Elsie-Marie Zetterlund & Tobias Zetterlund
em.zetterlund@swipnet.se


Elever i åk 5 i arbete med programspråket ToonTalk

Med robotar och brevduvor

En prydlig skola med tydliga mångkulturella inslag; så kan
I en animerad värld skapar och kör barnen egna program gjorda i TOONTALK. En svensk version är på väg från Eklunds Förlag.
man beskriva Råbyskolan i Bro, Upplands-Bro kommun. Under ett och samma tak finns sexårsverksamhet, skola och skolbarnsomsorg som är inriktad på att samverka för att ge barnen en god skoldag och en god utbildning för ett livslångt lärande. Och så sliter vi hårt för att ge barnen trygghet och trivsel i skolan, som ju är en stor del av deras liv.
    Respektlöst kastar sig barnen över skolans datorer och arbetar med liv och lust med dem.

    "Respektlöst kastar sig barnen över datorerna"

    Att det är roligt går inte att ta miste på. Personalen är engagerad och har alla passerat "krypstadiet" i datoranvändning. Sedan är det läge för att ägna diskussionerna åt det verkligt viktiga: strategin för framtiden. Hur ska vi använda datorn som ett praktiskt och effektivt redskap i lärandet?
    Vi har flera dataprojekt i gång på skolan. Ett är att studera programmet ToonTalk.

Animerad värld
ToonTalk är en ny slags programvara. Det är en lekfull animerad värld för barn där de kan köra och konstruera egna dataprogram. Programmet påminner till sin uppläggning om ett dataspel med fin grafik och animationer. Elever i olika åldrar kan konstruera program på olika nivåer och med olika svårhetsgrad.
    En elev i årskurs 3 jämförde siffrors storlek med hjälp av en våg, en annan elev lärde en robot att dubblera tal. En elev i årskurs 4 tyckte att det var intressant när han fick roboten att bygga en hel stad. Därefter försökte han skicka meddelanden till olika hus med hjälp av en fågel som finns i verktygslådan. Eleven fick överblick över sin uppbyggda stad genom att gå in i en helikopter och flyga över staden. En elev i årskurs 5 har länge funderat över hur han ska få ett träd att växa. Han testar ständigt nya ideer.
    I programmet finns flera valmöjligheter. En del är "leka fritt". Där får barnen använda den egna kreativiteten. En annan del består av uppdrag. Datorn i rymdskeppet har gått sönder och den lilla figuren är skadad och behöver hjälp att laga datorn. Ett uppdrag kan då vara att gå in i ett annat hus och hämta en låda. I lådan ska man placera tre nummer t.ex. 2,4 och 6.


Elsie-Marie Zetterlund & Tobias Zetterlund

Elsie-Marie är lärare vid Råbyskolan,
Fågelvägen 5, 197 32 Bro
E-post: em.zetterlund@swipnet.se
Tobias är elev vid Upplands Brogymnasiet.

Vidare till Bygg program med ToonTalk


Datorn i Utbildningen nr 4 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729