Krönikan:
Nytta av IT i skolan myt eller verklighet?
De nordiska länderna har
länge betraktats som världsledande
när det gäller IT i
undervisningen. Vi har i Sverige haft
en god tillgång till infrastruktur som
bredband och datorer, och genomfört
stora nationella program för att
öka användningen och nyttan av IT i
skolan.
Det har emellertid funnits en brist
på mätbara belägg som tydligt visar
de praktiska effekterna av våra investeringar.
Kan vi dra några slutsatser
av den forskning som är gjord internationellt?
Finns det tydliga tecken
och bevis för att användande av IT i
skolan ger nytta avseende elevers utveckling
och inlärning? Hur kan man
arbeta med dessa frågor på kommun
eller skolnivå?
I en nyligen publicerad rapport,
som jag gjort på uppdrag av Myndigheten
för skolutveckling, har jag
granskat ett stort urval av internationella
studier och forskningsrapporter
inom området IT i skolan. Syftet med
denna analys var att ge en bild av
under vilka förutsättningar IT/teknik
kan bidra positivt till elevers lärande
och därmed måluppfyllelse.
En stor undersökning av olika
europeiska studier kring effekten av
IT i skolan visar på ett antal viktiga
och övergripande fördelar med IT
kopplat till lärande. De fördelar som
lyfts fram är en ökning av elevernas
motivation och färdigheter, ökad
självständighet samt utveckling av
arbetet i grupp. En ökad motivation
hos eleverna leder i sin tur till ökad
uppmärksamhet och ökat engagemang
under lektionerna, vilket främjar
lärandet. IT bidrar enligt många
studier dessutom till effekter vad gäller
elevers utveckling och inlärning
av ett antal färdigheter, vilket innebär
en möjlighet till ökad måluppfyllelse
för skolan och dess verksamhet. Det
är dock användningen av IT i skolan
som under vissa omständigheter har
en effekt på elevers inlärning. Studier
visar att man inte endast kan fokusera
på tekniken i sig för att dessa fördelar
ska uppkomma. Man måste även ha
ett fokuserat arbete kring teknikanvändningen
kopplad till en pedagogisk
idé.
Den övergripande bilden är att det
är tydligt att IT har en positiv effekt
på kunskapsinlärning (både i form
av mätbar och upplevd effekt) och på
prestationer i specifika ämnen. En
omfattande brittisk översikt kring
forskning och studier inom området
visar ett tydligt positivt samband
mellan IT och kunskapsinhämtning
i nästan alla ämnen i den nationella
läroplanen, varav sambandet är tydligast
i ämnena engelska, matematik
och naturvetenskap. I dessa ämnen
har dock även stora investeringar
gjorts i Storbritannien när det gäller
ämnesspecifika digitala lärresurser
för att främja inlärning och utbildning.
Flera studier visar också ett
starkt samband mellan det
sätt som IT används på och
elevers kunskapsinhämtning. Detta
indikerar att en viktig komponent
är läraren och dennes pedagogiska
förhållningssätt till IT. Det finns dock
vissa problem med att påvisa detta
direkta samband, som beror på att
det är svårt att dra generella slutsatser
kopplade till en viss situation, en viss
typ av användning eller ett visst pedagogiskt
synsätt. Man kan dock säga
att ju mer inbäddad eller integrerad
en specifik teknik är, desto högre är
effekten, vilket är en viktig slutsats
när det gäller synen på IT i lärandet.
En rapport drar slutsatsen att det
är den sammanlagda effekten av ökade
IT-investeringar samt en positiv
och främjande skolmiljö som skapar
positiva effekter i de tidigare årskurserna
av grundskolan. Effekter av IT
avseende elevers motivation och engagemang
hittas ofta i undervisning
där man fokuserar på lärandet som
process, snarare än på att lösa en specifik
arbetsuppgift. Användandet av
IT är effektivt när eleverna upplever
att arbetsuppgiften
fyller sitt syfte och
när IT integreras i
lärprocessen på ett
sätt som förstärker
och utvecklar
lärandet, så att effekten
av undervisningen
blir mer långsiktig. När IT blir
ett normalt inslag i klassrummet och i
det pedagogiska arbetet finns det klara
tecken på positiva effekter för lärande
och elevers prestationer.
Det finns ett antal omgivande
och påverkande faktorer som är viktiga
när det gäller att skapa positiva effekter
avseende elevers utveckling och
inlärning. Det handlar om tillgång
till datorer, kunskap och kompetensutveckling.
Det handlar om synen
på det pedagogiska arbetet och hur
dagens arbetsmetoder kan utvecklas
med hjälp av IT. Det handlar om en
ökad insikt om att lärande med hjälp
av teknik innebär ett nytt synsätt
kring planering, genomförande samt
uppföljning.
Det behöver arbetas med IT på
olika nivåer i samhället. Det behövs
bland annat ett nationellt arbete i
form av en gemensam strategi för IT
i skolan, detta är en viktig symbolisk
handling som visar att detta är ett
prioriterat område. En nationell strategi
sätter upp ramarna för hur skolan
ska utvecklas med hjälp av IT och kan
därmed användas
som styrmedel
för att främja
införandet av ett
utvecklat pedagogiskt
arbetssätt.
En strategi bör
åtföljas av ett antal
mätbara och uppföljningsbara mål
samt nationella och lokala handlingsplaner
kopplade till IT och lärande.
Enligt min analys är det
tydligt att IT har en positiv effekt på
kunskapsinlärningen och prestationer
i specifika ämnen. Det är dock användningen
av IT i skolan som under
vissa omständigheter skapar dessa
positiva effekter. Detta innebär att
man måste värdera vilken teknik och
vilka insatser som är mest lämpliga
för att stödja elevers utveckling och
lärande. Det behövs ett kontinuerligt
arbete med att utreda och analysera
användningen av IT i skolan, och en
ökad insikt om dess effekter på elevers
inlärning och utbildning.
Hur kan man arbeta på kommun och skolnivå
med dessa frågor? I det
praktiska arbetet på lokal nivå kan
man hitta inspiration från Nederländerna
och deras modell för ’Fyra i
balans’. Modellen utgår från att användandet
av IT i utbildningen måste
ske med balanserad användning och
tillgång av: vision/ledarskap, kunskap/
kompetensutveckling, programvara/
digitalt innehåll samt infrastruktur.
Ett första steg i detta arbete inleds
ofta med en genomlysning av skolans/
kommunens situation när det gäller
IT i skolan. När man har kunskap om
dagens situation så kan man genomföra
en analys av behoven och ta fram
en handlingsplan för prioriterade
områden. I detta arbete är det viktigt
att hitta effektiva metoder för att mäta
och utvärdera insatserna för att driva
utvecklingen framåt. En bra balans
skapar förutsättningar för en ökad
nytta av IT i skolan.
Torbjörn Skarin arbetar som senior
utredare på Metamatrix med studier,
benchmarking och utvärderingar,
med särskilt fokus på IT i
skolan. Han har tidigare arbetat
som rådgivare på Näringsdepartementet
med kopplingen mellan
IT-politik och utbildningspolitik.
Rapporten ’Effektivt användande
av IT i skolan analys av
internationell forskning’:
http://itforpedagoger.skolutveckling.
se/nyheter_forskning/Undersokningar_rapporter