”Allt börjar med en bra lärare” är ett välkänt och bra slagord. Det är skolans professioner som kan lyfta eleverna. Stiftelsen
diu har sedan start verkat i den andan, med att skapa arenor för den beprövade erfarenheten kring skola och lärande
med stöd av digitalisering. I centrum för detta har stått arenor för erfarenhetsutbyte och delad, kollegial reflektion, med
tidskrift och webbplatser, seminarier, resor, konferenser – och lärarpriset Guldäpplet.
Lärarkåren och dess erfarenhetsdelande och kunskapsbildning har länge stått i fokus för oss. Under ett dussintal år
har vi arbetat med Guldäpplet och årligen utsett fantastiska representanter och förebilder för lärarkåren. Partnerskapet
omkring priset har vuxit, liksom uppmärksamheten och lyskraften hos dess pristagare. Sveriges skolor kan vara stolta
över dem – och alla andra duktiga lärare som priset bidrar till att lyfta fram, bland dem hundratals nominerade. Vi är
stolta över alla dessa lärare!
Det har blivit allt tydligare med åren att ledarskapet, från styrdokument till lokal skolledning är avgörande för att
lärare ska få de villkor och förutsättningar som krävs för att möta tidens krav och utveckla ett lärande i tiden. Med tiden
har lärandet och ledarskapet blivit de två huvudpolerna i våra strävanden. Så har konferensen Framtidens lärande haft
detta dubbla fokus under sex år i dialogen tillsammans med skolor och kommuner/ huvudmän kring satsning på 1:1 och
skolans digitalisering.
Nu är det dags för nästa steg för skolor och huvudmän i mötet med digitaliseringen. Från goda exempel
och enstaka föregångare bland kommuner/huvudmän flyttas nu fokus från enstaka föregångare, enstaka
lärare och enskilda skolor, mot en bredare genomförd skolutveckling, där flertalet lärare och elever använder
it som ett integrerat verktyg för kunskapsutveckling, samarbete och personlig utveckling. Vi går
mot solida strategier för framgångsrik skolutveckling, baserad på beprövad erfarenhet och internationell
forskning.
En bred internationell forskning med exempelvis McKinseys studier (2007 och 2010), liksom
Hattie, Timperley, Fullan & Hargreaves (Professional Capital 2012), OECDs Innovative Learning
Environments (2013) och Unos Unos slutrapport 2014 ger oss solida erfarenheter och strategier,
baserade på beprövad erfarenhet och framgångsrikt digitalt skolutvecklingsarbete.
Det är dags för ett nästa steg av systematisk skolutveckling baserad på vetenskap och beprövad
erfarenhet. Ett starkt behov i detta steg är att synliggöra goda exempel på huvudmäns/kommuners
framgångsrika utveckling av framtidens lärande, framtidens skola. Därför har Stiftelsen
DIU tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting initierat en utmärkelse för kommuner/
huvudmän som framgångsrikt möter och använder sig av digitaliseringens möjligheter för
att lyfta skolan och dess elever.
Tillsammans med ett antal partners utlystes därför utmärkelsen GULDTRAPPAN på Framtidens
lärande 2014 i april. Utmärkelsen ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet, varför
den bland annat är kopplad till mått för svenska kommuner/huvudmäns skolutveckling, bland
annat med SKLs nya bedömningsverktyg LIKA. Guldtrappan tar med sig de goda erfarenheterna
av lärarutmärkelsen Guldäpplet, som synliggör gott lärararbete med att utveckla egen undervisning
och samspelet med kollegor både internt och externt.
Det blir en öppen nominering, och en beredning av en jury av partners. Nomineringen öppnar
under maj och sista datum för nominering blir 1 oktober 2014. Första prisutdelning av Guldtrappan
kommer högtidligen att ske på Framtidens lärande i maj 2015.
Det börjar med en bra lärare – och det händer i en bra skola!
PS. Missa inte: Lärarpriset Guldäpplets sista dag för nominering 2014 är den 2 juni