Vilka kompetenser behöver Sverige för framtiden, och vad ska skolan lära ut? Det är stora och svåra frågor.
Under flera års SVIT-konferenser och visionsseminarier har vi diskuterat dessa utifrån alltmer nödvändiga
kompetenser som att skriva, läsa och räkna. Krav som skärps men också förändras med de digitala
mediernas allt större genomslag, där läsande också blir medieläsande, med sms, video och film, digitalfoto
och Internet. Där Internet, med sina informationskällor, tjänster och mötesplatser blir en del i den digital
kompetens som alla medborgare behöver. Här har de åtta nyckelkompetenser EU formulerat för Europas
medborgare varit centrala för vår diskussion.
Frågorna har varit en utgångspunkt i arbetet med Konferensen Framtidens lärande. Den internationella
krisen har gjort frågorna än mer brännande. Vi har inbjudit ett antal personer, många med anknytning till
näringslivet, att diskutera frågorna utifrån sina erfarenheter och sina verksamhetsperspektiv. Under årets
första kvartal har vi publicerat ett antal krönikor dels på bloggen Framtidens lärande (www.diu.se/framtidenslarande),
dels här i DIU.
I detta nummer belyser vi frågorna på nytt, nu kring webbpublicering och tävlingen Webbstjärnan, UF
och perspektiv kring ung företagsamhet, med en krönika av Rolf Dahlberg, vd för ett företag med rötter i
den småländska företagsamheten. I syfte att peka ut vikten av de digitala kompetenserna medverkar DIU i
tävlingen Webbstjärnan och driver Sökmästaren. De speglas i detta nummer och syftar just till att lyfta fram
digitala kompetenser som att ställa sig frågor, söka och värdera information liksom att själv publicera sig
och kommunicera via nätet. Parallellt har vi bjudit in gymnasieungdomar från konferensens värdkommun
Nacka, att arbeta med de här frågorna från sitt eget perspektiv. De första resultaten syns i detta
nummer av DIU. Fler kommer att höras inför konferensen och under denna, där ett antal Nackaungdomar
medverkar.
Diskussionen om framtidskompetenser pekar tydligt på behovet av att de digitala kompetenserna
förs in i de nationella styrdokumenten och initiativen. Därför är det av vikt att flera ledamöter
från Riksdagens utbildningsutskott medverkar i konferensen kring Framtidens lärande, i ett
samtal kring framtidskompetens med ungdom, skolfolk och näringsliv. Liksom den diskussion
vi ska föra kring remissen av den nya lärarutbildningen, med fokus på it-frågorna, som centrala
utvecklingsfrågor.
Om den statliga nivån är ett fokus för Framtidens lärande, är den kommunala en mycket viktig
andra nivå. Idag har skolans it-frågor blivit tydligare synliga på denna nivå än tidigare. Därför
är Nacka kommun och Falkenbergs kommuner två kommuner som vi lyfter fram på konferensen,
inte främst som modeller men som värdefulla exempel att diskutera utifrån. Två inlägg i detta
nummer av Torbjörn Skarin respektive Mats Östling (numera it-strateg i Stockholms kommun)
ger perspektiv på den kommunala it-strategin för skolan. Samtalet fortsätter på konferensen utifrån
dessa inlägg och från fallbeskrivningar och andra inlägg. Vårt syfte med konferensen är dubbelt att
föra samtalet om digitala kompetenser i den nationella utbildningspolitiken, och att dela erfarenheter
på den kommunala och lokala nivån. Din röst behövs - på nätet och i DIU. Välkommen till konferensen
Framtidens lärande här och nu, i Nacka Strand den 19-20 maj! Anmäl dig via vår webbplats.