REPORTAGE Århus Statsgymnasium
Skolan var en av de sex nordiska gymnasieskolor som träffades under Framtidens lärande, delade erfarenheter och presenterade sina skolor för alla övriga deltagarna.
Papperslös skola
De var Danmarks första papperslösa
klass. Nu, snart tre år senare, förbereder
eleverna sig för studentexamen.
Att ha bytt ut pappret mot datorn
har blivit vardag för eleverna på Århus
statsgymnasium. Erfarenheterna är
blandade, både bland lärare och elever
på skolan som ingår i ett projekt om it
i undervisningen vid Århus universitet
och stöds av utbildningsdepartementet.
– Överordnat har det gått väldigt bra
men att byta papper mot dator är inte
allena saliggörande. Att utveckla nya
och fungerade arbetsformer är en
löpande och nödvändig process, säger
Kaare Petersen, it-ansvarig på skolan.
Vi sitter inne i det stora och luftiga
lärarrummet. Det är lunchtid och
aptitretande smørrebrød står framför
oss på bordet. Vid andra bord är
kollegerna igång med sin ”madpakke”,
matsäck, för på danska skolor hör
lunchservering till ovanligheterna.
Rektor Dorte Fristrup kallar inte
de tre klasser som för närvarande ingår
i försöket för ”papperslösa”.
– Benämningen har gradvis försvunnit
för de är inte utan papper
fullt ut. Samtidigt har andra klasser
i allt större utsträckning närmat sig
projektklasserna, skillnaden är inte
lika stora längre. Mycket beror på lärarens
inställning. Men utvecklingen
går rasande fort och om fem år tror
jag alla läroböcker är e-böcker, säger
hon.
Som något av det svåraste nämner
hon att få eleverna att förstå skillnaden
mellan information och kunskap.
Datorn i stället för minnet
– Vi såg tidigt att allmänbildningen
hos våra elever blev mindre. Det var
överraskande att allmänbildningen i
till exempel historia sjunkit så snabbt.
Kanske beror det på att de inte tycker
det är värt att lära sig saker på samma
sätt som tidigare när de vet hur lätt
de kan söka upp informationen, säger
hon.
Elevernas snabbhet vid datorn är
både en fördel och en nackdel. Deras
förmåga att finna den information de
söker har utvecklats i rasande takt. De
har lärt att dela med sig av sina kunskaper,
både genom cloud computing
vid till exempel grupparbeten, och
att göra videor som kan ses av andra
elever.
– Nu handlar det mera om att
hålla fast diskussionen och förmå
dem att se saker i ett större sammanhang.
Vi lärare kan användas till att
få eleverna att se hur de ska använda
sina kunskaper, säger Jytte Petersen,
lärare i danska och musik.
Katederundevisningen har i stort
sett försvunnit. Fördelen är att eleverna
är mer aktiva hela tiden men
samtidigt har läraren förlorat lite av
kontrollen.
– Hur kan vi vara säkra på att det
vi gör är tillräckligt bra, säger Kaare
Petersen.
När eleverna huvudsakligen arbetar
med en dator har vissa saker blivit
lättare, till exempel att söka information,
andra svårare.
– Att läsa och anteckna på datorn
tycker vissa är svårare. När det gäller
anteckningar tror jag att det att skriva
för hand, den fysiska rörelsen, kan
medverka till att vi minns det vi skrivit
bättre, säger Jytte Petersen.
Kaare Petersen påpekar att det är
viktigt att följa med i forskningen för
att ha fast mark under fötterna. Att till
exempel veta att den fysiska rörelsen
har betydelse för inlärningen och att
känslor gör att vi minns.
Prov på dator
Eleverna har under de här åren haft
prov både med och utan dator tillgänglig.
– Vid de flesta prov under terminerna
får eleverna ha med sig sin dator,
men inte vid examen vid terminens
slut. Men proven utvecklas hela tiden
och har inte funnit sin form ännu.
I Danmark existerar fortfarande
studentexamen i sin gamla form där
eleverna går upp i både skriftliga och
muntliga prov i slutet av tredje året på
gymnasiet. Inför dessa har eleverna
så kallad ”laeseferie” där de inte har
undervisning utan på egen hand ska
förbereda sig.
Det internationella samarbete har
vuxit. Eleverna har skype och chattar
och facebookar med elever i Tyskland,
Frankrike och Spanien. Nästa år planeras
samarbete med klasser i Indien
och Istanbul.
– I dag behöver man inte resa ut,
det går att få kontakt med världen så
mycket enklare och det utnyttjar vi,
säger Dorte Fristrup.
Eleverna undervisas fortlöpande
i källkritik och hur man uttrycker sig
på nätet. Att kunna koncentrera sig på
läsning är också något de måste lära
sig.
– Jag kan ibland tycka synd om
dem för att de har så svårt att avskärma
och komma i flow när de läser,
säger Jytte Petersen.
– Den absolut orädda inställningen
hos eleverna till det digitala har varit
den största vinsten med projektet.
Den har smittat av sig på hela skolan,
säger Kaare Petersen.
Ewa Astly
Hemtama i den digitala världen
Från att knappt alls ha använt datorn
på högstadiet förändrades undervisningen
drastiskt för Rikke Hansson när
hon började gymnasiet i den papperslösa
klassen.
Klara Lanng, Rikke Hansson, Frederik Jensen och
Kristian Ebbehøj har under hela gymnasietiden
gått i en papperslös klass. Foto: Ewa Astly
Hon går naturvetenskaplig linje och
det var den klass som valdes ut att
delta i försöket.
– Så jag valde inte själv och i
början var det svårt. Speciellt att inte
anteckna för hand utan direkt i dokumentet
på datorn var svårt att vänja
sig vid, säger hon.
Tillsammans med klasskamraterna
Klara Lanng, Kristian Ebbehøj
och Frederik Jensen är hon på väg till
Stockholm och konferensen Framtidens
lärande för att berätta om erfarenheterna.
Det mesta postiva under de snart
tre gymnasieåren är att de alla har
blivit vana och duktiga på att söka
den information de behöver. De har
blivit hemtama i den digitala världen
och är oförskräckta. De vet att de
kan finna det de letar efter och med
datorns hjälp lösa de problem de ställs
inför. Det är en bra förberedelse för
fortsatta studier efter gymnasiet.
– Men eftersom vi vet hur vi ska
hitta de uppgifter vi söker har minnet
blivit sämre, tycker jag. Vår historelärare
gav oss ett prov om franska revolutionen
där vi inte fick ha datorn till
hands. Det var bara en i klassen som
klarade provet. Det innehöll en massa
årtal som vi inte lagt på minnet, säger
Frederik Jensen och skrattar.
Grupparbetena har förändrats till
att bli mer ensamarbete.
– Ofta delar vi ut uppgifter till
medlemmarna i gruppen. Förr pratade
vi ihop oss mer, säger Kristian
Ebbehøj men Fredeik Jensen håller
inte med.
– Tidigare var det ofta bara en i
gruppen som fick göra hela arbetet,
nu måste alla göra sin bit, säger han.
En del i klassen vill gärna printa
en novell de ska läsa i danskan på
papper. Andra tycker att det är lättare
att skriva formler för hand i matematiken.
– Jag minns en formel bättre om
jag skriver den för hand, säger Frederik
Jensen.
De är alla eniga om att frestelserna
har blivit fler. Skolan har medvetet
valt en politik som inte förbjuder att
kolla facebook eller andra sociala
medier.
– Jag tror nästan alla gör det nån
gång under varje lektion men förut
kanske man skrev lappar eller störde
på nåt annat sätt, säger Frederik Jensen.
Ewa Astly
Fakta: egen dator och molnet
Århus Statsgymnasium deltar i ett
forskningsprojekt på Århus universitet
om it i undervisningen. Gymnasiet
har fått 100 000 danska kronor
från undervisningsdepartementet.
Pengarna har huvudsakligen använts
till lärartimmar. Målet är att genom
it göra undervisningen mer varierad,
motiverande och med ett större
elevdeltagande.
I projektet deltar även läromedelsförlaget
Systime som arbetar med att
utveckla elektroniska läroböcker och
annat undervisningsmaterial.
Alla elever i de tre klasserna som
ingår i försöket med papperslösa
klasser har med sig en egen dator
hemifrån, enligt konceptet Bring Your
Own Device.
Genom skolan kan eleverna köpa
en dator till specialpris tillsammans
med annat undervisningsmaterial.
Eleverna använder både pc och
mac men få har lärplattor. Skolans
politik är att det material skolan
använder ska kunna användas på alla
plattformar. Skolan arbetar huvudsakligen
med webbaserade program, cloud computing och Google Docs.
Eleverna har personligt login för att
kunna göra anteckningar i materialet,
spara och dela med varandra. Alla
uppgifter lämnas in, rättas och lämnas
tillbaka elektroniskt.
I matematik används Maple och
skolan levererar Primus.
Skolan har trådlöst nät och samtliga
klassrum är utrustade med smartboards.
Skype, Facebook och Youtube
ingår också i undervisningen med
målet att ge eleverna en allsidig itbildning.