Hearing i riksdagen: "Dansk digital skolutveckling - i ett svenskt perspektiv" den 20 maj 2015
Roza Güclü Hedin (S):
Nationell IT-strategi behövs
– Idén om en inloggning för att komma
åt allt, som Danmark har genomfört
skulle jag vilja att vi realiserade i Sverige,
vi har federationen och tillgång
till digitala plattformar för läromedel,
säger Roza Güclü Hedin, riksdagsledamot
(S).
Vad tar hon då med sig från det
danska exemplet som presenterades
på hearingen?
– Att man med tydlighet och
gemensam målbild kan få genomslag
och att det måste finnas konkreta mål
med en digitaliseringsstrategi som genomsyrar
hela utbildningsväsendet.
Nätverkande – ett sätt att jobba
Roza Güclü Hedin menar också att
det sätt man arbetar på i Danmark,
med breda samarbeten, nätverkande
och erfarenhetsutbyte, är något Sverige
bör ta efter:
– Det skapar en större delaktighet
och genom den skapas förutsättningar
för att vilja förändra, menar hon.
Ett nationellt nätverk för lärare
och skolledare med erfarenhetsutbyte
och samarbete kring hur man kan
utveckla och utvecklas, vilket är en
bärande idé i den danska satsningen,
skulle hon vilja att vi genomför också
i den svenska kontexten.
Beröringsskräck
Hon har suttit i både försvars- och
trafikutskottet så frågor om samhällets
digitalisering är inte nya för henne.
Dessförinnan studier från såväl Kungliga
Tekniska Högskolan i Stockholm,
som sociologistudier vid Högskolan i
Dalarna och oppositionsråd i Uppsala.
Hon var ensam tjej på elprogrammet,
med el/datainriktning, i Falun.
Sedan en tid har Roza Güclü Hedin
sin plats i riksdagens utbildningsutskott
och har förvånats över den
beröringsskräck som hon upplever
finns när det gäller teknik i skolan.
Och en IT-strategi behöver absolut
komma på plats.
– Jag tänker på skolor där man
redan idag har en tung börda och där
det finns lärare som inte har kunnat
ta till sig digitaliseringens fördelar på
grund av stress och rädslan att inte
hinna med uppgiften, kanske tycker
man att det är för dyrt, för krångligt
och ser inte nyttan, säger hon.
– Parallellt med att vi talar om
nyttan av digitaliseringen behöver vi
tala om hur vi skapar möjligheter för
att dra nytta av den så att det blir en
naturlig del i undervisningen.
Mobila möjligheter
Roza Güclü Hedin ser också stora
möjligheter i den mobila tekniken,
såsom den danska satsningen visar
exempel på.
– Jag lekte med tanken och såg
framför mig hur man kan använda
mobilen eller lärplattan som ett medel
för att få tillgång till digitala läromedel.
Läromedel som är utformade utifrån
den enskilde individens behov,
ser Roza Güclü Hedin som en intressant
möjlighet.
– Tänk att kunna sitta på bussen
och räkna matte eller läsa läxan, det
öppnar möjligheter för den enskilde
eleven och kan öka förutsättningarna
för att höja kunskapsnivån.
Det görs många bra insatser i dag
i Sverige men det behöver göras mer,
bland annat för att skapa en bättre
infrastruktur och öka kunskaperna
om de stora möjligheter som digitaliseringen
innebär för undervisningen.
Men vad är då nästa steg för att
komma vidare i den svenska digitaliseringsprocessen?
– Jag tror att det behövs ett samlat
initiativ för att digitalisera den svenska
skolan. En nationell IT-strategi för
skolan hoppas jag naturligtvis kommer
att realiseras, säger Roza Güclü
Hedin.
MONICA ESBORN
Se hearingen i efterhand
Hela hearingen finns att se i efterhand - video, presentationer och DIU's rapport.
Hearing i riksdagen 20 maj 2015
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.