Lärare
är djupt medvetetna om att det i undervisningen är viktigt att knyta
an till elevers egna erfarenheter och frågor. I dag kan undervisning ofta
ta sin utgångspunkt i elevers egna frågor kring ett ämne. Så
skapar lärarna inom Story-line-traditionen inlevelse i ett historiskt eller
annat ämnessammanhang, för att eleverna sedan ska kunna arbeta vidare
med sina egna frågor.
De egna frågorna är startpunkten för engagemanget.
Det är förstås en gammal insikt. Några läsare minns
säkert från lärarutbildning på 1970-talet MAKISformeln.
I både Lgr 62 och Lgr 69 refererades till denna som ledord för undervisning:
skapa motivation, aktivitet, konkretion, individualisering och samarbete bland
eleverna. Här ingår elevers frågor i den första faktorn,
motivation. Men de egna frågorna har en betydligt mer djupgående
betydelse: här finns kopplingen till den egna förståelsen. För
problembaserat lärande (PBL) är den egna frågan därför
grundläggande, som förförståelse och som motor för
arbetet.
Att på detta vis utgå från egna frågor
har inte alls varit lika självklart i samband med lärares kompetensutveckling.
Hur ofta har upplägg av studiedagar utgått ifrån arbete med
egna frågor? ITiS utgick från en annan modell-lärarna som agenter
för utvecklingen - men traditionellt har synen alltför ofta varit
att kunskap och kompetens kommer utifrån. Nu ser det ut som om synen på
lärares lärande och kompetensutveckling på allvar är på
väg att ändras. Tre aktuella initiativ pekar i den riktningen. Ett
initiativ kommer från staten, ett från universitetshåll och
ett från lärarförbunden.
självvärdering
De två lärarförbunden lade nyligen gemensamt fram programmet
Vi värderar kvalitet. Här diskuteras hur skolans arbete ska utvärderas.
"En bra utvärdering baseras på de frågor och problem som lärare
själva formulerar om sitt arbete och om elevers lärande. När
lärare på en skola ägnar sig åt strukturerad och systematisk
reflektion skapas en professionsdriven utvärdering som utvecklar både
skolan och yrket". Så formulerade sig Lärarförbundets kongress
2004, och besluten har nu följts upp med ett program. Vikten av frågan
understryks av att det är gemensamt för de båda lärarorganisationerna.
Förslaget talar kraftfullt för betydelsen av lärares arbete med
självvärdering.
Lärarförbunden skiljer mellan utvärdering
för yttre kontroll - exempelvis Skolverkets inspektioner - och egen utvärdering
som ett led i att utveckla verksamheten. Självvärderingen menar man
ska vara ett verktyg för de egna frågorna och den egna reflektionen
inom skolan, för lärare och elever. "Det finns risk att man förväxlar
utvärdering för kontroll och bedömning med lärarnas och
elevernas dagliga självvärdering - vilken syftar till lärande
och förbättring. Kvalitetsarbete i skolan är inget fristående
utan ska vara "inbäddat i det dagliga arbetet."
Det handlar således om vem som formulerar frågan,
problemformuleringsprivilegiet med Lars Gustafsson uttryck. Det handlar om möjligheten
till professionell utveckling. Ytterst är det en fråga om professionens
utveckling, om lärares makt över det egna yrket.
Reflektion och självvärdering blir här centrala
begrepp. Metoder för kartläggning och för dialog inklusive kollegial
handledning diskuteras i programmet.
Men det är inte nog, konstateras det. En anknytning
till forskning är också nödvändig: "Genom att systematiskt
och i professionella samtal kritiskt granska vår verksamhet kan vi uppnå
ständiga förbättringar. Den dagliga praktiken bli då en
naturlig bas för forskning på vårt yrkesområde."
Programmet talar för mer av praktikorienterad forskning
och aktionsforskning. Det ges en kort översikt över forskning och
denna exemplifieras med Hans Åke Scherps (Karlstad universitet) arbete
kring Problembaserad skolutveckling.
praktikerforskning
Då är det intressant att Mats Ekholm samtidigt överlämnat
sitt förslag kring framtida kompetensutveckling av lärare och forskningsanknytning.
Utgångspunkten för hans utredningsuppdrag från regeringen år
2003 är att kompetensutvecklingen är kommunernas ansvar men att det
finns problem i skolan kring att ta del av och införliva de forskningsbaserade
kunskaperna. "De frågor som forskarna har ställt är kanske inte
alltid de frågor som lärare och andra praktiker vill ha svar på",
sägs det i uppdraget och regeringen efterlyser mötesplatser mellan
forskning och skola.
Mats Ekholms studie leder fram till förslag om praktikerforskning,
en möjlighet för lärare och skolledare att samspela med och bedriva
forskningsverksamhet. Bland annat argumenterar han att läkares och sjuksköterskors
större engagemang i forskning sammanhänger med möjligheten att
själv bedriva forskning. Han föreslår också stöd
på kommunalnivå för denna verksamhet för lärare.
Befattningar bör skapas där innehavaren samtidigt bedriver
praktikerforskning och deltar i forskarutbildning.
Verksamheten föreslås knytas till de regionala utvecklingscentren.
Dessa centra föreslås utgöra aktiva nav i bildande av nätverk
mellan kunskapsproducerande lärare och skolledare från olika skolor.
Myndigheten för skolutveckling föreslås ta initiativ
till nätverk som utnyttjar digitalteknik, ett Pedagogiskt Kunskapslager
och en webbportal med originalrapporter och översikter/synteser.
Tre lärarutbildningar föreslås få till uppgift
att under fyra år tjäna som observatorier mot den internationella
kunskapsbildningen om lärande och undervisning.
Det som i medier väckt mest intresse är förslaget
att forskningsanknytning ska vara meriterande och ge utslag i lärarlönen.
"Mats Ekholm lyfter fram två stora problem för lärarna: Att
kommunerna inte ger tid till kompetensutveckling, och att det saknas möjligheter
och incitament att göra karriär i yrket", säger Eva-Lis Preisz,
ordförande i lärarförbundet.
praktiska försök
Intressanta projekt med forskningsdialog pågår på flera håll.
Karlstad universitet har redan nämnts. I ITiS-uppföljningen har intresset
för forskningsdialog varit påfallande, men resurserna små trots
aktiva insatser från KK-stiftelsen. Vid träffar runt om i landet
har grupper av lärare träffat forskare för en dialog som sträcker
sig över flera träffar. Lärares egna frågor har matchats
med forskarnas inriktning. Det har därmed rört sig om något
mer än traditionella föreläsningar.
I höst inleds en ny verksamhet med praktikerforskning
i Göteborgsskolor, då en forskarskola i Utbildningsvetenskap ledd
av professor Mikael Alexandersson startar vid Göteborgs universitet. Nydanande
är att drygt hälften av doktoranderna kommer att arbeta kvar i skolan
eller inom högskolan och då finansieras av sina arbetsgivare. Det
betyder en helt annan typ av forskningsanknytning än den gamla lektorsinstitutionen.
Man har just antagit sina 23 första lärare. Intresset var stort, med
hela 142 sökande.
ny kraft i skolutveckling
Det finns fler exempel att peka på, men de här tre gör trenden
väl synlig. Perspektivet på lärares kunskap och yrkeskompetens
håller på att förändras. Den egna erfarenheten, de egna
frågorna och den egna reflektionen är en värdefull, till och
med nödvändig, utgångspunkt för skolutveckling. En utveckling
som behöver ske på tre plan: både en personlig yrkesmässig
utveckling, en gemensam kollegial utveckling av skolenheten och slutligen en
utveckling av hela lärarkåren.
Det betyder att vi här diskuterar nycklar till utveckling
av läraryrket som profession. Och samtidigt kan möjligheten skönjas
till en framtida nationell skolutveckling baserad på en dialog mellan
lärar kårens egen reflektion, forskningen och politiken.
Villkor är naturligtvis att resurser och former för
verksamheten får möjlighet att utvecklas vidare. En rejäl andel
av medel inom utbildningsvetenskap måste långsiktigt satsas på
praktikerforskning för att detta ska slå rot.
Om förslagen tar fart kan vi hoppas på en lokal
och nationell skolutveckling vilande på en trygg erfarenhetsgrund och
i samspel med en engagerad lärarkår. En biprodukt kan bli att vi
får höra flera stämmor i skoldebatten - lärarkåren
kommer att skapa sig en ny grund för att höras i den allmänna
skoldebatten. Skolan skulle må bra av allt detta.
Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Länkar:
|
Lärarförbundens gemensamma program
"Vi värderar kvalitet", kan du dels beställa i pappersform,
dels ladda ner som pdf.
http://www.lararforbundet.se/
http://www.lr.se/
Mats Ekholms utredning "Att fånga kunnandet
om lärande och undervisning," Ds 2005:16, finns att ladda ner
som pdf på utbildningsdepartementets webb:
www.regeringen.se/sb/d/5366/a/45026/
Forskarskolan i Göteborg tillhör Centrum
för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL) vid
Göteborgs universitet. Denna är en fakultetsgemensam verksamhet,
som ligger under Utbildnings- och forskningsnämnden för
lärarutbildning. Mer information hittar du på:
http://www.ufl.gu.se/cul
|
|