Elsie-Marie Zetterlund & Tobias Zetterlund
em.zetterlund@swipnet.se


Bygg program med ToonTalk
Roligt tycker många barn, att programmera egna robotar, hela tiden med påpasslig hjälp av animerade figurer. Här ovan ses verktygslådan och klippboken där du sparar robotar med bra program, bilder och annat värdefullt.
    De flesta eleverna som prövat Toon Talk tycker att det är roligt. Att "leka fritt" kan ibland vara svårt, tycker en del.När du först startar ToonTalk kommer två titelbilder upp. Klicka på musen så får du börja. För att flyga omkring med helikoptern rör du bara på musen. Nu ska du hitta ett hus och flyga dit. Låt helikoptern hovra över ett hus och tryck på den vänstra musknappen för att åka ned.
    Om du skulle vilja åka upp igen trycker du bara på den högra musknappen. När du börjar närma dig marken får du se helikoptern från sidan istället för uppifrån. Fortsätt att trycka på den vänstra musknappen så landar du snart och stiger ur helikoptern.

    Om du går omkring lite så märker du att något följer efter dig, det är en verktygslåda som innehåller allting du behöver. I de olika husen du ser kan du bygga dina program. Du kan ha flera olika program i husen igång samtidigt och du kan låta programmen finnas utspridda i flera hus.
    Du kan även bygga nya hus om du behöver det. Ett enkelt sätt att ta bort eller stanna ett helt program är att spränga huset som programmet finns i. Det går till så att man går in i ett hus, sätter sig ned på golvet och antänder en bomb från verktygslådan. Ingen av figurerna tar skada och huvudpersonen hinner ut innan huset försvinner.

Du - eller din figur - tar dig runt i den LEGO-lika staden i ToonTalk, med helikopter eller till fots. Vad är det som följer dig hack i häl?
Verktygslådan
Om du går in i ett hus och sätter dig ned på golvet genom att klicka på musen så kommer verktygslådan att öppna sig och alla dina verktyg hoppar ut. I verktygslådan finns det hjälpmedel för att skriva text (textkort), räkna med siffror (sifferkort), bygga nya hus (lastbilar), ta bort hus (bomber), transportera saker mellan hus (fåglar med bon), jämföra saker (vågar) och slippa göra allt själv (robotar). Det finns även en bok som innehåller ljud, bilder, animationer, exempel, inställningar och s ensorer av olika slag som exempelvis känner av om musens vänstra knapp är nedtryckt.
    Förutom allt det så finns det en trollstav som hjälper en att kopiera saker, en dammsugare som fungerar som ett klippbord och en cykelpump som kan ändra storleken på saker. Allting ser också ut som om man vore i en tecknad värld. Dammsugaren heter Dammis och pumpen Pumpas.

Spara i din bok
Om du vill spara ett program så sätt dig ned i ett hus, bläddra fram en tom sida i boken, tag roboten och släpp ned honom på sidan. Man kan även spara lådan som sätter igång honom, men den är oftast betydligt enklare att göra en ny.
    Programmen behöver inte nödvändigtvis bestå av just en robot och en låda. De kan till exempel bestå utav flera robotar eller en bild med vissa egenskaper.


Elsie-Marie Zetterlund & Tobias Zetterlund

Svensk version av ToonTalk från
Ekelunds Förlag AB
Box 2050, 171 02 Solna
Tel 08-82 13 20, fax 08-83 29 56


Datorn i Utbildningen nr 4 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729