Dödsväsen, kärleksmyter, skrönor och
hjältar allt och alla samlas under
knyttochoknytt.se en webbplats
skapad av kreativa gymnasieelever på
Dragonskolan i Umeå. Och nu ska de
delta i Webbstjärnan 09, en tävling i
webbpublicering som vänder sig till
svenska gymnasieskolor.
Eleverna som läser andra året på
Natur- och samhällsvetenskapliga
programmet var ett av de tre pilotprojekten
som utvärderade Webbstjärnan
under våren innan tävlingen nu
i höst dragit igång på riktigt. Som en
del i kursen Svenska A gjorde de en
webbplats av skolarbetet om myter
och skrönor.
Det var ett trevligt och roligt
avbrott från det vanliga skolarbetet
lektion, plugga, prov ja du vet, säger
Emma Malm, en av de webbpublicerande
eleverna på Dragonskolan.
Klassen delades upp i mindre
grupper som ansvarade för varsin myt
eller skröna och grupperna skapade
undersidor till knyttochoknytt.se.
Cathrin Backman Löfgren, lärare i
svenska och historia på Dragonskolan,
anser att det var en bra lösning då
det tvingade eleverna att ta ansvar för
sitt eget arbete och det resulterade i
att eleverna förstod att de kunde klara
av allt vad webbpublicering innebär
trots att många av dem inte hade
någon som helst förkunskap inom
området.
De kunde därmed inte förlita sig
på någon annan, utan de fick själva se
till att komma över svårigheterna som
de stötte på, säger Cathrin Backman
Löfgren.
Goda råd till konkurrenterna
Gustav Nystedt, 17 år, som var bildredaktör
för sidan om hjältar, hade inga
större förväntningar innan han gick in
i projektet. Han insåg fort att det inte
var några problem att komma på idéer,
men det var en utmaning att sätta
sig in i hur publiceringsprogrammet
fungerade och han vill gärna utveckla
webbplatsen ytterligare.
Nu har tävlingen Webbstjärnan
inletts ’på riktigt’ och nu kommer
elevgrupperna eventuellt att tävla med
enskilda bidrag och de blir därmed
varandras konkurrenter. Viktoria
Nordgren är en av de få i klassen som
har viss erfarenhet av webbpublicering.
Hon menar att resultatet är
avhängigt av om man lär sig programmen
eller inte. Marcus Björns, 17 år,
bjuder också sina motståndare i tävlingen
på några tips och råd:
Det är viktigt med bilder och
layout det måste se snyggt ut. Men
samtidigt måste innehållet vara anpassat
till webben. Några regler är att vara
kortfattad och endast ha med det som
är nödvändigt.
Emma fyller i med att ett bra råd
är att läsa instruktionen för publiceringsverktyget
innan man sätter igång.
Det underlättar oerhört, säger hon
och fnissar.
Läraren Cathrin Backman Löfgren
ser väldigt positivt på att integrera datorer
och Internet på ett kreativt sätt i
skolarbetet. Hon menar att projektet
gav eleverna möjlighet att använda sin
kreativa förmåga och omvandla sin
kunskap till ett fungerande innehåll.
Gabriela Lönroos
Webbstjärnan 09
Webbstjärnan är ett samarbete mellan initiativtagaren .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) och Datorn i Utbildningen.
Anmälan görs av lärare på www.webbstjärnan.se. Där kan du också läsa
mer om tävlingen.
.SE tillhandahåller gratis webbhotell, valfri ledig .se-domän, utbildningsmaterial,
seminarier och verktyg för webbpublicering samt support.
Tävlingskategorierna är: Bästa bidrag, Bästa Kurs Projektarbete 100 poäng,
Bästa användning av multimedia, Bästa pedagogiska grepp, Bästa
ämnesspecifika bidrag, Bästa ämnesövergripande bidrag, Bästa design och
Elevernas val.
Seminarier för gymnasielärare i webbpublicering
Om din skola/stadsdel/kommun vill stå som värd för ett intressant seminarium kring webbpublicering och att skriva för webben, kontakta Carina Näslundh .
(Det innebär inga kostnader för skolan eller kommunen.)