Untitled Document Text: Ulf Jämterud
E-post: ulf.jamterud@home.se

 

Viktigt att hålla koll på vad lagen säger om personuppgifter i skolornas it-system?

Att använda digital teknik för administration är en självklarhet på de flesta skolor i landet.

Det är dock inte säkert att skolpersonalen vet vilka regler som gäller för elektronisk hantering av personuppgifter. I april 2011 genomförde Datainspektionen en heldagskonferens om Personuppgiftslagen i skolan, då drygt 200 skolledare, kommunpolitiker, ittekniker, lärare och andra med skolanknytning fick lära sig mer om vad man måste tänka på när det gäller skolornas hantering av personuppgifter.

De flesta skolor i Sverige använder någon form av digitala system för att hantera information om sina elever, exempelvis namn, personnummer, adresser, klasslistor, scheman, frånvaro och betyg. Det har också blivit allt vanligare med digitala lärplattformar som ett stöd i den pedagogiska verksamheten. Lärplattformar, som på engelska kallas LMS (learning management system) eller VLE (virtual learning environment), kan enkelt beskrivas som en webbaserad miljö för studier. Lärplattformarna används i vissa sammanhang för helt nätbaserad distansundervisning men på många skolor fungerar de som en integrerad del av den gängse undervisningen.

De digitala systemen erbjuder stora möjligheter att administrera undervisningen på ett effektivt sätt genom att läraren kan göra mycket material tillgängligt för eleverna via internet, såsom kursplaneringar, läxor, provresultat, omdömen, individuella utvecklingsplaner och mycket annat.

En del plattformar har särskilda virtuella rum för varje kurs där läraren kan lägga ut alla relevanta dokument för kursen och där eleverna också kan ladda upp egna inlämningsuppgifter. I vissa plattformar finns också funktioner för direktkommunikation mellan lärare och elever. Personuppgiftslagen sätter gränser Samtidigt som den digitala tekniken skapar fantastiska möjligheter kan det vara svårt för enskilda lärare och skolledare att hålla reda på vilka regler som gäller när man hanterar personuppgifter elektroniskt. Datainspektionens skolkonferens om Personuppgiftslagen syftade till att fylla en stor del av dessa kunskapsluckor.

Personuppgiftslagen (pul) inrättades
1998. Den första paragrafen i lagen slår fast att syftet med lagen är att ”skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.” En personuppgift definieras av pul som ”all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet”.

Erik Janzon, jurist och chef för enheten för utbildningsfrågor på Datainspektionen, var en av talarna på konferensen. Han påpekade inledningsvis att pul ger mandat för skolor att hantera personuppgifter, men att lagen inte innehåller några särskilda bestämmelser för just skolorna. Däremot rymmer personuppgiftslagen en hel del begränsningar som är speciellt viktiga för skolor att känna till.

Enligt Erik Janzon är målsättningen att man ska kunna ha en balans mellan integritetsskydd och en rationell databehandling. Utan tvekan finns det otroliga vinster med digital hantering av personuppgifter. Samtidigt finns en risk att de digitala uppgifterna kan missbrukas eller komma på avvägar. Det är i detta sammanhang Personuppgiftslagen blir viktig, då den reglerar den elektroniska behandlingen av personuppgifter.

– Personlig integritet är i grunden en mänsklig rättighet, och det är detta personuppgiftslagen värnar om, säger Erik Janzon.

Brister i hanteringen av elevers personuppgifter
Mellan 2008-2010 genomförde Datainspektionen flera tillsynsprojekt och granskade ett trettiotal olika skolor och deras elevadministrativa system. Under granskningen framkom ett antal centrala brister i skolornas hantering av personuppgifter.

En av de brister Datainspektionen uppmärksammade var att skolor inte alltid hade kartlagt i vilka olika system skolan lagrar personuppgifter. En och samma skola kan hantera elevuppgifter i en rad olika system samtidigt: intranätet, lärplattformen, biblioteket, individuella nyckelkort, schemaprogram och betygsregistrering. En annan brist som Erik Janzon lyfte fram rörde de it-säkehetsåtgärder skolan vidtagit när det gäller åtkomst till personuppgifter via internet. hålla koll på vad lagen säger om personuppgifter i skolornas it-system?

– Om skolan publicerar integritetskänsliga uppgifter om eleverna så måste man säkerställa att det verkligen är rätt person som loggar in. Då räcker det inte med användarnamn och lösenord för att logga in i systemet, utan man måste använda engångslösenord, e-legitimation eller någon annan form av stark autentisering, säger Erik Janzon.

Integritetskänsliga uppgifter är till exempel sådant som rör sjukdom, etnisk härkomst, religiös eller politisk tillhörighet. Men även värderande omdömen om eleven och dennes studieresultat räknas som integritetskänsliga.

Personuppgifter i molnet
Datainspektionen har tagit fram en checklista för att hjälpa skolor att följa lagen och undvika de brister som framkommit i granskningarna. Där påpekar man bland annat att det också är viktigt att det företag som tillhandahåller skolans it-systen följer reglerna och att det är skolan som har ansvar för att personuppgifterna raderas även från systemleverantörens servrar. Detta är särskilt viktig att tänka på för de skolor som använder molntjänster i sin administration.

Erik Janzon påpekar att det inte finns några särskilda regler för molntjänster, utan att den enskilda skolan fortfarande har det yttersta ansvaret för de uppgifter som publiceras. Det finns dock ett principiellt förbud mot att överföra personuppgifter utanför ESS-området, vilket kan medföra vissa begränsningar i användningen av molntjänster.

– Skolan har alltid en skyldighet att kontrollera var uppgifterna finns lagrade och var de behandlas, säger Erik Janzon.

Datainspektionen genomför under våren 2011 ett tillsynsprojekt där man särskilt granskar användningen av molntjänster i ett antal kommuner. Det finns en hel del svåra rättsliga frågor när det gäller användningen av just molntjänster. På Datainspektionens webbplats kan man följa utvecklingen och framöver kommer man att erbjuda vägledning i dessa frågor.

 

Ulf Jämterud
E-post: ulf.jamterud@home.se


Checklista
Datainspektionen har tagit fram en checklista för att hjälpa skolor att följa lagen och undvika de brister som framkommit i granskningarna. Här följer några av de viktigaste punkterna i checklistan:
• Varje skola måste inventera systemen och kartlägga var personuppgifter finns lagrade. Även lärares egna register på privata hemdatorer ska ingå i kartläggningen.
• Skolan måste ge tydlig information till elever och vårdnadshavare om vilka personuppgifter som registreras, vilka syften registreringen har och hur länge dessa uppgifter kommer att lagras.
• Skolan måste ha tydliga riktlinjer för vad som får skrivas i de digitala system som hanterar elevuppgifter. Om systemet har fritextfält är detta extra viktigt. För att undvika problem kan man låta systemet begränsa vad som får skrivas eller införa särskilda kommentarsalternativ så att man inte kan formulera något själv.
• Om skolan publicerar integritetskänsliga uppgifter så måste systemet ha en stark autentisering vid inloggningen.
• Om skolan registrerar integritetskänsliga personuppgifter krävs alltid samtycke från eleven.
• Skolan måste begränsa personalens behörighet till personuppgifterna. Endast den skolpersonal som har ansvar för en viss elev (t.ex. lärare eller mentor) ska ha tillgång till dennes personuppgifter.
• Skolan måste också ha en plan för att personuppgifterna i systemet gallras med jämna mellanrum. Behåller skolan personuppgifter som man inte längre har användning av så bryter man mot PuL.
• Det är dessutom viktigt att det företag som tillhandahåller skolans itsystem följer reglerna. Skolan har ansvar för att personuppgifterna raderas även från systemleverantörens servrar.
Den fullständiga checklistan och mer om Datainspektionens skolgranskningar finns på Datainspektionens webbsidor om pul i skolan.
Läs mer om Datainspektionens heldagskonferens på Kolla källan.




Datorn i Utbildningen nr 4-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok









Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110523