Hur väcker man en slumrande berättarglädje
hos skoltrötta tolvåringar? Hur
integrerar man elevernas verklighet
och ny teknik i undervisningen på ett
naturligt sätt? Hur får man stressade
föräldrar att engagera sig i barnens
alster?
Att få skolarbetet att kännas relevant
och spännande för eleverna är en
utmaning. Frågorna i inledningen har
sedan en tid parkerat bakom pannbenet
på mig. Ibland är de irriterande
påträngande och jobbiga, men oftast
fungerar de som en drivande och
inspirerande kraft. För ett tag sedan
hittade jag en gemensam nämnare för
dessa tre, nämligen wikis.
En wiki är en webbsida som är
redigerbar för vem som helst, alternativt
för den som upphovsmannen
bestämmer har rättigheter att göra
ändringar. Du känner säkert till Wikipedia
som är byggt på den principen.
Att eleverna arbetar på webben
ger möjligheter som är svåra, kanske
omöjliga, att uppnå på klassiskt vis
med skrivböcker.
Jag gjorde en variant på den klassiska
skrivuppgiften huset’ där alla
elever skapar en egen person i ett
hyreshus. Man sätter upp husets fasad
på en vägg i klassrummet och bakom
varje fönster bor en person för varje
elev i klassen.
Villa Mimmi
En kollega till mig modifierade den för
ett par år sedan och kallade den då för
Villa Mimmi och det har varit en favorit
på mellanstadiet sedan dess. Jag
bestämde mig för att uppgradera den
något i år och gjorde den i en wiki.
Uppgiften var att skapa ett virtuellt
hyreshus i en fiktiv svensk stad eller
förort tillsammans med klasskompisarna.
Alla gjorde sin egen hyresgäst
med hjälp av ett antal texter, bilder
och videoklipp. Detta skulle vara med:
En personbeskrivning. Hur är
han/hon som människor?
En beskrivning av en plats om
är viktig för personen. Det finns
ett inramat foto i lägenheten
som föreställer en plats. Var är
det? Varför är platsen viktig?
Ett brev som legat gömt länge är
väldigt viktigt för den här personen.
Vem är det ifrån?
En helt vanlig dag. Vad gör den
här personen på dagarna?
Hur ser lägenheten ut? Stor?
Liten? Hur har han/hon satt sin
personliga prägel på lägenheten?
En bild av personen. Ritas
för hand och fotas eller scannas
sedan in i wikin.
Extrauppgifter
Dessutom fanns extrauppgifter för
snabba elever som innebar att de
skulle länka ihop sin hyresgäst med
de andra i huset på olika sätt. Några
exempel.
Din hyresgäst är hemligt förälskad
i någon av de andra. Vem?
Vad är det han/hon tycker om
hos den personen?
Din hyresgäst planerar en semester
med någon av de andra.
Vem? Vart ska de åka?
Din hyresgäst tycker att det är
läskigt att gå ner i tvättstugan.
Varför? Vad har hänt?
Gör en avatar av din hyresgäst
på www.voki.com. Du kan själv
bestämma utseende samt göra
en röstinspelning.
Villa Mimmi
klassisk skrivuppgift i tema Aktuellt i undervisningen
Förutom detta så skulle eleverna lägga in bilder som på ett eller annat
sätt hörde ihop med personen. Ett
videoklipp från Youtube som visar
hyresgästens favoritartist kunde också
läggas in. Här blev det väldigt mycket
Björn Gustafsson eftersom detta var i
melodifestivalstider
Inget merarbete
Nu tänker du säkert att detta innebär
merarbete för dig som lärare. Att sätta
sig in i hur wikis fungerar, förbereda
arbetsytan och hjälpa eleverna genom
teknikstrul med mera. Låt oss titta lite
närmare på det.
Visst tog det en stund att sätta ihop
startsidan med uppgifter, instruktioner
och inspiration. Jag gjorde dessutom
ett exempel på hur jag ville att
slutresultatet skulle se ut, men efter att
det var gjort var arbetet nästan självgående.
Det var i stort sett bara förarbetet
som tog tid, samt rättning och
kommentarer mot slutet av arbetet.
Planeringen var ju redan gjord och
för snabba elever fanns alltid meningsfulla
uppgifter att arbeta med.
Dessutom kunde jag ge hemuppgifter
i Villa Mimmi. Jag har aldrig varit
speciellt förtjust i att ge läxor för
läxornas egen skull, utan vill gärna ha
en mening med dem. De läxor som
eleverna fick i samband med Villa
Mimmi involverade föräldrarna och
kändes relevanta eftersom de direkt
anknöt till det vi arbetade med. På tal
om föräldrar så har de med wikis en
helt annan insyn i vad deras barn har
producerat under dagen, jämfört med
ett mera traditionellt arbetssätt. Allt
de behöver göra är att klicka sig in på
sidan och läsa. Aldrig mera:
Vad har du gjort i skolan idag?
Inget speciellt...
Inspireras av varandra
Fördelarna med en wiki är många.
Bland annat kan eleverna komma åt
sitt arbete varsomhelst, så länge det
finns en uppkopplad dator. De kan
inspireras av varandra på ett helt annat
sätt än vid traditionellt skrivande
och ta hjälp av varandra.
Det går också att integrera ljud,
bild och Internet på ett naturligt sätt.
Sedan har vi skriv- och berättarglädjen.
Här blev det bingo direkt! Elever
som vanligtvis högljutt proklamerar
att de hatar att skriva’, skrev mera
på fyra lektioner första veckan än de
gjort på en månad tidigare. De kunde
inte hålla fingrarna borta. Elever som
vanligtvis älskar att skriva, men är
skraja för datorer, gillade det också
det är ju så lätt att jobba i en wiki.
När jag satt hemma och rättade
deras texter loggade en efter en in
och började skriva. Inte för att de var
tvungna, utan för att de ville. Att det
dessutom var de som vanligtvis är
skrivovilliga som arbetade kvällstid
var häftigt.
Praktiskt för mig
För mig som lärare är det dessutom
vansinnigt praktiskt att kunna läsa
och rätta elevernas texter var och när
jag själv bestämmer. Deras texter väger
aldrig mera än min laptop och det
enda jag behöver är lugn och ro och
en fungerande uppkoppling. Eleverna
kan se vilka rättningar jag gjort under
’history’. Varje ändring som gjorts
syns där. Du kan se vem som gjort
den, när det gjordes och vad som har
lagts till, alternativt tagits bort.
En annan rolig sak är att de läste
och kommenterade varandras texter
när de arbetade. Du har stavat fel där.
Det ska vara två d’. Öh, Dennis, det
ska vara styckeindelning där’.
Villa Mimmi är ett svenskprojekt,
men jag fick så positiva upplevelser
av det att jag nu har gjort wikis i NO
också. Eleverna arbetar med NTA, ett
laborativt arbetsmaterial, och skriver
sedan sina labbrapporter i en wiki.
Här såg jag snabbt hur deras rapportskrivande
utvecklades när de fick
andra möjligheter att samarbeta och
ta hjälp av det andra skrivit.
Jag gjorde Villa Mimmi i en vanlig
yta på wikispaces, men det var innan
jag insåg att det finns reklamfria
wikiytor för lärare på Wikispaces for
educators.
Möta eleverna i deras värld
Att integrera webb 2.0, som wikis
och bloggar, är att möta eleverna där
de befinner sig. Undervisningen blir
begriplig och verklighetsanknuten.
Utbildning ska vara bildande och utvecklande.
Gör vi det dessutom roligt
och stimulerande lockar det till egna
kunskapsäventyr. På den punkten kan
inget få mig att byta åsikt.
Välkomna till Villa Mimmi! Hälsa
på hemma hos trombonisten Svea
Svensson, den döva discjockeyn
Drille, langaren Ulf, Svante Svantesson
med kärleksproblem, partytjejerna
Rozanna, Oliva och Carolina samt
den eviga drömmerskan Meysh.
Kanske kan ni hjälpa oss att skapa
flera hus i området?