REPORTAGE LÄRMILJÖ
Lärmiljö är ett tema på Framtidens lärande 15+16-17 maj. Toltorpsskolans projekt presenteras i ett seminarium av Titti Ljungdah, Johanna Cayton, Anna Sundqvist, Sofia Kälebo och Gunilla Almgren-Bäck.
Lärmiljön förändrar pedagogiken –
om rum i rummet
I ett helt vanligt klassrum i den gamla
delen av Toltorpsskolan, från 1930-talet,
har man med enkla medel skapat
något nytt och där huvudsyftet handlar
om att inkludera, att skapa en skola för
alla.
– Barnen tycker att det blivit så luftigt
och fint och de visar gärna andra hur
deras klassrum ser ut, berättar Sofia
Kälebo, klassföreståndare för 1A och
Anna Sundqvist som också arbetar i
klassen.
Det började dock med erfarenheter
om lärmiljöns betydelse insamlade
i ett annat sammanhang när Titti
Ljungdahl, då rektor på Almåsskolan
i samma kommun, aktivt började
arbeta med elever som haft långvarig
skolfrånvaro. Genom mobiltelefoner
och ständig och snabb kontakt med
eleverna och genom att lyssna till
deras önskemål om lärmiljön skedde
stora förändringar. En lärdom från
det sammanhanget var hur viktig den
enskilda arbetsplatsen var. Eleverna
la mycket kraft på att få den personlig
och först när den vrån kändes trygg
och bra vågade de sig ut till gemensamma
ytor, det stora bordet i mitten
av rummet.
– En annan viktig lärdom var att
vi såg hur det förändrade klassrummet,
den förändrade lärmiljön också
förändrade pedagogiken, framhåller
Titti Ljungdahl, numera rektor och
skolutvecklare inom Utvecklingsenheten
i Mölndal och projektledare för
förändringsarbetet i ettornas klassrum.
Hur tänkte man då?
När hon blev rektor på Toltorpsskolan
ville hon fortsätta att prova
vad som går att göra i ett väldigt
gammaldags klassrum, ett sådant
som inbjuder till katederundervisning.
Man sökte och fick pengar från
Specialpedagogiska skolmyndigheten,
SPSM. Arbetet har pågått ett drygt år
och huvudsyftet är att öka variationen
så att det erbjuds en lärmiljö som passar
alla. Det digitala inslaget är en del
av denna variation och självklar bland
annat i form av att varje elev har en
lärplatta.
Digital förändring – en del av variationen
– Idag är det så, att pedagogiken har
gått om den teknik vi har tillgång till
just här, menar rektor på Toltorpsskolan
Martin Dalenius. I det här klassrummet
skulle vi behöva möjligheten
– att utan sladdar – koppla upp varje
lärplatta till skärmen när någon ska
visa något, ett behov han ser behöver
lösas framöver.
Med lärplattan har eleverna blivit
mer självgående, den är snabb att
komma igång med och den stödjer
den språkliga utvecklingen hos barnen.
Lärarna har uppmärksammat att
de både skriver längre texter och att
den är en hjälp när barnen ska berätta
inför de andra. Nu finns tankar på att
flippa klassrummet för att ytterligare
förstärka samarbetet när man väl möts
i klassrummet.
– Jag tänker att eleverna framöver
själva gör egna filmer, berättar Stig
Jansson som är IKT-pedagog på skolan
och som finns i klassen med jämna
mellanrum. Det frigör förhoppningsvis
ännu mer tid för läraren. När eleverna
väl vet hur man går från filmen
till att göra det den beskriver, så kan
lärarna hinna sitta ner med den som
behöver det.
En digital portfolio där eleverna
kan följa sin utveckling och där man
enkelt lägger in film, ljud och bild är
en annan bit man utvecklar. Hur började
man då processen på Toltorpsskolan?
Börja med att rensa bort
Arkitektstuderande från Chalmers
var några inspiratörer. De skissade på
hur man kunde förändra alla skolans
klassrum och kom med idéer. Några
grundläggande tankar kring rum tog
man också till sig in i projektgruppen.
– Vi tittade på den visuella miljön
och vi rensade bort mycket, säger Sofia
Kälebo. Vi upptäckte till exempel
att vi hade sex alfabet uppsatta och
kom på att det kanske räcker med ett.
Det här med en enhetlig färgsättning
var en annan förändring som
gjordes inledningsvis.
De tog också till sig det här med
att förvaring ska vara dold. När elevernas
bänkar togs bort, där de kunnat
lägga sina saker, så blev det nödvändigt
att hitta alternativ till det.
De lyssnade också till ljuden i
klassrummet, vilka bakgrundsljud
fanns där? Plötsligt hörde de skrapljuden
från bänkarna, dunsen som
blev när locket stängdes, ljud utifrån,
ljuden från människorna som vistades
i rummet.
– Alla barn är mycket mer delaktiga
nu, menar Johanna Cayton som
finns i det specialpedagogiska arbetslaget.
Med de vanliga bänkraderna var
det så tydligt att de som satt lite längre
bak i rummet förlorade kontakten när
man skulle göra något gemensamt.
Det har också blivit tystare, framhåller
hon. Hur blev då möbleringen för
klass 1A?
Tre rum i rummet
Projektgruppen inspirerades av psykologen
Leif Strandbergs bok ”Rum-
met, den tredje pedagogen”. Han visar
där att genom att dela in rummet efter
tre grundfunktioner, det finns andra
tankar som talar om sju rum i rummet
men på Toltorpsskolan startade
man med dessa tre: 1) Det berättande
rummet, 2) rummet för relation och
samarbete och 3) rum för elevens inre
dialog.
Katedern sköts åt sidan och närmast
projektorn och tavlan placerades
två rundade soffor mitt emot varandra
med en rund mjuk matta emellan.
Där finns också sedan en tid två saccosäckar
vilka blivit omåttligt populära
bland eleverna. Så populära att de
nu fått sätta upp sig på en kölista när
de önskar sitta där.
– När jag besökte klassen vid ett
tillfälle satt ett barn i saccosäcken och
jag såg hur han riktigt sträckte ut sig.
Det såg så härligt ut, beskriver Titti
Ljungdahl och fortsätter. Vi vet hur
viktig den där lilla rörelsen är för att
inte stelna till och de möjligheterna
finns nu när barnen kan välja olika
miljöer när de arbetar.
Man har även noterat att saccosäckarna
ger en bättre sittställning,
där inte huvudet hänger över, när
barnen använder lärplattan. Populariteten
och ergonomiska vinster gör
att man nu funderar på att skaffa fler
säckar.
Vid sofforna samlas man för genomgångar
och presentationer. När
man gör något där alla ska vara med.
På mattan lägger sig några gärna och
sofforna fungerar också som en sorts
läktare. Några sitter på ryggstöden,
några i soffan och några på golvet
med ryggarna lutade mot soffan. Det
kan bli en riktig lägereldskänsla i berättarrummet.
I mitten av klassrummen står bord
och stolar och där har varje elev sin
arbetsplats och där sitter de när de
behöver samarbeta med någon.
Längst bak i klassrummet har man
fått användning för några av de gamla
skolbänkarna och skärmat av dessa.
Där kan man dra sig undan när man
vill arbeta mer ostört och det finns
några sådana platser. Runt väggarna
finns den dolda förvaringen. På vilket
sätt har den förändrade möbleringen
förändrat elevernas och lärarnas vardag?
Förändrad pedagogik
– Vi har märkt att våra föreställningar
om vad man kan göra förändras när
miljön än annorlunda, säger Sofia
Kälebo. Vi har lagt upp det på ett helt
annat sätt nu. Rummet uppmuntrar
märker vi till exempel bättre till spontana
kontakter.
De har uppmärksammat att det nu
är lättare för elever att röra sig i rummet
än tidigare då man satt i sin bänk
och det inte fanns någonstans att ta
vägen om man till exempel behövde
hjälpa varandra.
– Det är mycket lättare att hitta
andra platser att sitta på och även
om vi tänkt att sofforna tillhör det
gemensamma så ser vi att den ibland
används som en enskild plats, men
då kryper eleven mer upp i ett hörn,
berättar Anna Sundqvist.
Med lärplattan har de också sett
att eleverna själva gärna gör sådant de
förut gjorde tillsammans, till exempel
skriva sagor.
– Lärplattorna suddar ut gränserna
mellan skola och hem, den tar vara
på det informella lärandet, att lärande
sker hela tiden. Vi lyfter in världen i
klassrummet. Rummet hjälper också
till med detta, lärandet sker i varje
hörn, menar Martin Dalenius.
Process
Arbetet med att förändra lärmiljön
på Toltorpsskolan är en process och
det är inte säkert, understryker de alla
i projektgruppen, att slutresultatet
kommer att landa i just det här klassrummet.
Men hur börjar man då?
– Det viktiga är att börja med
tankearbetet, så kommer det andra
sedan, menar Martin Dalenius och
Titti Ljungdahl fyller på:
– Detta är ett realistiskt projekt
som inte kostat mycket pengar. Vi har
letat i källarförråd och samtidigt varit
väldigt noggranna med vilka material
det kan handla om när man tar in
något i ett klassrum. Det handlar om
brandsäkerhet, allergier och så vidare,
framhåller Titti Ljungdahl.
Och det är ingen tvekan om saken
när de tre eleverna, Elias Johannesson,
Olivia Ryde och Viggo Eriksson,
som slutat för dagen men som hämtas
för att visa sitt klassrum anländer.
Lärplattorna i högsta hugg. Var de
sätter sig när de visar sin favoritplats?
I saccosäckarna. Som bara var två. Så
en fick sätta sig på läktarn då.