Elsie-Marie Zetterlund & Tobias Zetterlund
em.zetterlund@swipnet.se
Elever i åk 5 i arbete med programspråket ToonTalk
Med robotar och brevduvor
En prydlig skola med tydliga mångkulturella inslag; så kan
|
I en animerad värld skapar och kör barnen egna program gjorda i
TOONTALK. En svensk version är på väg från Eklunds Förlag.
|
man beskriva Råbyskolan i Bro, Upplands-Bro kommun. Under ett och samma tak finns
sexårsverksamhet, skola och skolbarnsomsorg som är inriktad på att
samverka för att ge barnen en god skoldag och en god utbildning för ett
livslångt lärande. Och så sliter vi hårt för att ge barnen
trygghet och trivsel i skolan, som ju är en stor del av deras liv.
Respektlöst kastar sig barnen över skolans datorer och arbetar med liv och lust
med dem.
"Respektlöst kastar sig barnen över datorerna"
Att det är roligt går inte att ta miste på. Personalen är engagerad
och har alla passerat "krypstadiet" i datoranvändning. Sedan är det läge
för att ägna diskussionerna åt det verkligt viktiga: strategin för
framtiden. Hur ska vi använda datorn som ett praktiskt och effektivt redskap i
lärandet?
Vi har flera dataprojekt i gång på skolan. Ett är att studera programmet
ToonTalk.
Animerad värld
ToonTalk är en ny slags programvara. Det är en lekfull animerad värld
för barn där de kan köra och konstruera egna dataprogram. Programmet
påminner till sin uppläggning om ett dataspel med fin grafik och animationer.
Elever i olika åldrar kan konstruera program på olika nivåer och med
olika svårhetsgrad.
En elev i årskurs 3 jämförde siffrors storlek med hjälp av en
våg, en annan elev lärde en robot att dubblera tal. En elev i årskurs
4 tyckte att det var intressant när han fick roboten att bygga en hel stad.
Därefter försökte han skicka meddelanden till olika hus med hjälp
av en fågel som finns i verktygslådan. Eleven fick överblick över
sin uppbyggda stad genom att gå in i en helikopter och flyga över staden. En
elev i årskurs 5 har länge funderat över hur han ska få ett
träd att växa. Han testar ständigt nya ideer.
I programmet finns flera valmöjligheter. En del är "leka fritt". Där
får barnen använda den egna kreativiteten. En annan del består av uppdrag.
Datorn i rymdskeppet har gått sönder och den lilla figuren är skadad
och behöver hjälp att laga datorn. Ett uppdrag kan då vara att
gå in i ett annat hus och hämta en låda. I lådan ska man
placera tre nummer t.ex. 2,4 och 6.
Elsie-Marie Zetterlund & Tobias Zetterlund
Elsie-Marie är lärare vid Råbyskolan,
Fågelvägen 5, 197 32 Bro
E-post: em.zetterlund@swipnet.se
Tobias är elev vid Upplands Brogymnasiet.
Vidare till Bygg program med ToonTalk
Datorn i Utbildningen nr 4 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|