Untitled Document JENNY EDVARDSSON
E-post: jenny.edvardsson@utb.kristianstad.se

 

Krönika

Läsning, en gåva för livet!

Läsning, visst är det ett intressant ämne. Jag tänker inte i första hand på att man läser utan snarare på hur man läser och vad man läser.

För mig är läsning en del av mitt vardags- och yrkesliv. Det går inte en dag utan att jag läser åtminstone något. Vad är det då jag läser? Får jag bestämma läser jag helst en tryckt fysisk bok, en tidning eller en tidskrift. Är det en skönlitterär bok läser jag från pärm till pärm med det undantaget att jag inleder med att läsa baksidestexten. Är det en morgon- eller kvällstidning har jag för vana att börja bakifrån och gå framåt och jag läser oftast B- och C-delen innan jag ger mig i kast med A-delen. En tidskrift bläddrar jag igenom och stannar upp vid de artiklar jag finner intressanta.

För mig är läsning alltså gärna läsning i form av fysiskt tryck text. Att läsa e-böcker eller lyssna på ljudböcker har aldrig fungerat för mig. Ljudböcker somnar jag till och vid läsning av e-böcker får jag inte samma känsla som när jag har min text i handen och med fingrarna enkelt kan bläddra från sida till sida.

Jag har länge tänkt att det där med hur man läser beror på åldern. Jag är inskolad i att läsa tryckt, fysisk litteratur och gör helst det. Men kanske är det inte så enkelt att det är åldern som avgör hur man läser.

För ett tag sedan var det dags för Londons stora bokmässa, London Book Fair, och därifrån presenterades Nielsen Book Researchs årliga undersökning av den brittiska bokmarknaden. Resultat är spännande. Barn och unga i Storbritannien väljer hellre den fysiska boken än en e-bok när de ska läsa. Att hålla en bok i handen, låta ögonen löpa över sidan med text, sedan vända blad till nästa sida, var alltså något barn och unga gärna gjorde när de skulle läsa en bok.

Enligt Steve Bohme, som presenterade undersökningsresultatet, handlar det om att de unga får en möjlighet att ”vila från digitala medier”. De tryckta fysiska böckerna blir en sorts respit från den digitala läsningen.

Liknande resultat kan man faktiskt se i Sverige. Utgivningen av e-böcker för barn och unga sjönk under 2015, ett led av minskad efterfrågan, medan andelen tryckt litteratur ökade med 12 procent, enligt Svenska Barnboksinstitutet och Svenska Förläggareföreningen.

Jag har också länge tänkt att inte bara hur man läser utan också vad man läser beror på ålder. Läsning för mig är läsning av bok, tidning eller tidskrift. Att läsa kommentarer eller flödet i sociala medier räknas inte till läsning, åtminstone inte till den sortens läsning som jag tänker är viktig att besitta för att klara av att verka i samhället eller klara av skolan och de kunskapskrav som där finns.

Samtidigt är jag medveten om att många av mina elevers läsning består av just detta. Skummande av sociala medier, läsning av kommentarer och korta inlägg. Läsning av en hel bok hör för dem till undantag snarare än till regel. Vad gör det med deras läsförståelse när de aldrig tillåter sig att stanna kvar i en och samma text under en längre tid? Hur ska de kunna träna sitt flyt och sin läsförståelse om de aldrig fördjupar sin läsning? Jag tror inte det går.

För mig är det därför centralt att vi som arbetar i skolan ger våra elever redskap och strategier så att de kan erövra olika typer av texter. De ska kunna läsa en bok, likväl som en tidning eller en tidskrift. De ska också kunna läsa digitala multimodala texter och de ska veta hur de kommer vidare om de kör fast i sin läsning. Inte ett litet uppdrag för oss lärare men ack så viktigt.

Läsningen, tänker jag, är det absolut mest värdefulla vi kan ge våra elever. Att läsa öppnar dörrar och skapar möjligheter att göra det okända känt och det outforskade utforskat. Visst är väl det en gåva vi alla vill ge våra elever!

JENNY EDVARDSSON
lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad, Guldäpplepristagare 2015
E-post: jenny.edvardsson@utb.kristianstad.se

LÄS HELA TEMAT I DIU 3/17 Om skrivrevolution, läsningens gåva och medier - 500 år efter Martin Luthers teser
Rask: Den skrivande revolutionen, sid 22
Viklund: Om kapade identiteter - ny ungdomsroman, sid 28
Edvarsson: Läsning, en gåva för livet!, sid 30
Viklund: Martin Luthers 95 teser ger perspektiv på medier i vår tid, sid 39


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 3-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)













































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 170417