Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4-05

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2
html
 

Hur blir man lärare?
Hur blir man egentligen lärare? Hur ser lärgången ut för oss som inte är födda till stjärnpedagoger och måste erövra konsten genom arbete? Det diskuterar Peter Becker i sin ledare.

4
  Webbens Oscar till svenskt fysikläromedel
Hands-on-Cern, ett svenskt webbläromedel i partikelfysik för gymnasiet, har belönats med webbens Oscar i konkurrens med bland annat tre webbplatser från Nasa.
6   SMS förebygger skolk
I höstas införde IT-gymnasiet i Kista-Rissne ett nytt sätt att informera föräldrarna om att eleverna var frånvarande från lektionerna. Via sms får föräldrarna nu direkt vetskap om att deras barn inte är i skolan.
7
  Dröm för lärare, elever och tonårsföräldrar
På Alleskolan i Floda kan tonåringarna inte längre hävda att de inte gör någonting i skolan. Med hjälp av det egenutvecklade verktyget Smartweb publicerar nu lärarna all planering på webben där föräldrarna lätt kan ta del av den.
8
 

Män som gråter och flickor som tar för sig
Vad väntar vi på? Det finns hur mycket material som helst ute på webben kring jämställdhet, genus, makt och media. Allt från gediget bakgrundsmaterial till fylliga, konkreta lärarhandledningar samt spännande metoder, skriver Nils Fagerberg.

12
 

Är det OK att hämta uppgifter på nätet, om man bara anger var man hittat dem?
Vi fick bra diskussioner om källkritisk granskning och att uppge källa, dessutom bidrog många av eleverna med värdefulla tips om hur de brukar göra när de söker, skriver Gunilla Celén som har jobbat med SAFTs material Säker på nätet med sina femmor.

14 html   Ska lärare vara med och utveckla skolan?
Perspektivet på lärares kunskap och yrkeskompetens håller på att förändras. Den egna erfarenheten, de egna frågorna och den egna reflektionen är en värdefull, till och med nödvändig, utgångspunkt för skolutveckling, skriver Peter Becker i en debattartikel.
18   Att skriva sig till läsning – en läsvärd bok
Att skriva sig till läsning av Arne Trageton är en bok som måste läsas! Jag hoppas att den kommer att ingå i kurslitteraturen på lärarutbildningarna, skriver Toura Hägnesten i en recension.
22
  Fokus och mål krävs för digitala plattformar
Skolor är på gott och ont anarkistiska system i den mening att lärare själva tolkar och genomför sitt uppdrag på det sätt hon/han anser är bäst. Detta visar sig bland annat genom att information och kommunikation strömmar i en mängd olika kanaler och varje medarbetare väljer själv kanal. Om digitala plattformar ska fungera krävs dock mindre anarki och mer styrning, menar Bosse Andersson.
26 html Mötesplats för framtidens lärande
Efter framgången med SVIT04 är det dags för årets Svit-konferenser, den 1 november 2005. Temat är språk och kommunikation med medier och IT, och planeringen runt om i landet pågår för fullt. Vi rapporterar om planerna.
29 Multimedialab 6.0 – en första titt
Den gamle trotjänaren Multimedialab har kommit i en ny version. Anders Ekberg gör en genomgång.
30
html
Föreningen Datorn i Utbildningen: Regional tillväxt och ny styrelse
Stadgarna ändrades för att underlätta bildandet av nya regionföreningar när Föreningen Datorn i Utbildningen höll årsmöte i Göteborg den 13 maj. Den nya styrelsen presenterar sig och bjuder läsarna på sommartips.
32 Bevisa din IT-kompetens
Föreningen Datorn i Utbildningen/Väst har haft medlemsmöte och fick bekanta sig med ett nytt verktyg för att värdera IKT och mediekunskaper.
34 Plocket
Sommarnytt till den bärbara datorn, Dreamhack och Sommar i P1.


Datorn i Utbildningen nr 4 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050730