– Vi får inte glömma bort skrivandet,
säger Ewa Andersson, lärare och
skrivutvecklare i Örnsköldsvik, som har
studerat vad som händer både i andras
och det egna klassrummet när barnen
får tillgång till datorn som pedagogiskt
verktyg i skriv- och läsinlärningen.
Tobias, Albin, Victor och Felix går i tvåan på Broängsskolan och har haft egen dator sedan första klass. De skriver både på datorn och för hand, men
föredrar för det mesta datorn som skrivstöd. Foto: Carina Näslundh
I Örnsköldsvik har man i flera år
arbetat med datorn som pedagogiskt
verktyg i skriv- och läsinlärning.
Arbetet har man valt att kalla Steg,
Skriva på talets och erfarenhetens
grund, och det är viktigt att ta tillvara
barnens egna erfarenheter i skrivarbetet
påpekar Ewa Andersson.
– Du kan som lärare jobba väldigt
traditionellt och styrt även om barnen
skriver på datorn. Men när du utgår
från barnens eget talade språk och
egna erfarenheter, går det lättare att
skriva och det blir en extra krydda.
Att skriva sig till läsning har blivit
ett begrepp och ofta betonas just läsningen,
det blir målet. Men Ewa vill
slå ett slag för skrivandet och dess olika
genrer. När hon intervjuade kollegor
i kommunen var det också många
som lyfte fram just skrivprocessen.
– Pojkarna är de stora vinnarna,
men inte på bekostnad av flickorna.
Utformningen av de nationella
proven bekymrar Ewa Andersson. Det
hon ser till vardags, glädjen, lusten,
samspelet, motivationen, kreativiteten,
skrivflödet och fördelen av att
jobba med bild och text parallellt tillhör
inte det som mäts i de nationella
proven.
Det är också viktigt att se de förändrade
arbetssätt och möjligheter
som datorn som pedagogiskt verktyg
ger som en del i den kommunala skolutvecklingen,
menar Ewa Andersson.
Och det handlar inte enbart om lärare
och elever i årskurserna F-3. För vad
händer när de kreativa skribenterna
möts av traditionell uppsatsskrivning
med papper och penna i fyran?
– Det handlar om skolutveckling,
men det måste få ta tid. Skolan vilar
på en 150-årig tradition. Den tar tid
att förändra.
Carina Näslundh
läs mer
Läs mer om Örnsköldsviks skolutvecklingsarbete
på: www.skola.ornskoldsvik.se/steg
Där finns också Ewa Anderssons forskningsuppsatser i pdf-format