Untitled Document Text: Klas Viklund
E-post: klas.viklund@comhem.se

 

Elever utforskar fotoutställning

Elever vid YBC-gymnasiet i Nacka har besökt Moderna museets fotoutställning inom ramen för ett arbete med bildanalys. Den 19 maj deltar eleverna i konferensen ”Framtidens lärande” för att berätta om sitt arbete.


Eleven Kalle Ehrensky valde fotografen Erik Collins foto ”Hjemmefronts-man bränner porträtt av Adolf Hitler i en villa i Holmenkollen” från 1945 för sin bildanalys. Kalle Ehrensky tolkar fotot som ”en symbol för en fälld ledare” och vill i sin moderna parafras jämföra med att i dag elda en bild av Libyens diktator Mohammar Gadaffi. På samma sätt som i förlagan visar inte personen som bränner fotot sitt ansikte, för att endast uppfattas som ”en person”. Eluttaget är en symbol för dagens moderna samhälle och ersätter öppna spisen på det ursprungliga fotot. Men syftet med den uppenbart arrangerade bilden är detsamma: ”Att göra uppror och skapa kontroversiella diskussioner”, berättar Kalle Ehrensky.

I början av maj besökte 60 elever från årskurs 1 vid gymnasieskolan YBC i Nacka Moderna museet i Stockholm för att se fotoutställningen En annan historia inom ramen för kurser i digitalt skapande och estetisk verksamhet. Museiguiden Anders Karnell gav eleverna en medryckande introduktion.

–Många gillar foto för att man fattar vad man ser, till skillnad från annan modern konst som kan verka helt obegriplig, sa Anders Karnell.

– Då fotot utvecklades på 1800- talet fanns det en vetenskaplig idé om att låta en själlös manick bevisa hur verkligheten såg ut. Fotot var realistiskt, det var verklighet. Idag tänker vi, att även om kameran inte ljuger så står det alltid en person bakom kameran.

Utifrån ett par foton i utställningen resonerade Anders Karnell med eleverna om vems blick på verkligheten vi tar del av i olika fotografier, hur män och kvinnor förväntas uppträda på bild (särskilt om de är nakna) och hur konstnärligt inriktade fotografer ibland vill utmana publiken genom att visa ”motbilder” till de förväntade bilderna av verkligheten.

Efter visningen fick eleverna i uppdrag att fördjupa sig i ett foto och skapa en egen bild inspirerad av det valda fotot. Några elever fastnade för Larry Clarks bilder av unga missbrukare, Diane Arbus bilder av människor i utanförskap eller Jeanloup Sieffs modebilder av dåtidens kändisar. Andra funderade över hur skilda fotografer närmat sig olika kroppsdelar med kameran eller lät sig fascineras över Hiroshi Sugimotos dokumentation av horisontlinjer i olika ljus.

En annan historia är Moderna museets största satsning någonsin för att visa ett urval av de 30.000 foton som finns i samlingen. Under hösten utvidgas utställningen ytterligare och då får all traditionell konst i museet, i form av måleri och skulptur, ge plats för bara foton.

Fotot tillhör det moderna mediesamhällets viktigaste uppfinningar och ingår självklart i vår vardag. Under museibesöket filmar och fotograferar flera av eleverna med mobiltelefon. För några elever är det självklart att redovisa studiebesöket i en kortfilm som läggs ut på skolans webbplats.

I samband med att konferensen ”Framtidens lärande” arrangerar en middag på Moderna museet den 19 maj deltar eleverna från YBCgymnasiet för att ge sitt perspektiv på utställningen – och på bildens och mediernas roll i lärandet.

 

Klas Viklund
E-post: klas.viklund@comhem.se


Läs mer om elevernas bildanalyser och deras besök på Moderna museet på skolans webb: www.ybc-nacka.se




Datorn i Utbildningen nr 4-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110523