Dagens elever kan blogga och twittra,
men har sällan en aning om tekniken
bakom tjänsterna. Än mindre hur man
själv skapar dem. Datoranvändning
har blivit så enkel och i takt med det
försvinner vår kännedom om vad som
sker bakom kulisserna. Är vi på väg att
utbilda en generation som bara kan klippa och klistra?
Att bli datavetare var för tjugo år sedan
som att upptas i en sekt. Det
fanns böcker man skulle behärska,
programmeringsförmåga att bemästra
och ritualer att utföra vid umgänget
med utrustningen. Många av oss verksamma
inom datautbildning försökte
rasera hindren, uppmuntrade lärare
och elever från alla ämnesområden
att engagera sig. Vi såg fram emot den
dagen då datorer fanns överallt omkring
oss, på samma sätt som luften.
Då skulle vi fokusera lärandet snarare
än tekniken.
Sällan har drömmar så snabbt
blivit verklighet, först understött av
billiga datorer och sedan av internet
och webb. Idag kan alla blogga, surfa
från mobiler, skicka videoklipp till
Youtube, söka på Google och redigera
sidor i Wikipedia. Men vilka följder
får dessa förändringar för lärande, för
studenter och lärare? Har vi kommit
så långt bort från att förklara underliggande
tekniker att vi skapat en falsk
känsla av vad som pågår, en låtsasförståelse
som hindrar framtida möjligheter?
Hur fungerar Google?
Låt oss formulera några frågor för
våra elever: Hur fungerar Google och
hur sorteras svaren på en sökfråga?
Var lagras och processas en Youtube-
video eller ett Googledokument
egentligen? Vilka transaktioner sker
mellan våra datorer och andras när vi
kommenterar en blogg eller redigerar
en sida i Wikipedia? Hur vet din mobiltelefon
var den befinner sig? Hur är
tjänster som Google Maps konstruerade
och vad skulle behövas för att
bygga en konkurrent?
De här frågorna kanske verkar
esoteriska men för en stor grupp
studenter som kommer till universitetet,
till och med datalogistudenter,
är det här frågor som de inte kan ge
genomtänkta svar på. De antar helt
enkelt att tjänsterna finns, att de var
enkla att utforma och konstruera och
att funktionen inte kräver förklaring.
Är det orimligt att föreslå att de någon
gång under sin skolutbildning skulle
ha mött några av dessa frågor? Eller är
det allvarligare ändå, har deras lärare
invaggats i samma aningslösa förlitan
till tekniken omkring dem? Är vi på
väg att bli tekniskt ilitterata?
Krav på specialisering
1995 var jag med om att grunda Hyper
Island, en utbildning på högskolenivå
i Karlskrona som skulle utbilda i
framtidskompetens för digitala branscher.
Vi skapade nytt kursinnehåll
som bröt ned traditionella murar mellan
design, teknik och affärer. Studenter
uppmuntrades att ta helhetsperspektiv
i projekt och skaffa kunnande
kring att skapa, sälja, hantera och
programmera cd-rom, informationskiosker,
spel och webbplatser.
Hyper Island har varit framgångsrikt
i att stimulera andra att skapa liknande
kurser men vi ska akta oss för
att bli alltför självbelåtna. De senaste
åren har vi mött ökande krav från
våra studenter på specialisering. De
vill få möjlighet att hoppa över vissa
delar av kursplanerna för specialisera
sig på andra (särskilt design). Den
tvärvetenskapliga filosofin kvarstår
men alltför få av våra studenter verkar
engagera sig i de svåra tekniska aspekterna
i kursen. Är detta symptom på
samma utbildningsdilemma som i
Storbritannien?
Kanske skulle detta inte spela
någon roll om den digitala världen
nu var färdigutvecklad. Men alla
tecken pekar på fortsatt ökad teknisk
komplexitet inklusive genomslaget av
medierika, mobila, positionsanknuten
och personanpassade applikationer,
”mashups”. En typisk nätsajt är i
dag navet i ett nät av relationer både
sociala och datamässiga, kombinerade
med nyhetsflöden, strömmande
media från sajter med video, e-handel,
annonser och som grädde på
moset sammankopplade tjänster som
Google Maps.
Okunskap med följder
De handgjorda webbplatsernas tid
har kommit och gått, för att bli ersatt
av rika internettillämpningar kanske
byggda kring Ajax i samverkan med
system med föränderlig realtidsinformation.
Det är fullt möjligt att förstå
dessa system, utforma och bygga dem,
men det kräver först att vi försöker
förstå dem, plocka isär dem för att
komma underfund med hur de är
konstruerade. Vi behöver lära oss det
tekniska språket och de protokoll de
bygger på, liksom den myriad av tekniska
framsteg som görs hela tiden.
Vi lär våra studenter html, kanske
Javascript och css men för många
byggs webb med verktyg som Dreamweaver
som gömmer undan all
komplexitet bakom dra-och-släppkommandon.
Denna nya tekniska okunskap får
följder. För det första blir det svårt för
oss att värdera de möjligheter som
tekniken erbjuder, vi ser kanske fördelarna
men inte kostnader. Exempelvis
erbjuder skräddarsydda söktjänster
personanpassade resultat baserade på
mina tidigare webbaktiviteter – men
vi funderar inte över integritetsaspekterna,
hur reellt är egentligen
hoten och på vilket sätt behöver vi
skydda oss? Bara genom att analysera
söksystemen och algoritmerna .som
registrerar och analyserar vårt beteende
kan vi bedöma vilka vinster och
förluster vi gör.
Nördar efterlyses
En andra effekt är våra svårigheter att
förstå varför det uppstår fel. Om vi
inte har en modell för vad som sker
bakom kulisserna är det osannolikt att
vi känner att vi har kontroll eller förmåga
att hantera misstag. Tänk exempelvis
på bristen på förståelse av den
finansiella marknadens komplexitet
(styrt av kopplade informationssystem)
och vår maktlöshet inför deras
nyliga sammanbrott.
Samtidigt som världen blir alltmer
upp- och hopkopplad ökar riskerna
för systemsammanbrott. Vi måste förbereda
våra studenter på de nya sammanhang
som de sociala och tekniska
nätverken ger upphov till, när de
växer fram i politik, marknadsföring,
underhållning och handel.
Det här är således ett upprop
för fler nördar, och då inte bara
tekniknördar. Vi behöver utbilda
tusentals för att arbeta inom informationindustrin
och alla andra
branscher som berörs av den digitala
utvecklingen. Vi behöver projektledare
som kan prata teknik och designers
som kan föreställa sig sammanhangen
som deras idéer kan förverkligas i.
Framför allt behöver vi folk som känner
självförtroende när det gäller att
experimentera med och ta vara på nya
idéer när de dyker upp.
Vi behöver en ny vision för dataoch
nätverkskunnande som uppmuntrar
till frågor och skapande av
mentala bilder kring det som sker.
Vår nya digitala kompetens kommer
att bygga på traditionella ämnen
som historia, geografi, matematik
och naturvetenskap. Från historien,
exempelvis, måste vi lära av tidigare
nätverksteknologier som järnvägar
under den industriella revolutionen,
av geografin om betydelsen av platsen
och av nätverk av relationer, av naturvetenskap
likheter och skillnader
mellan biologiska sammanhang och
informationsnätverk.
Egna mentala modeller
Låt oss börja med att definiera en
ett antal områden som alla studenter
behöver möta både i ungdomsskolan
och i högre utbildning Det
kan inkludera undersökande av de
tekniker som används för sökning,
för att skapa nätverk av relationer och
platser, för personanpassning, handel,
spårning, stöd, publicerande, samarbete
och rörlighet. I alla dessa sammanhang
behöver vi engagera studenter
inte bara i teoretiska studier utan
i praktisk prototypverksamhet där de
bygger modeller (artefakter) som kan
testas, justeras och värderas.
Vi behöver hitta verktyg, data
och sammanhang där studenter kan
hantera system och komponenter
med praktisk anknytning till individer,
grupper och organisationer och
deras behov. Vi behöver diskutera och
värdera deras sociala och etiska konsekvenser
liksom hur de kan utvecklas
i framtiden. Nyckeln är att varje student
skapar sina egna mentala modeller
av dessa system, hur de fungerar
och hur de påverkar samhället.
Den nya digitala kompetensen
Det här kommer att kräva förändringar
också för lärarna och utbildningarna
liksom för våra partners i informationsbranscherna.
Att involvera
studenter i dessa perspektiv är en rejäl
utmaning på grund av både tempot
i utvecklingen och komplexiteten
i tillämpningarna. Lärare behöver
själva bli studenter, om de ska kunna
hjälpa sina studenter att inte bara
lära sig baskunskaper, utan att klättra
uppför den ofta branta lärkurvan.Det
får också följder för utvärdering och
bedömning när studenter samarbetar
och använder andras bidrag som
byggklossar (”mashups”) i många
sammanhang och former.
Vid Hyper Island och Kingston
University har vi börjat undersöka
denna nya digitala kompetens. Vi
utvecklar nya moduler och kurser och
involverar studenter i diskussionen
om vilka kompetenser de behöver för
att förstå och göra bruk av modern
datateknik. Det är en diskussion som
behöver föras mycket bredare.
Jonathan Briggs
Jonathan Briggs är professor i eCommerce
vid Kingston University och en av
grundarna av Hyper Island (Karlskrona
och Stockholm). Briggs har varit verksam
kring datorer i utbildning i nästan 30 år.
Han medverkar också i en digital agentur i
London, the OTHER media.