datakunskapen,
men inte så värst mycket i övrigt.’ Det
är synd att många tolkar läroplaner
och kursplaner så. Man får snarare
vara imponerad att det står så pass
mycket som det gör i styrdokumenten
om it, med tanke på hur länge sedan
det var de skrevs.
HLK kommer att fortsätta genomföra
sina ’kunskapsepidemidagar’
även nästa år. Jag rekommenderar
intresserade att söka sig dit. Det är
uppfriskande att bli lite irriterad och
omskakad redan innan skolan börjat.