Untitled Document

Sandra Wissting
lärare, Myrsjöskolan, Saltsjö-Boo
E-Post: sandra.wissting@nacka.se

 

Villa Mimmi –
klassisk skrivuppgift i wikiform

Hur väcker man en slumrande berättarglädje hos skoltrötta tolvåringar? Hur integrerar man elevernas verklighet och ny teknik i undervisningen på ett naturligt sätt? Hur får man stressade föräldrar att engagera sig i barnens alster?

Att få skolarbetet att kännas relevant och spännande för eleverna är en utmaning. Frågorna i inledningen har sedan en tid parkerat bakom pannbenet på mig. Ibland är de irriterande påträngande och jobbiga, men oftast fungerar de som en drivande och inspirerande kraft. För ett tag sedan hittade jag en gemensam nämnare för dessa tre, nämligen wikis.

En wiki är en webbsida som är redigerbar för vem som helst, alternativt för den som upphovsmannen bestämmer har rättigheter att göra ändringar. Du känner säkert till Wikipedia som är byggt på den principen. Att eleverna arbetar på webben ger möjligheter som är svåra, kanske omöjliga, att uppnå på klassiskt vis med skrivböcker.

Jag gjorde en variant på den klassiska skrivuppgiften “huset’ där alla elever skapar en egen person i ett hyreshus. Man sätter upp husets fasad på en vägg i klassrummet och bakom varje fönster bor en person för varje elev i klassen.

Villa Mimmi
En kollega till mig modifierade den för ett par år sedan och kallade den då för Villa Mimmi och det har varit en favorit på mellanstadiet sedan dess. Jag bestämde mig för att uppgradera den något i år och gjorde den i en wiki.

Uppgiften var att skapa ett virtuellt hyreshus i en fiktiv svensk stad eller förort tillsammans med klasskompisarna. Alla gjorde sin egen hyresgäst med hjälp av ett antal texter, bilder och videoklipp. Detta skulle vara med: En personbeskrivning. • Hur är han/hon som människor? • En beskrivning av en plats om är viktig för personen. Det finns ett inramat foto i lägenheten som föreställer en plats. Var är det? Varför är platsen viktig? • Ett brev som legat gömt länge är väldigt viktigt för den här personen. Vem är det ifrån? • En helt vanlig dag. Vad gör den här personen på dagarna? • Hur ser lägenheten ut? Stor? Liten? Hur har han/hon satt sin personliga prägel på lägenheten? En bild av personen. Ritas för hand och fotas eller scannas sedan in i wikin.

Extrauppgifter
Dessutom fanns extrauppgifter för snabba elever som innebar att de skulle länka ihop sin hyresgäst med de andra i huset på olika sätt. Några exempel. • Din hyresgäst är hemligt förälskad i någon av de andra. Vem? Vad är det han/hon tycker om hos den personen? • Din hyresgäst planerar en semester med någon av de andra. Vem? Vart ska de åka? • Din hyresgäst tycker att det är läskigt att gå ner i tvättstugan. Varför? Vad har hänt? • Gör en avatar av din hyresgäst på www.voki.com. Du kan själv bestämma utseende samt göra en röstinspelning. Villa Mimmi – klassisk skrivuppgift i tema Aktuellt i undervisningen

Förutom detta så skulle eleverna lägga in bilder som på ett eller annat sätt hörde ihop med personen. Ett videoklipp från Youtube som visar hyresgästens favoritartist kunde också läggas in. Här blev det väldigt mycket Björn Gustafsson eftersom detta var i melodifestivalstider…

Inget merarbete
Nu tänker du säkert att detta innebär merarbete för dig som lärare. Att sätta sig in i hur wikis fungerar, förbereda arbetsytan och hjälpa eleverna genom teknikstrul med mera. Låt oss titta lite närmare på det.

Visst tog det en stund att sätta ihop startsidan med uppgifter, instruktioner och inspiration. Jag gjorde dessutom ett exempel på hur jag ville att slutresultatet skulle se ut, men efter att det var gjort var arbetet nästan självgående. Det var i stort sett bara förarbetet som tog tid, samt rättning och kommentarer mot slutet av arbetet.

Planeringen var ju redan gjord och för snabba elever fanns alltid meningsfulla uppgifter att arbeta med. Dessutom kunde jag ge hemuppgifter i Villa Mimmi. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i att ge läxor för läxornas egen skull, utan vill gärna ha en mening med dem. De läxor som eleverna fick i samband med Villa Mimmi involverade föräldrarna och kändes relevanta eftersom de direkt anknöt till det vi arbetade med. På tal om föräldrar så har de med wikis en helt annan insyn i vad deras barn har producerat under dagen, jämfört med ett mera traditionellt arbetssätt. Allt de behöver göra är att klicka sig in på sidan och läsa. Aldrig mera: – Vad har du gjort i skolan idag? – Inget speciellt...

Inspireras av varandra
Fördelarna med en wiki är många. Bland annat kan eleverna komma åt sitt arbete varsomhelst, så länge det finns en uppkopplad dator. De kan inspireras av varandra på ett helt annat sätt än vid traditionellt skrivande och ta hjälp av varandra. Det går också att integrera ljud, bild och Internet på ett naturligt sätt. Sedan har vi skriv- och berättarglädjen. Här blev det bingo direkt! Elever som vanligtvis högljutt proklamerar att de “hatar att skriva’, skrev mera på fyra lektioner första veckan än de gjort på en månad tidigare. De kunde inte hålla fingrarna borta. Elever som vanligtvis älskar att skriva, men är skraja för datorer, gillade det också – det är ju så lätt att jobba i en wiki.

När jag satt hemma och rättade deras texter loggade en efter en in och började skriva. Inte för att de var tvungna, utan för att de ville. Att det dessutom var de som vanligtvis är skrivovilliga som arbetade kvällstid var häftigt.

Praktiskt för mig
För mig som lärare är det dessutom vansinnigt praktiskt att kunna läsa och rätta elevernas texter var och när jag själv bestämmer. Deras texter väger aldrig mera än min laptop och det enda jag behöver är lugn och ro och en fungerande uppkoppling. Eleverna kan se vilka rättningar jag gjort under ’history’. Varje ändring som gjorts syns där. Du kan se vem som gjort den, när det gjordes och vad som har lagts till, alternativt tagits bort.

En annan rolig sak är att de läste och kommenterade varandras texter när de arbetade. “Du har stavat fel där. Det ska vara två d’. “Öh, Dennis, det ska vara styckeindelning där’.

Villa Mimmi är ett svenskprojekt, men jag fick så positiva upplevelser av det att jag nu har gjort wikis i NO också. Eleverna arbetar med NTA, ett laborativt arbetsmaterial, och skriver sedan sina labbrapporter i en wiki. Här såg jag snabbt hur deras rapportskrivande utvecklades när de fick andra möjligheter att samarbeta och ta hjälp av det andra skrivit.

Jag gjorde Villa Mimmi i en vanlig yta på wikispaces, men det var innan jag insåg att det finns reklamfria wikiytor för lärare på Wikispaces for educators.

Möta eleverna i deras värld Att integrera webb 2.0, som wikis och bloggar, är att möta eleverna där de befinner sig. Undervisningen blir begriplig och verklighetsanknuten. Utbildning ska vara bildande och utvecklande. Gör vi det dessutom roligt och stimulerande lockar det till egna kunskapsäventyr. På den punkten kan inget få mig att byta åsikt.

Välkomna till Villa Mimmi! Hälsa på hemma hos trombonisten Svea Svensson, den döva discjockeyn Drille, langaren Ulf, Svante Svantesson med kärleksproblem, partytjejerna Rozanna, Oliva och Carolina samt den eviga drömmerskan Meysh. Kanske kan ni hjälpa oss att skapa flera hus i området?

Länkar
Villa Mimmi hittar du här Villa Mimmi
Annonsfri wikis för skolbruk: www.wikispaces.com/site/for/teachers
Sandra Wisstings blogg: http://sandra.pedagogbloggar.se
Gör en egen avatar: www.voki.com

 

Sandra Wisting
Foto: Sandra Wissting.
E-Post: sandra.wissting@nacka.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)





































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 080519