Untitled Document Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ledare:
Revolutionen som uteblev

– Revolutionen uteblev, säger grundskolechef Henrik Karlsson i Stenungsund, apropå satsningen på en digital utveckling, med ett till ett på högstadiet, inledd för ett år sedan. Man hade väntat sig att det skulle gå fortare. Att eleverna skulle driva på utvecklingen – men det gjorde de inte, de anpassar sig. Revolutionen uteblev, säger Henrik Karlsson i DIUs intervju i detta nummer, ”det här år svårare än vi trodde”.

Misslyckande? Henrik Karlsson tecknar en bild av en tydlig utveckling, man känner sig tryggt vara på väg åt rätt håll. Elevernas lärande är i fokus. Lärare utvecklas, steg för steg. Somliga snabbare, andra långsammare. Kommunen lär sig. Man är på väg.

DIU har under våren gjort en serie workshops kring och studier av ett antal kommuners satsningar. Satsningar för att utveckla skolan, till att svara mot samhällets behov i en globaliserad ekonomi med snabbt växande digitalisering. Kommuner som söker sig framåt, söker svar i nuets arbets- och lärandeformer, inte i det förgångnas vissnade former. Mindre och större kommuner, med nyinledda satsningar eller med några års satsningar på nacken. Satsningar som strävar efter att förse elever med rik tillgång till it, internet och digitala resurser. Vissa drag går igen, om det så är Falkenberg och Umeå med fyra års erfarenhet – inte mer! – eller de som precis klivit ur startgroparna, som storstadsförorten Sollentuna. Det finns massor av svårigheter, det går långsammare än vi trott, men det finns ingen väg tillbaka.

Långsamt, börjar också en krets av pedagogikforskare tala med denna rörelse. Jag ska nämna två, Tomas Kroksmark och Ingrid Carlgren, som har viktiga bidrag till denna.

Tomas Kroksmark har i en uppsats summerat sina slutsatser efter ett års studier av fem grundskolor med en-en-satsningar, samtal med 74 lärare och analys av deras perspektiv och tankar. I Lärandets stretchadhet (Didaktisk tidskrift 2010) beskriver han hur man sökt ändrade strategier för lärande hos lärare och elever, liksom förändringar i synen på kunskap och lärande. I studien som söker nya kvalitéer i lärandets processer, lyfter han fram sättet att planera, undervisningsmetoderna, kunskapsbegreppet, strategier för lärande och synen på plats-rum-tid för lärande. Han närmar sig med ett öppet perspektiv (Heideggers levd värld) och lyssnar. Han utvinner många exempel på – ja just - svårigheter, möten med nya erfarenheter. Exempelvis måste lärarens planering vara mycket mer flexibel och samtidigt genomtänkt i förväg, på grund av elevers olika tempo, studieplatser och inriktning. Bara en början. Långsamt framåt.

Ingrid Carlgren, professor vid Stockholms universitet, har länge intresserat sig för och studerat lärares egen kunskapsbildning. Hennes perspektiv är att lärarprofessionen nu måste återta sin egen kunskapsbildning. Hon talar för en parallell kunskapsbildning till den akademiska teoridrivna, en praktikbaserad och praktikerdriven. Hon jämför med medicinens ”kliniska forskningstradition” och pekar på att den kliniska medicinska forskningens volym är fyra gånger större än den akademiska. Därmed har evidensbaserad kunskapsbildning en formaliserad och praktisk grund, som helt saknar motsvarighet i svensk skola.

Revolutionen dröjer, men resultaten spirar och sprider sig. Som Henrik Karlsson kan vittna: Fritidsverksamheten tar intryck av eleverna och möter deras nya krav. Och kyrkan börjar fundera på nya former för samspel med ungdomar som plötsligt kommer med dator i väskan. Långsamt framåt – men framåt, inte bakåt!

Peter Becker



Datorn i Utbildningen nr 4-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110523