Untitled DocumentText: Kristoffer Hedram
lärare, och it-pedagog, Smedingeskolan, Kungsbacka
Skapa visuella tidslinjer – med Dipity
Med webbtjänsten Dipity kan du skapa
visuella tidslinjer med ett par klick. Under
ett antal veckor har jag, tillsammans
med mina elever, arbetat med världens
konflikter med fokus på första och andra
världskriget. Som en del av grundkursen
fick eleverna arbeta med att skapa tidslinjer
för att visualisera första världskriget
samt mellankrigstiden.
Genom att kombinera text, bild och film
skapar eleverna informationsrika och sevärda
tidslinjer. Förutom att man kan lägga
till filmklipp, bilder och text finns det en annan,
mycket användbar funktion. I tidslinjen
kan du platsmarkera dina händelser, vilka
i sin tur hamnar i den tillhörande Googlekartan.
På så vis får man en överblick över
var i världen de olika händelserna skedde
och kan föra diskussioner utifrån platsmarkeringarna.
En av många möjligheter med Dipity är
att eleverna kan arbeta tillsammans med
tidslinjerna. Eleverna bjuder in varandra
och arbetar i samma tidslinje. Men här
ligger också en begränsning. För att kunna
arbeta kollaborativt med en och samma
tidslinje måste man betala, men det
fungerar bra att använda en gemensam
inloggning. Möjligheten att lägga in egna
filmklipp är riktigt bra med tanke på att
eleverna inte bara behöver skriva information
och reflektioner utan också kan
muntligt presentera desamma.
Användningsområdena är många. Likväl
som programmet går att användas i SOundervisningen,
kan svenskläraren arbeta
med att skapa tidslinjer till exempel när
klassen arbetar med litteraturhistoria.
Kristoffer Hedram
lärare, och it-pedagog, Smedingeskolan, Kungsbacka